2011-10-05, 01:23
Medlem
Nu är det så att jag för bara någon timma sedan tappade bort/ blev bestulen på min iphone4, den är lite mer än 1 år gammal och jag undrar nu vad jag ska säga till försäkringsbolaget?
Vill och förväntar mig inte att få/kunna få iphone 5 utan vill bara ha den gamle goda 4an men problemet är att jag för drygt en månad sen ringde till försäkringsbolaget och berättade att min skärm hade pajjat och då skulle jag vara tvungen att betala 1200 i självrisk för en ny vilket jag sket i så min FRÅGA är då ifall de kanske tror att jag ljuger? hur ska jag gå till väga för att få en ny IPhone4?

Noterbart är att jag nästan aldrig tidagare har använt mig av försäkringsbolaget.
Citera
2011-10-05, 02:37
Medlem
revodnebs avatar
Nu är detta inte ett juridiskt svar, men om jag som handläggare skulle få in ditt ärende skulle jag bli jävligt misstänksam, med tanke på ditt tidigare samtal. Jag skulle nog också yrka avdrag p.g.a. att din skärm var trasig - det har du ju erkänt = avdrag för självrisk 1 gång. Dvs avdrag för 2 självrisker, resten får du tillbaka, vet ej vad en Iphone 4 kostar nu?
Citera
2011-10-05, 11:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad till något mindre intetsägande. Tillsägelse till TS för den ursprungliga rubriken.

/Mod
Citera
2011-10-05, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen24
Nu är det så att jag för bara någon timma sedan tappade bort/ blev bestulen på min iphone4, den är lite mer än 1 år gammal och jag undrar nu vad jag ska säga till försäkringsbolaget?
Vill och förväntar mig inte att få/kunna få iphone 5 utan vill bara ha den gamle goda 4an men problemet är att jag för drygt en månad sen ringde till försäkringsbolaget och berättade att min skärm hade pajjat och då skulle jag vara tvungen att betala 1200 i självrisk för en ny vilket jag sket i så min FRÅGA är då ifall de kanske tror att jag ljuger? hur ska jag gå till väga för att få en ny IPhone4?

Noterbart är att jag nästan aldrig tidagare har använt mig av försäkringsbolaget.

Vet du inte om du tappat den eller om den blivit stulen? Det är det första du måste bestämma dig för. Om den blivit stulen vid inbrott i ditt hem kan den täckas av hemförsäkringen annars behöver du en tilläggsförsäkring. Att du ringde om skärmen har ingen betydelse. Praxis i branschen är att ersätta mobiltelefoner som är yngre än ett år med en ny minus självrisken. Om den är mer än ett år görs ett avdrag gentemot nypris och du får mellanskillnaden minus självrisken.
Citera
2012-02-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vet du inte om du tappat den eller om den blivit stulen? Det är det första du måste bestämma dig för. Om den blivit stulen vid inbrott i ditt hem kan den täckas av hemförsäkringen annars behöver du en tilläggsförsäkring. Att du ringde om skärmen har ingen betydelse. Praxis i branschen är att ersätta mobiltelefoner som är yngre än ett år med en ny minus självrisken. Om den är mer än ett år görs ett avdrag gentemot nypris och du får mellanskillnaden minus självrisken.

Så ifall nypris är 4800 och självrisken 1200 så måste jag betala...?
Citera
2012-02-19, 16:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen24
Så ifall nypris är 4800 och självrisken 1200 så måste jag betala...?

Om den är yngre än ett år och nypris är 4800, så kommer du att ersättas med 3600.
Citera
2012-04-22, 19:11
Medlem
Någon som kanske har koll på hur det ser ut för en stulen Iphone 4s? Kommer jag kunna komma relativt billigt undan eller blir det som att köpa sig en ny lur?
Citera
2012-04-22, 19:20
Medlem
Kontaktpersons avatar
Jag blev bestulen/tappade min Iphone 4. Polisanmälde att jag antingen blivit betulen eller tappat den.

Hemförsäkringen gav mig 70% i ersättning av telefonens marknadsvärde eftersom den var äldre än ett år. Min självrisk var 1200 eller kanske till och med 1500, jag minns inte. Men allt som allt så kostade det mig en hel del eftersom jag fick köpa en ny telefon. Och pengarna jag fick från föräkringsbolaget alltså var Iphone4 marknadsvärde -30% -1500 självrisk. Telefonen ny kostade 6200kr då.
Citera
2012-04-22, 21:04
Medlem
d01shs avatar
Blev av med en iPhone4 förra vinter-våren, när jag var på krogen. Troligen ficktjuvad. Den hade jag haft i 1-2 månader. Fick tillbaka 6000 kr (nypriset) - 1500 kr (självrisk) = 4500 kr insatt på kontot. Detta var med Länsförsäkringar Skåne.
Citera
2012-04-23, 10:07
Medlem
Okey! Tack så mycket, jag har ju bara haft min lur i dryga 5 månader, och rummet där Iphonen låg i blev uppbrutet.. Så känns ju som jag borde få tillbaka hela värdet.. Men det återstår och se!
Jag återkommer med hur mycket det kostar mig så slipper folk ställa samma fråga!
Citera
2012-11-01, 20:15
Medlem
AlGhouti90s avatar
Har en iPhone 4S som man fått på försäkringsersättning någon garanti? 1 år, 2 år?
Tele 2 och Solidab är företagen jag är kund hos.
Citera
2012-11-03, 16:59
Medlem
Det har varit ett antal reportage på TV om att försäkringsbolagen ser mycket hårt på försvunna smartphones.... För att överhuvudtaget kunna få ersättning så måste man ha polisanmält att man blivit av med telefonen, samt visa upp ett intyg att man spärrat, inte bara simkort utan också hela telefonen...

http://www.svt.se/nyheter/ny-iphone-lanseras-da-okar-forsakringsbedragerierna
http://www.corren.se/ostergotland/artikel.aspx?articleid=5821774
http://hstd7dagar.se/News2.asp?idNews=2999

Du kommer säkert att få ut pengar... men räkna med att bli ordentligt synad......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in