2011-10-05, 21:34
Medlem
Jag fick en stationärdator på jobbet som har windows XP installerad.
Burken fungerar ok, men problemet är att det är satt ett inloggnings "username" och tillhörande "password". Ingen kommer ihåg passwordet, så jag kommer inte in i den.

Kan man komma runt det på något sätt? Ta ut batteriet, eller reseta på något sätt.
Jag har inte XP programmet som hörde till denna burk.
Citera
2011-10-05, 21:42
Medlem
dalhems avatar
Har du testat att köra via felsäkert läge?
Citera
2011-10-05, 21:45
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalhem
Har du testat att köra via felsäkert läge?
Det funkar klockrent .starta datorn håll F5 intryckt vid start sen välj med pilarna Felsäkert läge ,sen gå till kontrollpanelen -användarkonton-klicka på ägaren dataadministratör sen får du ett alternativ om ta bort lösenord.
Senast redigerad av WakeUpScreaming 2011-10-05 kl. 21:54.
Citera
2011-10-05, 21:48
Medlem
Finns en bra linuxbaserad boot-CD som du kan använda för att skapa nytt adminlösenord för Windows XP, 2000, Vista och 7... Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu, men jag har den på jobbet. Jag loggar in imorrn och skriver vad skivan heter, kanske kan ladda upp en ISO också åt dig.

Har använt den många gånger på olika datorer för att komma åt det som finns på dem...
Citera
2011-10-05, 22:44
Medlem
Harams avatar
ophcrack-xp finns som ISO på piratviken. Tanka hem bränn ut och kör den på datorn som ska fixas.
Citera
2011-10-05, 23:20
Medlem
Jag har provat starta i felsäkert läge, men har inte provat de ideer ni föreslår.
Datorn är inte uppkopplad fn, men jag återkommer med resultat!

Hmm... jag kommer aldrig så långt att jag kan nå kontrollpanelen.
Datorn har gått som "slav" i ett nätverk, om det säger något.

Har testat nu igen. Det första som händer är att en ruta med namnet "Log on to windows" dyker upp.
Ett "nätverksnamn" dyker upp user name-rutan, och sedan krävs ett lösenord, som jag inte har...

Ett hårt alternativ är att formatera om hårddisken i en annan dator, men jag vill helst undvika det.
Senast redigerad av bv202 2011-10-05 kl. 23:32.
Citera
2011-10-05, 23:54
Medlem
Valieroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag har provat starta i felsäkert läge, men har inte provat de ideer ni föreslår.
Datorn är inte uppkopplad fn, men jag återkommer med resultat!

Hmm... jag kommer aldrig så långt att jag kan nå kontrollpanelen.
Datorn har gått som "slav" i ett nätverk, om det säger något.

Har testat nu igen. Det första som händer är att en ruta med namnet "Log on to windows" dyker upp.
Ett "nätverksnamn" dyker upp user name-rutan, och sedan krävs ett lösenord, som jag inte har...

Ett hårt alternativ är att formatera om hårddisken i en annan dator, men jag vill helst undvika det.

ophcrack, com föregående talare sade. Du behöver inte vara uppkopplad med den datorn, tanka iso och bränn från en frisk och glad dator, boota sedan med den skivan på den struliga burken

//V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in