Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Hämtade ut pengar på banken häromdagen (50.000:-), för att göra detta var jag tvungen att beställa pengarna i förväg (7 dagar?). Anledningen är (enl. banken) för att hantera mindre kontanter (rån risk) och för att motverka penningtvätt.
Vad som slog mig, när jag satt i soffan och väntade på min tur, var att det kanske inte alls är så att man har infört detta just nu under brinnande finanskris (bankkris) för att motverka penningtvätt och rån. Utan anledningen är: KONTROLL!!
Detta för att undvika penningflytt när bankerna krisar. Ta Swedbank t.ex där massor av kunder ville hämta ut sina pengar. Detta gör att banken hamnar ännu mer i kris och måste till sist kasta in handduken. Men, om man har i god tid satt gräns på hur mycket du får hämta ut av DINA pengar så blir penningflytten inte så stor.
Vad tror ni?
Visserligen kan man flytta pengar mellan banker men det är ändå inte bra om EU kollapsar och alla banker hamnar i obestånd.
Tror inte att det har med vare sig kontroll eller finanskris att göra, däremot så har jag hört att vid större uttag så måste man höra av sig innan då banken inte vill förvara för stora summor pengar (
i kontanter) på ett lokalt bankkontor
pga rånrisken. Det är förklaringen jag har hört iaf.
Edit: Vill tillägga att detta också görs för DIN säkerhet, hade det varit möjligt att bara gå in på banken och tagit ut flera mille på stundens infall så öppnar det för kriminella att utöva utpressning.
Ex, Du är ute och åker bil och har hela familjen med dig (en kriminell person har fått veta att du är mångmiljonär) när du stannar så sliter han upp dörren och tar sig in i bilen, riktar ett vapen mot dina barn och begär att du snabbt ska gå in på banken och hämta ut åtskilliga miljoner annars dödar han din familj.
Men om det däremot tar en vecka att hämta ut beloppet så funkar inte den strategin.
Det är också av den anledingen som banken frågar vad du ska med pengarna till vid större uttag.