2011-10-04, 13:51
Medlem
peaceprojects avatar
Hallu
Jag har en liten mellanspets på nästan ett år som är väldigt snäll och lydig för sin ålder.
Dock så har jag ett problem och det är det att när hon var ett halvår gammal så rasade kattlådan ner från tvättmaskinen, med katten i, rätt ner på den stackard jycken. Efte det så har hon kopplat höga ljud typ skrivaren,skrapande stolar, tappad sak i golvet, ja allt med att det är kattens fel. När hon hör ett ljud så sätte hon igång och jagar kattstackarn och vill bita honom.
Vad bör jag göra.
Jag ber vänligast att slippa kommentarer om blomspruta då hon har sjukt tjock päls och inte märker vattnet. Nack/örongrepp då hon är alldeles för envis för detta. Vi har försökt det eftesom alla verkar anse att det fungerar.
Jag behöver en metod för att träna bort detta beteende. Överallt på nätet så står det bara om att ta dom i nacken. Men i de här fallet fungerar de inte. I övrigt är hon klickertränad med bra resultat.
Senast redigerad av peaceproject 2011-10-04 kl. 14:12.
Citera
2011-10-04, 13:58
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceproject
Hallu
Jag har en liten mellanspets på nästan ett år som är väldigt snäll och lydig för sin ålder.
Dock så har jag ett problem och det är det att när hon var ett halvår gammal så rasade kattlådan ner från tvättmaskinen, med katten i, rätt ner på den stackard jycken. Efte det så har hon kopplat höga ljud typ skrivaren,skrapande stolar, tappad sak i golvet, ja allt med att det är kattens fel. När hon hör ett ljud så sätte hon igång och jagar kattstackarn och vill bita honom.
Vad bör jag göra.
Jag ber vänligast att slippa kommentarer om blomspruta då hon har sjukt tjock päls och inte märker vattnet. Nack/örongrepp då hon är alldeles för envis för detta. Vi har försökt. Länge.
Jag behöver en metod för att träna bort detta beteende. Överallt på nätet så står det bara om att ta dom i nacken. Men i de här fallet fungerar de inte. I övrigt är hon klickertränad med bra resultat.

Ta henne i nacken tror jag inte hjälper. Du måste visa henne att katten inte har med ljuden att göra. Hur? Träna med skrivaren, dammsugaren osv.
Citera
2011-10-04, 14:18
Medlem
Corinnes avatar
Citat:
Jag ber vänligast att slippa kommentarer om blomspruta då hon har sjukt tjock päls och inte märker vattnet. Nack/örongrepp då hon är alldeles för envis för detta. Vi har försökt. Länge.

Stackars hund.

Först blir hon rädd, sen gör ni illa henne. Suck, folk!!!

Har tanken nånsin slagit er, att det kanske inte har så mycket med envishet att göra, som att hon inte begriper varför ni vrider om örat eller nacken på henne?

Citat:

Det finns en kanonbra bok som jag vill rekommendera dig

"Klickerträning och lugnande signaler: Så här tränar du bort aggressionsproblem hos hundar" av Emma Parsons ISBN: 9788292189320

Länk till pricerunner
Citera
2011-10-04, 14:51
Medlem
peaceprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinne
Stackars hund.

Först blir hon rädd, sen gör ni illa henne. Suck, folk!!!

Har tanken nånsin slagit er, att det kanske inte har så mycket med envishet att göra, som att hon inte begriper varför ni vrider om örat eller nacken på henne?
Vill komma med lite mer info innan du drar mig för folk. Och för att göra det lättare för all att förstå problemet.
Har tre viktiga punkter.

1. Skulle ALDRIG någonsin ta ett sådant grepp som hon får ont av. Blev lite fel förklarat i första texten. Vi har tagit henne i nacken för att få bort henne från katten. En markering och nödvändig åtgärd, ingen bestraffning eller smärta. Hela iden med klickerträning bygger ju på positiv uppmuntran och utebliven uppmuntran. Absolut inte smärta! Detta har vi varit tvugna till då hon inte lyder till stoppkommandot hon normalt kan mycket bra. Vill ju inte att hon dödar katten. Skulle aldrig kunna göra ett djur illa. Så inget "folk", snälla.

2. Eftesom vi klickertränar så vet vi mycket väl innebörden av perfekt timing när det gäller belöning så därför tänkte vi omvänt när vi har stoppat henne från att försöka ha ihäl katten. Så ja, hon vet mycket väl vad hon gör och vad vi stoppar henne ifrån. Det sitte så djupt i henne så det måste tränas bort på nå vis.

3.En liten lurig sak e att under normal omständighete så är katten och hunden väldigt bra vänner och kan ligga o mysa tillsammans. Så det blir en helomvändning när hon blir arg.

Tack för tipset om boken, blir kanske en beställning. Bra att ha ett djurbibliotek med rekommendrade böcker :-)
Senast redigerad av peaceproject 2011-10-04 kl. 15:15.
Citera
2011-10-04, 23:06
Medlem
Testa att göra ett oväntat ljud när hunden är på väg att göra det, t.ex. skrika, vissla eller liknande. Då kanske hon riktar uppmärksamheten mot dig och du kan då berömma henne.
Citera
2011-10-05, 00:22
Medlem
Corinnes avatar
Citat:
Vill komma med lite mer info innan du drar mig för folk. Och för att göra det lättare för all att förstå problemet.

Skulle ALDRIG någonsin ta ett sådant grepp som hon får ont av. Blev lite fel förklarat i första texten. Vi har tagit henne i nacken för att få bort henne från katten. En markering och nödvändig åtgärd, ingen bestraffning eller smärta. Hela iden med klickerträning bygger ju på positiv uppmuntran och utebliven uppmuntran. Absolut inte smärta! Detta har vi varit tvugna till då hon inte lyder till stoppkommandot hon normalt kan mycket bra. Vill ju inte att hon dödar katten. Skulle aldrig kunna göra ett djur illa. Så inget "folk", snälla.

Åh. Vad skönt att höra!

Då får jag be om ursäkt. Hatten av och en blomma!

Citat:
Tack för tipset om boken, blir kanske en beställning. Bra att ha ett djurbibliotek med rekommendrade böcker :-)

Ingen orsak.
Citera
2011-10-05, 08:18
Medlem
peaceprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinne
Åh. Vad skönt att höra!

Då får jag be om ursäkt. Hatten av och en blomma!
Finns ju så jävla mycket dårar här på flashback som tycker att våld är enda lösningen när det gäller både djur och barn och allt så man blir mörkrädd... Och tyvärr börjat ta det lite för givet.

Inte bara på flashback tyvärr. Många man pratar med verkar tro att smärta och att "visa sig starkast" är enda sättet att träna en hund.
Istället för att tänka att om man gör det hela till en kul upplevelse för hunden så blir den mycke mer säker i sig själv och vågar testa nya saker, positiv uppmuntran:-)
Ska försöka beställaden där boken idag men även testa som oli91 skrive att göra något oväntat ljud så att hon avbryter sig, så att man med små steg formar bort det där dumma.
Citera
2011-10-05, 21:22
Medlem
Summerbirds avatar
Det låter som ett fall för "exposure therapy", ungefär som cd:n med åska/smällar för åsk- och skotträdda hundar. (Fast just cd:n sägs ju inte var nån hit...) Men att vänja hunden vid höga ljud, gradvis, men ganska frekvent. Och utan katt som kan bli jagad. Till slut borde hunden sluta gå upp i varv om den hör slammer och skrällar för jämnan.
Citera
2011-10-05, 22:05
Medlem
peaceprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Det låter som ett fall för "exposure therapy", ungefär som cd:n med åska/smällar för åsk- och skotträdda hundar. (Fast just cd:n sägs ju inte var nån hit...) Men att vänja hunden vid höga ljud, gradvis, men ganska frekvent. Och utan katt som kan bli jagad. Till slut borde hunden sluta gå upp i varv om den hör slammer och skrällar för jämnan.
Låter som en vettig grej. Fick det rekomenderat i kombination med zyklene, nått lugnande. För hon går igång direkt. Tycker de känns fel att peta i henne medicin.
Men grunden kmmer ligga i att vänja henne vid ljud. Men de e lustigt, för hon är inte rädd för rakterer o sånt :-\ Bara vardagliga ljud.
Måste väll lägga till också att även hastiga rörelser kan trigga detta beteende hos henne. Så hon verkar vara stresskänslig.
Citera
2011-10-06, 00:13
Medlem
Corinnes avatar
Citat:
Låter som en vettig grej. Fick det rekomenderat i kombination med zyklene, nått lugnande. För hon går igång direkt. Tycker de känns fel att peta i henne medicin.
Men grunden kmmer ligga i att vänja henne vid ljud. Men de e lustigt, för hon är inte rädd för rakterer o sånt :-\ Bara vardagliga ljud.
Måste väll lägga till också att även hastiga rörelser kan trigga detta beteende hos henne. Så hon verkar vara stresskänslig.

Intressant... Ser ni nån skillnad i beteendemönstret om hon är ordentligt aktiverad? (Hon borde vara mindre lättstressad/reaktiv om hon fått optimalt med fysisk och mental stimulans...)

Kör ni några andra kontakt- eller tillitsövningar? Börja annars med detta. Lär hunden att ni har koll på läget och kan skydda henne mot skrivaren, katten, kattlådan och allt-va-de-nu-var...

Jag tror också på en långsam tillvänjning - med katten i säkerhet, hehe. Klicker och mycket godis! Proppa in i munnen innan hon hinner reagera liksom. Nåt mjukt och jättegott! Ätande motverkar ju stress

Skinkost på tub? Små pyttebitar kycklingfilé? Bara fantasin sätter gränser, men det måste vara oemotståndligt, och ni måste vara snabba som fan. Hjälps åt: En framkallar ljudet, samtidigt som den andre proppar godis i hunden
Citera
2011-10-06, 00:18
Bannlyst
Avliva hunden eller försök få henne att inse att ljuden inte har någonting med kissekatten att göra.
Citera
2011-10-06, 00:32
Medlem
Corinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto
Avliva hunden eller

Say WHAAAT!?

Senast redigerad av Corinne 2011-10-06 kl. 00:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in