2011-10-05, 23:08
Medlem
thegoodshepherds avatar
Hämtade ut pengar på banken häromdagen (50.000:-), för att göra detta var jag tvungen att beställa pengarna i förväg (7 dagar?). Anledningen är (enl. banken) för att hantera mindre kontanter (rån risk) och för att motverka penningtvätt.

Vad som slog mig, när jag satt i soffan och väntade på min tur, var att det kanske inte alls är så att man har infört detta just nu under brinnande finanskris (bankkris) för att motverka penningtvätt och rån. Utan anledningen är: KONTROLL!!

Detta för att undvika penningflytt när bankerna krisar. Ta Swedbank t.ex där massor av kunder ville hämta ut sina pengar. Detta gör att banken hamnar ännu mer i kris och måste till sist kasta in handduken. Men, om man har i god tid satt gräns på hur mycket du får hämta ut av DINA pengar så blir penningflytten inte så stor.

Vad tror ni?

Visserligen kan man flytta pengar mellan banker men det är ändå inte bra om EU kollapsar och alla banker hamnar i obestånd.
Citera
2011-10-05, 23:12
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
De har haft det så i många år nu. Är du känd av banken så kan du få pengarna på en gång. Tycker att det är lite tramsigt av dem, ingen ska inbilla mig att de inte har 50 000 på plats om det inte är en väldigt liten bank. Säg att 10 pers kommer och vill ta ut 5 000 var. Räcker att gå till bankomaten så har de betydligt mycket mer än 50 000 i den.
Citera
2011-10-05, 23:22
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
De har haft det så i många år nu. Är du känd av banken så kan du få pengarna på en gång. Tycker att det är lite tramsigt av dem, ingen ska inbilla mig att de inte har 50 000 på plats om det inte är en väldigt liten bank. Säg att 10 pers kommer och vill ta ut 5 000 var. Räcker att gå till bankomaten så har de betydligt mycket mer än 50 000 i den.

Jo men nu får du hämta ut max 10.000:- per dag. Och hur många är egentligen kända av banken?
Citera
2011-10-05, 23:24
Medlem
Det här är ju ingenting nytt under solen, det var många år sedan man införde den begränsningen och det har varit både goda och dåliga tider sedan dess. Även om de faktiskt har mer pengar på banken än 50.000sek, för att ta exemplet ovan med 10 kunder som tar ut 5.000 var, jämför det då med att ha 10 kunder som vill ta ut 50.000sek var, någonstans har de valt att sätta en begränsning för att inte kontanthanteringen ska bli för stor och riskabel. En säkerhetsgrej helt enkelt, man vill inte vara tvungen att hantera för stora summor när det finns en uppenbar risk med det.

Vill man flytta sina pengar till en annan bank så går ju det utmärkt att göra utan att tvunget ta ut kontanterna och gå med dem i handen till en annan bank. Sådant går utmärkt att göra elektroniskt.
Citera
2011-10-05, 23:31
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jo men nu får du hämta ut max 10.000:- per dag. Och hur många är egentligen kända av banken?

Absolut, man får väl gå till flera olika bankkontor eller använda sig av bankomater (eller Forex) om man vill ha pengarna samma dag. Känd av banken är man ofta som företagare e.dyl. Det är ju ganska sällan privatpersoner gör stora kontantuttag, för det mesta så nöjer sig dessa med en postväxel om man t.ex. ska köpa en bil eller något annat dyrt.
Citera
2011-10-06, 00:03
Medlem
som tidigare nämnt så har de haft så i många år. Det är pågrund av rånrisk som du nämner och ingen konspiration som du tror.
Citera
2011-10-06, 01:43
Medlem
Finans.killens avatar
TS för fan, dra ner på nojjrökat och gå och lägg dig.
Citera
2011-10-06, 02:02
Medlem
joceks avatar
Om man beställer i förväg (typ 3-4 bankdagar) kan man få ut hur mycket av dina pengar du vill i cash. Småkontor kanske hänvisar till ett större kontor om du vill ha ut över miljonen.

Dock är man lite skakis när man går omkring med tusen tusenlappar i innerfickan, det vet jag av erfarenhet.
Citera
2011-10-06, 02:20
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Om man beställer i förväg (typ 3-4 bankdagar) kan man få ut hur mycket av dina pengar du vill i cash. Småkontor kanske hänvisar till ett större kontor om du vill ha ut över miljonen.

Dock är man lite skakis när man går omkring med tusen tusenlappar i innerfickan, det vet jag av erfarenhet.

Fuck att man får det. En vän som handlar med bilar fick inte hämta ut 300.000:-. Utan dom tyckte att han skulle föra över pengar eller ta postväxel.

Själv var jag tvungen att lämna förklaring till vad jag skulle använda de 50.000:- jag hämtade.
Citera
2011-10-06, 02:58
Medlem
NEXUS100s avatar
Citat:
Hämtade ut pengar på banken häromdagen (50.000:-), för att göra detta var jag tvungen att beställa pengarna i förväg (7 dagar?). Anledningen är (enl. banken) för att hantera mindre kontanter (rån risk) och för att motverka penningtvätt.

Vad som slog mig, när jag satt i soffan och väntade på min tur, var att det kanske inte alls är så att man har infört detta just nu under brinnande finanskris (bankkris) för att motverka penningtvätt och rån. Utan anledningen är: KONTROLL!!

Detta för att undvika penningflytt när bankerna krisar. Ta Swedbank t.ex där massor av kunder ville hämta ut sina pengar. Detta gör att banken hamnar ännu mer i kris och måste till sist kasta in handduken. Men, om man har i god tid satt gräns på hur mycket du får hämta ut av DINA pengar så blir penningflytten inte så stor.

Vad tror ni?

Visserligen kan man flytta pengar mellan banker men det är ändå inte bra om EU kollapsar och alla banker hamnar i obestånd.

Tror inte att det har med vare sig kontroll eller finanskris att göra, däremot så har jag hört att vid större uttag så måste man höra av sig innan då banken inte vill förvara för stora summor pengar (i kontanter) på ett lokalt bankkontor pga rånrisken. Det är förklaringen jag har hört iaf.

Edit: Vill tillägga att detta också görs för DIN säkerhet, hade det varit möjligt att bara gå in på banken och tagit ut flera mille på stundens infall så öppnar det för kriminella att utöva utpressning.

Ex, Du är ute och åker bil och har hela familjen med dig (en kriminell person har fått veta att du är mångmiljonär) när du stannar så sliter han upp dörren och tar sig in i bilen, riktar ett vapen mot dina barn och begär att du snabbt ska gå in på banken och hämta ut åtskilliga miljoner annars dödar han din familj.

Men om det däremot tar en vecka att hämta ut beloppet så funkar inte den strategin.

Det är också av den anledingen som banken frågar vad du ska med pengarna till vid större uttag.
Senast redigerad av NEXUS100 2011-10-06 kl. 03:13.
Citera
2011-10-06, 22:53
Medlem
Lommis avatar
Vanligast lär ju vara att de flesta bankkontor inte har så stora summor på plats, just på grund av rånrisk.

De kontor som har eget valv lär nuförtiden ha tidslås vilket gör att man även på dessa behöver beställa i förväg, dock bör det såklart inte ta en vecka utan endast den tid det tar att öppna.
Citera
2011-10-07, 12:38
Medlem
melechs avatar
Citat:
Fuck att man får det. En vän som handlar med bilar fick inte hämta ut 300.000:-. Utan dom tyckte att han skulle föra över pengar eller ta postväxel.

Själv var jag tvungen att lämna förklaring till vad jag skulle använda de 50.000:- jag hämtade.

Ska väl dom skita i vad du ska ha pengarna till, j-la nazisthorungar.
Typiskt hur tumskruvarna bara dras åt mer och mer i samhället.

Kanske dags att stoppa all deg i madrassen, IMF-rådgivaren Shapiro gick ut idag att "härdmälta riskeras på finansmarknaden inom 2-3 veckor". Bankerna är ruttnare än termitangripna hus.
Senast redigerad av melech 2011-10-07 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in