2011-10-06, 22:03
Medlem
http://www.apple.com/se/buy/locator/...81&gCountry=SE

Tänker lämna in datorn imorgon till någon av ställena i Sthlmsområdet, undrar om ni har bra/dålig erfarenhet av dessa butiker, om ni rekommenderar någon över de andra, samt eventuell prisklass på service? Vore mycket tacksam!
4 års emotionellt värdefulla filer (konstnärliga skisser, fotografier, skolarbete) finns där i, tillhörande min pappa, hans fästmö och deras son/min lillebror!

Prio 1: Rädda filerna
Prio 2: Rädda Macen

Vill gärna också veta vad i h-vete är fel med Macen, jag är en sån där som blir sjukt frustrerad när hon inte vet vad som är fel och inte kan fixa problemet själv. Och så kan det ju vara bra för service-personalen att veta vad som är fel/hur långt jag kom/vad de bör prioritera. Så här nedan beskriver jag de senaste dagarnas händelseförlopp och hoppas att jag kan få ett hum om vad som är problemet och om filerna (och kanske även Macen?) går att rädda!

Pappas Mac X Leopard (kan vara Snow Leopard.. vi är ej säkra) fick "Gray Screen of death" för ett tag sedan, och jag är den där "tekniskt kunniga" i familjen och har förgäves försökt fixa till den åt dem.
Kom en bit med disk utility och så men sedan fick skärmen en dimmig fläck som växte alltmer, antingen var det vattenånga eller helt enkelt rökutveckling? Hursomhelst panik-stängde jag av Macen och rör den inte mer, den ska in på service!

Från början då: Tog mig i kragen och läste på support-sidan på apple.com då jag inte ALLS är insatt i Mac (PC 4 lyfe) och försökt lösa problemet.

Far har lyckats förlägga sin Install DVD så jag fick ladda ner en Snowleopard X "snowleopard_10a432_userdvd.dmg" (yarr!!) och gjorde en USB bootable med hjälp av programmet TransMac. Sedan en OS X Lion "Mac OS X Lion 11A511.dmg" till en DVD (läste att disk utility skulle funka oavsett vilket Mac OS man använde sig av, så länge den är en senare version än den din Mac har?).
I alla fall, pluggade in USB och stoppade in DVD-skivan och höll in Option knappen medan jag startade Mac. Då poppade tre ikoner upp om vart jag ville starta upp macen på: Macens HDD, USB (leopard) eller från DVD (Lion). Valde jag Lion vart det fortfarande gray screen of death och HDD likadant (obviously). MEN! den läste av Leopard USB! och jag fick upp disk utility, men här tog det stopp. Gick in på First aid tab och ville köra "Repair Disk" på HDD men knapparna var gråa; oklickbara. Vad kunde det bero på?

Startade om Macen "restart with..." så jag valde att boota om med USB, eftersom de andra två gav Gray Screen. Höll in Command + S för att få upp command prompt och skrev in "/sbin/fsck -fy" .. är tydligen ett kommando för att köra forced repair disk eller dylikt?? Det funkade men den kollade USB:t, inte HDD... försökte lista ut hur jag skulle targetta HDDn med "help" command (hade ingen dator med internet hos dem så jag fick treva i mörkret liksom) men det var ju då som jag märkte att fläcken på skärmen växte sig oroväckande stor och stängde då av macen.
Den blev mindre efter ett tag och har nu försvunnit helt.
Bonusbilder på fläcken:
http://i.imgur.com/LrCdF.jpg Pappa döpte fläcken till Mufasa.. (OS X Lion.. get it? get it?the irony!!)

Tack på förhand
Sanna
Senast redigerad av Mygrapefruit 2011-10-06 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in