Numera så får man ingen ersättning insatt på bankkontot vid försvunnen smartphone, utan du får ett papper som du kan gå in med till en godkänd butik och "köpa" en mobiltelefon med.
Det står då ett maxbelopp på detta papper, och att man INTE kan lägga någon mellanskillnad på detta, och att det gäller EN mobiltelefon av märket X.
Med åldersavdrag och avdrag för självrisk kan du altså INTE förvänta dig en ny iPhone 4 utan troligen får du bara så att du får en splitterny iPhone 3GS.
Det där med att ha spärrat SIM-kortet tror jag inte försäkringsbolagen kan kräva hur som helst utan att informera om det, de som har oreggat kontantkort är ju då helt utan försäkringsskydd, då dessa inte KAN spärra sina kort.
Samma gäller mobilen, om operatör ska IMEI-spärra en telefon så står det i mina villkor hos OPn att det krävs att du har "registrerat kontantkort eller abbonemang som redan är spärrat samt en kopia på inlämnad polisanmälan."
Möjligtvis att polisen kan spärra själva på egen hand annars.
När det kommer till lägenhetsinbrott kan jag tänka mig att försäkringsbolagen är lite snällare, och skippar ev krav på polisanmälan, och ger ut kontant ersättning (för telefonen då, givetvis måste ju inbrottet anmälas och telefonen specifieras där i) då både försäkringsbolag och jag vet, att absolut INGEN skulle "fejka" ett lägenhetsinbrott med uppbruten dörr och allt för att få ut en ny iPhone, det skulle kosta mer än det smakar.
AlGhouti90: Det beror helt på hur den köptes. Om det var en sådan tilläggsförsäkring du köpte till telefonen, så gör man normalt ett avdrag av garantiperioden på den nya telefonen, tex om du har 2 års garanti, och du får ut en ny efter 1,5 år så har du 6mån på din nya telefon.
Om försäkringsbolaget däremot gav dig ett sådant där papper du kan få ut en ny telefon med, så står det på papperet om avdrag i garantin ska göras.
Om det är pengar på kontot så är det självklart, ny fräsch garanti från första dagen.
Senast redigerad av sebnie 2012-11-04 kl. 16:52.