Jo mina funderingar går som så att när jag tränar diverse olika saker på gymmet så orkar inte nedre delen av ryggen/svanken riktigt med allt. Såg då att det finns träningsbälten från t.ex. Gasp som ska vara bra för stabilisering av rygg. Hur bra hjälper dessa egentligen? Är de värda pengarna? Såg t.ex. ett Gasp bälte för 700kr! Det är ju ganska så dyrt och vill helst inte punga ut det om det inte är väldigt bra.
Var får man tag i dessa bälten för bästa pris och hur vet man vad som är kvalité? Såg ju t.ex. bälten från betterbodies som endast kostade 300kr!
Jag kanske inte är den bästa personen att fråga men under alla år som jag har tränat på gym så har jag använt bälte två gånger och det var när jag maxade i knäböj och marklyft. Har istället tränat så att jag har stärkt upp ryggen så att den ska orka med att köra alla övningar utan att behöva köra bälte.
Ta dig en funderare om du verkligen vill vara beroende av ett bälte istället för att lägga lite mer krut på att få en starkare rygg. Om du inte kör tunga singlar eller väldigt låga rep så är det fullt möjligt att klara sig utan bälte.
Om du ska köpa ett bälte så köp inte efter märkte utan efter vad som ger dig bäst stabilitet, jag hade två att välja på där jag körde. Ett i läder och ett annat mjukare med en fluffkudde på baksidan. Den senare tyckte jag var värdelös.
Om du nu köper ett bälte så bli inte den där killen som går runt med bältet under hela träningen. Ta fram det när du känner att det behövs och inte innan. Lite vänskapligt råd bara.
Sjukt värt pengarna, köpte ett bälte från titan för ½år sedan, sjukt nöjd.
RIKTIGT bra stabilitet, o då menar ja RIKTIGT
Att rekumendera är att köra utan bälte var 3:e vecka eller så.
Ja alltså, om problemet är en för svag bål/rygg bör man ju först lösa det va? Tycker det känns dumt att träna med bälte. Spara det åt maxlyft i så fall.
Ja alltså, om problemet är en för svag bål/rygg bör man ju först lösa det va? Tycker det känns dumt att träna med bälte. Spara det åt maxlyft i så fall.
O andra sidan är det ju en hämmande effekt på träningen om t.ex. inte ryggen orkar med när man kör vissa magövningar t.ex. då tar jag magträningen stryk av en för "klen" rygg. Självklart skulle jag köra rygg träning fortfarande och utan bälte. Däremot skulle jag använda bälte när jag känner att resterande muskler blir lidande av det!
Jag beställde det billiga de har från Strength på GV, får hoppas det funkar någorlunda. Hade jag sett det du länkade hade jag nog köpt det istället, verkar hålla bättre kvalité.
Till TS:
Vad tränar du med för vikter? Under vilka övningar hade du tänkt använda bälte?
Bältet hade jag väl tänkt att använda vid en viss magövning vet ej vad den heter men sist orkade inte ryggen med, i cablecrossen ta ett rep och böja sig ner. Axelpress med stång har jag inget problem med men har hört att det är stor fördel att använda bälte där pga ryggskaderisken. Knäböj, eventuellt vid några marklyft.