2011-10-05, 00:28
Medlem
´Hejdär!
då jag pluggr med samhällskunskap så säger det i uppgiften att
Ett ekonomisk kris har uppstått i Sverige. Följande har hänt:
Arbetslösheten har ökat som en följd av minskad orderingång inom exportindustrin. Den ökade arbetslösheten har medfört att köpkraften har minskat hos befolkningen och därmed får staten in mindre pengar i form av olika skatter (t.ex. moms). Staten funderar därför på att höja inkomstskatten. Den minskade orderingången har också inneburit att företagens nyinvesteringar har minskat. För tillfället har Sverige fast växelkurs. Din uppgift blir att som vikarierande finansminister lösa de problem som har uppstått. Redogör för dina tillvägagångssätt och vilka konsekvenser det får på ekonomin på så väl kort som lång sikt.

Min fråga här är vad jag skall svara om fast växelkurs, jag svarade så :
Fastväxelkurs och devalvering är en dålig sida för den svenska kronan då den inte motsvararde marknadsvärdet! Det kan leda till att att landets produkter blir motsatta sidan på köpkraftens efterfrågan, då tvingades köpkraften att köpa konkurrensens varor så som möbler, bilar osv för att kompensera sig. Rörlig växelkurs hjälper den svenska kronan i den mån att konjuktursvängningar i världsekonomin påverkar kronan och således hjälper vår export

Vad tycker ni ??
Borde jag åndra ngt eller lägga till lr vad?
Tacksam för hjälp!
Citera
2011-10-05, 02:19
Medlem
Finans.killens avatar
Du har rätt, en rörlig växelkurs fungerar som stötdämpare.
Dock skulle jag nog kolla över min grammatik en gång till.

Lycka till!
Citera
2011-10-05, 03:12
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Du har rätt, en rörlig växelkurs fungerar som stötdämpare.
Dock skulle jag nog kolla över min grammatik en gång till.

Lycka till!

Nog gärna 2-3-4 gånger till när allt kommer omkring, men det finns fördelar med en fast växelkurs, ex. att företag förväntar sig inga svängningar och behöver därmed inte terminssäkra sina orderingångar. Annars är fixerad växelkurs ganska mycket åt helvete japp, såvida man inte vill försöka hålla den supernere för att promota exporten, men det kan man iof göra med rörlig med.
Citera
2011-10-05, 10:49
Medlem
lol mina problem med gramatik som vanligt....

Fastväxelkurs och devalvering är den dålig sidan, för då motsvarar inte den svenska kronan den motsvarande marknadsvärdet! Det kan leda till att landets produkter blir motsatta sidan på köpkraftens efterfrågan, då tvingas köpkraften att köpa konkurrensens varor så som möbler, bilar osv för att kompensera sig. Rörlig växelkurs hjälper den svenska kronan i den mån så att konjuktursvängningar i världsekonomin påverkar kronan och således hjälper vår export

nå nu bättre?

Ett ekonomisk kris har uppstått i Sverige. Följande har hänt:
Arbetslösheten har ökat som en följd av minskad orderingång inom exportindustrin. Den ökade arbetslösheten har medfört att köpkraften har minskat hos befolkningen och därmed får staten in mindre pengar i form av olika skatter (t.ex. moms). Staten funderar därför på att höja inkomstskatten. Den minskade orderingången har också inneburit att företagens nyinvesteringar har minskat. För tillfället har Sverige fast växelkurs. Din uppgift blir att som vikarierande finansminister lösa de problem som har uppstått. Redogör för dina tillvägagångssätt och vilka konsekvenser det får på ekonomin på så väl kort som lång sikt

sen för de andra frågorna så har jag besvarat där:
- Arbetslösheten löses genom att antingen att företag/industri sänker eller delar på lönen eller att staten lånar pengar inom landet eller utlandet och hjälper till med subventioner där när landet ger till ett företag då den skall sänka sina priser plus att konkurrera med andra utländska företag, samtidigt kunna dela ut mera tjänster så att arbetslösheten skall lösas.

Då man lånat pengar, kan staten starta offentliga arbete, exempelvis väg och järnvägsbyggnader då blir efterfrågan stor för arbetssökande och på det sättet kunna minska arbetlösheten på ett litet sett. Staten kan då också urbanisera så som att minska skatter och avgifter. Att höja skatten vid en sådan tillfälle leder till att företag avskedar personal för att spara in pengar pga den höga skatten så det är inget nytta med det när man igentligen vill lösa hela lågkonjunkturen.Företag får en liten fart då det inte behöver betala för mycket skatt och det kan leda till att de får chansen att kunna komma upp på fötterna igen.

Man skulle också kunna minska på invandringen,för den kostar pengar för staten. Pengarna får man in genom skatt som betalas när man jobbat. Om fler betalar skatt då kommer in mycket mer skattepengar och då skulle man kunna anställa mer folk. Efterfrågan på tjänster för att få igång arbetet i företaget blir stort och arbetssökande startar att ansöka, då företaget börjar förhandla med att anställa personal kan då få igång den investering som varit efterfrågad efter köpkraften har velat ha men inte kunnat köpa pga de höga utbud. Köpkraften kan ha misnkat också pga arbetslöheten då de inte har pengar att köpa eller att deras levnandvilkor inte tillåter dem köpa det dem vill ha pga utbudet. Men om arbetslösheten löses på de sätt som skriven övan kan köpkraften kunna köpa den efterfrågade varan.

Med tiden stiger konjunkturkurvan och det innebär att skatterna höjs gradvis och det kan leda till högkonjunktur då kan regeringen överbalansera budgeten. På de viset ökar statens inkomsterbeloppet förstoras mer än utgifterna.Staten har då chansen vid detta sätt att betala tillbaka skulden som de lånade för att lösa arbetslöshetskrisen.Men överbalansering kan leda till att högkonjunktur då skall man vara försiktigt också.

Plz plz ge mig era åsikter och era svar då ni hjälper mis jätte mkt! tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in