2011-10-03, 17:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Inte enligt våra lärare i alla fall. Och jag får hoppas att det stämmer för annars är det givetvis allvarligt.

Vilken är din källa? Sjukt om det du säger stämmer.

Du och din lärare kan mycket väl har rätt att det inte sker någon omedelbar diskriminering vad gäller de faktiska kraven, men kraven i sin helhet har däremot sänkts. Att det kopplas ihop med myndighetens strävan att "intressera fler kvinnor" kan man antagligen bara gissa sig till. Och jag tar mig friheten att gissa mig till det då jag känner till ett fall där en manlig sökande blivit nekad till förmån för en kvinna som inte hade samma meriter.
Citera
2011-10-03, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Och han skickar dom ut en ung tjej och en gammal kärring för att rasta, skulle tro att nån ansvarig snart kan se sig om efter ett nytt jobb..

Någons huvud måste självklart rulla för detta!
Citera
2011-10-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kugminsuk
Dessutom en 25-årig brud och en gammal kärring som fick vakta honom.

Det är så pinsamt DÅLIGT att det är bara...

Vet inte vad jag ska säga

Arbetsledaretabbe?! låter ju så nu!båda var säkert grundlivrädda när de gick ut med honom för en cigg!den äldre som ska stå för rutin och lugn var väl duktigt på tårna när det hände!synd att dom var bakofram bara!
Citera
2011-10-03, 17:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CobyDick
Arbetsledaretabbe?! låter ju så nu!båda var säkert grundlivrädda när de gick ut med honom för en cigg!den äldre som ska stå för rutin och lugn var väl duktigt på tårna när det hände!synd att dom var bakofram bara!
Skulle nog tro att ingen av dem var rädda, båda hade för lång tid i yrket för det.

Tyvärr -- annars hade de låst ut honom i tårtan ensam.
Citera
2011-10-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golder
Det spelar nog en väldigt stor roll om det är män eller kvinnor som är vårdare! Du har tydligen blivit hjärntvättad av socialdemokratisk genuspolitik. En stark man på 100 pannor klarar sig nog en hel del bättre än en halvfet 60 kg kvinna...

Använd hjärnan din sopa!

Precis. Jag är själv utbildad inom liknande arbete, och har använt batong vid ett flertal nödvärnssituationer, så jag anser mig ha någorlunda koll på vad som vore "rätt" att göra om alla behöll lugnet.

Om GM rycker batongen från person A och slår ner person B med den, så kan givetvis person A fortfarande ingripa. För det första bär väl all personal överfallslarm på sig? Så h*n behöver inte springa och hämta hjälp, att trycka där räcker då kriminalvården (och häkten?) brukar ha positionering på dem baserat på vilken mottagare som tar emot larmet.

För det andra så kan han inte slå person B om han blir ständigt störd i form av någon som står några meter bort. Om han vänder ryggen till för att slå personen som redan är skadad så kan man hoppa på bakifrån. En batong är inte så användbar om någon har ett kraftigt grepp kring din hals... Vi pratar inte om att de behöver övermanna honom helt, det enda de behöver göra är att köpa dyrbar tid tills dess att undsättning anländer i form av kollegor.

I vilket fall bör ledningen ställas till svars för detta. Det är en extremt aggressiv man som är gripen för mordförsök och mordbrand, har för en månad sedan försökt strypa en plit i samband med ett toabesök, och de väljer att placera 2st kvinnor på att vakta honom? Varav den ena absolut inte var kapabel till att ingripa, vilket dagens situation visade på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han blev utsläppt den 15 juni 2010 efter att ha avtjänat ett 6 årigt fängelsestraff.

Vet vi för vad?
Citera
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Tråkigt, men det är väl ett yrke där man får räkna med sådana risker också.
Citera
2011-10-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skulle nog tro att ingen av dem var rädda, båda hade för lång tid i yrket för det.

Tyvärr -- annars hade de låst ut honom i tårtan ensam.

Skojar du?
BO hade ju varit där knappa året!
Citera
2011-10-03, 17:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åström
Precis. Jag är själv utbildad inom liknande arbete, och har använt batong vid ett flertal nödvärnssituationer, så jag anser mig ha någorlunda koll på vad som vore "rätt" att göra om alla behöll lugnet.

Om GM rycker batongen från person A och slår ner person B med den, så kan givetvis person A fortfarande ingripa. För det första bär väl all personal överfallslarm på sig? Så h*n behöver inte springa och hämta hjälp, att trycka där räcker då kriminalvården (och häkten?) brukar ha positionering på dem baserat på vilken mottagare som tar emot larmet.

För det andra så kan han inte slå person B om han blir ständigt störd i form av någon som står några meter bort. Om han vänder ryggen till för att slå personen som redan är skadad så kan man hoppa på bakifrån. En batong är inte så användbar om någon har ett kraftigt grepp kring din hals... Vi pratar inte om att de behöver övermanna honom helt, det enda de behöver göra är att köpa dyrbar tid tills dess att undsättning anländer i form av kollegor.

I vilket fall bör ledningen ställas till svars för detta. Det är en extremt aggressiv man som är gripen för mordförsök och mordbrand, har för en månad sedan försökt strypa en plit i samband med ett toabesök, och de väljer att placera 2st kvinnor på att vakta honom? Varav den ena absolut inte var kapabel till att ingripa, vilket dagens situation visade på.
Det där med batongen och att du skulle hindra slag så, det stämmer inte.

Dels gör du ingen nytta "några meter bort" - dels hindrar du inte slagen genom att hänga dig bakifrån. I synnerhet inte när vi talar om en adrenalinpumpad galning -- du a`la åtta man för att brotta ner (för du har väl gjort nedtagning på just galningar?).

Din teknik låter högst tveksam.
Citera
2011-10-03, 17:33
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Så det vi har hittills ang GM är att det är en person som kallas Kniv-Erik enligt en poliskälla på Södertäljepolisen?

BO:s namn kommer förmodligen upp i tråden under kvällen då nån anställd el vän till anställd kommer att läcka detta.

Tragiskt att en ung tjej är död. R.I.P.
Citera
2011-10-03, 17:33
Medlem
Killen som slog ihjäl vårdaren på häktet hade svår Asperger syndrom.
Han led tydligen av en psykisk störning. Detta är 100% information från en anonym,
så det är ingen bullshit.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
Citera
2011-10-03, 17:34
Medlem
Sperssons avatar
Svenska häkten har samma krav på sig som övriga statliga arbetsplatser.
Man kräver alltså en biologisk, etnisk, och åldersmässig mångfald när man rekryterar personal.
Det är första misstaget.
Det andra misstaget är att personalen har en undermålig beväpning på dessa anstalter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in