2004-12-15, 22:31
Jag är smått hatisk mot det mesta vad mänskligt beteende heter, vilket sätter sina spår.
Då skulle resurserna räcka till, mer plats åt alla arter på jorden osv... fast det nuvarande kapitalistiska västvärlden misstänker jag är beroende av att det finns en massa svältande, underbetalda stackare som sliter med att få fram våra råvaror. Så det kanske finns anledning att vara så dyster i sin syn som jag faktiskt är! Tänk igenom allt och se vad ni tycker...
Jag tycker inte heller det är särskilt absurt, med tanke på vad människan avslöjat sig vara kapabel till, och när man reflekterar över den groteska överbefolkning som för varje år endast förvärras. "Människan är något som måste övervinnas", säger Nietzsches Zarathustra upprepade gånger. Det var knappast menat som en uppmaning till utslocknande, eftersom mycket av det Nietzsche revolterade mot i sin expansivt vitala viljefilosofi just var den buddhistiska längtan efter global frid och smärtfrihet som funnit en sublim röst i Nietzsches lärofader Schopenhauer, som verkligen drömde om ett upphörande av tillvarokampen. Men det idoga reproducerandet av samtidens mediokra massmänniska känns inte så satans upplyftande, om jag ska vara ärlig.
Jag är smått hatisk mot det mesta vad mänskligt beteende heter, vilket sätter sina spår.
Då skulle resurserna räcka till, mer plats åt alla arter på jorden osv... fast det nuvarande kapitalistiska västvärlden misstänker jag är beroende av att det finns en massa svältande, underbetalda stackare som sliter med att få fram våra råvaror. Så det kanske finns anledning att vara så dyster i sin syn som jag faktiskt är! Tänk igenom allt och se vad ni tycker...
Jag ska försöka hitta någon forskning kring det där med hur mycket människor som jorden teoretiskt kan klara av som mest, i längden. Jag tror chansen att vi kan få ner antalet människor är mångdubbelt större än att vi ska nå en annan planet i alla fall. Det enda som krävs är barnbegräsning... fast så förtjusta som människor verkar vara i att knulla varandra så vete fan om det går :P

Jag ska försöka hitta någon forskning kring det där med hur mycket människor som jorden teoretiskt kan klara av som mest, i längden. Jag tror chansen att vi kan få ner antalet människor är mångdubbelt större än att vi ska nå en annan planet i alla fall. Det enda som krävs är barnbegräsning... fast så förtjusta som människor verkar vara i att knulla varandra så vete fan om det går :P
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106