2011-10-03, 12:01
Medlem
Knullkungens avatar
http://svt.se/svttext/web/pages/640.html

" 640 SVT Text Måndag 03 okt 2011
SVT 1 kl 22.00

Seriestart: Ensamkommande flyktingbarn

Bredbild Textat sid. 199
Del 1 av 4: Reza, Mortaza och Hadi. De
afghanska killarna Reza och Mortaza
drömmer om ett tryggt och bättre liv.
Kommer de att få stanna i Sverige?
Musiken och vännerna hjälper iranske
Hadi att må bättre när han plågas av
minnen från tortyr och flykt.
(SVT2 5/10 och SVT2 7/10) "

Vad anser ni om programmet? Ger serien en rättvis bild av den ensamkommande barnens situation?
Citera
2011-10-03, 14:01
Medlem
Salfords avatar
Denna kommer bli intressant, dock borde tråden ligga i tv-forumet.

Kan sätta någon kroppsdel på att PI inte kommer lämna något krut i deras "skildring" av serien och att redaktionen reagerade ungefär såhär när dom fick veta att dom har ett nytt, ypperligt tillfälle att förvrida händelser till sin fördel:

http://i.imgur.com/NgfOb.gif
http://i.imgur.com/LlkoY.gif
http://i.imgur.com/W2Y2O.gif
Senast redigerad av Salford 2011-10-03 kl. 14:03.
Citera
2011-10-03, 14:12
Medlem
Hur många här tror att det är "Propagandaministeriet det svenska etablissemanget", som är i farten nu igen?

Det går inte att se på detta klipp för många gånger: http://youtu.be/hhAh-ckGLY0

Med detta inlägg så vill jag säga att det kommer inte att ges en rättvis bild av verkligheten.
Citera
2011-10-03, 19:04
Medlem
Så de ensamkommande skäggbarnen har fått en egen dokusåpa på statens TV-kanal också. Så sött. Producerat av indoktrineringsavdelningen på UR förstås med Doreen Månsson som programledare. Doreen som även ledde lågvattenmärket "Välkomna nästan allihopa."

http://www.ur.se/omUR/Nyheter-fran-UR/Nyhetsartiklar/Aktuella-evenemang/Ensamma-flyktingbarn-premiar/
Citat:
I Ensamkommande flyktingbarn träffar vi föräldralösa Aster, 17 år, som flydde från militärtjänsten i Eritrea och Hanna som blev lämnad ensam i Sudan när fosterfamiljen flyttade till USA. I dag är de bästa vänner – men Hanna vet inte om hon får stanna. Reza och Mortaza, 16 år, försöker få fäste i den helt nya tillvaron, 20-åriga Hadi brottas med minnen från tortyren i fängelset, medan juniorlandslagsboxaren Ali, 16 år, ser sin talang som vägen till ett bättre liv.
Man är tydligen barn även om den uppgivna fejkåldern passerat 18 år enligt URs definition

Citat:
Varje år flyr cirka 10 000 barn ensamma till olika länder i Europa, de flesta med hjälp av människosmugglare. Under år 2010 kom 2 393 barn till Sverige och av dem fick 1 351 barn uppehållstillstånd. Sverige blev då det största mottagarlandet i Europa, följt av Storbritannien och Norge som varit de länder som tagit emot flest barn tidigare år. I år förväntas cirka 2 400 ensamkommande barn söka asyl i Sverige, enligt Migrationsverket.
Jag gissar att det ändå inte är tillräckligt många för UR och att serien kommer propagera för att vi ska ta emot ännu fler.
Citera
2011-10-03, 22:23
Medlem
WhiteHorizons avatar
Vilken kioskvältare!! Han "Mortaza" hade inget pass
Nu har jag några reflektioner efter att ha sett ca: 12 minuter av detta duddeliduttande skitprogram.

Hur kan de svårt krigsskadade skäggbarnen ha så fina och vita perfekt jämna tänder?
Var får de sina 1200kr jeans, sina 3000-5000kr dunjackor och 1100kr skor ifrån?
Hur kan Svartskalleverket köpa samma story från ALLA som kommer hit? "Jak feta inte hur jag komma? jak åka lastbil långt o fick slog på vägen av dummah sjafören"

Detta är enligt mig inget annat än välbergade status-skäggisar som vill söka lyckan i det förlovade landet mellanmjölk.

Det skäggisarna får är mycket mer än vad tex våra egna barn får av samhället. jag mår illa och tänker gå och spy nu!
Citera
2011-10-03, 22:58
Medlem
vis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Man är tydligen barn även om den uppgivna fejkåldern passerat 18 år enligt URs definition
Han kom hit för 4 år sen. You do the math.

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag gissar att det ändå inte är tillräckligt många för UR och att serien kommer propagera för att vi ska ta emot ännu fler.
1 351 är en jävla piss i havet. Klart vi borde ta emot fler!
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHorizon
Vilken kioskvältare!! Han "Mortaza" hade inget pass
Nu har jag några reflektioner efter att ha sett ca: 12 minuter av detta duddeliduttande skitprogram.

Hur kan de svårt krigsskadade skäggbarnen ha så fina och vita perfekt jämna tänder?
Hur kan Svartskalleverket köpa samma story från ALLA som kommer hit? "Jak feta inte hur jag komma? jak åka lastbil långt o fick slog på vägen av dummah sjafören"

Detta är enligt mig inget annat än välbergade status-skäggisar som vill söka lyckan i det förlovade landet mellanmjölk.

Det skäggisarna får är mycket mer än vad tex våra egna barn får av samhället.
Samma story från alla? Lyssnade du på vad de hade att berätta?

Varför detta hat mot skägg? Avundsjuk?

Konstigt att inte den här tråden har blivit bombarderad av antimulitikulturalister etc.

Citat:
jag mår illa och tänker gå och spy nu!
smaklig måltid
Citera
2011-10-03, 23:09
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
[...]

De borstar tänderna och äter inte en massa jävla snask?

Citat:
Källa på att kläderna de bar var så dyra? Hur ska de gå klädda enligt dig?

Den kille man fick se mest av, iraniern är uppenbart någon som har anpassat sig både snabbt och bra. Trots enbart fyra år i Sverige behärskar han svenska i skrift betydligt bättre än många av de s.k. realisterna här på forumet. Han har ett arbete och anser att man som invandrare skall anpassa sig till det svenska samhället.

Konsekvent tänkande är uppenbart inte en dels starka sida.

Det som dock är intressant är att dokumentärserien självklart är vinklad till ensamkommandes fördel. Det vore av intresse att berätta att det går att fuska och som betydligt äldre kunna komma hit som tidigare nämnd utan att det går att avkräva ålderskontroller och dylikt för att bekräfta att det är en minderårig det rör sig om.
Citera
2011-10-03, 23:24
Medlem
Fy fan vad debatten var politiskt korrekt, http://81.92.65.176/Chat/A7BjPxWf/default.htm .

Jag ställde en massa frågor, men ingen besvarades.

Ex
Undrande: Hur hanterar en organisation som Rädda Barnen alla de skeptiker som påstår det ena och det andra om de här barnen? Att de ljuger osv. Hur ska man bemöta sådana för att få dem tysta?

Linus Torgeby: Hej! Det finns mycket fördomar kring ensamkommande. Jag tycker att man kan försöka sätta sig in i hur man själv hade handlat om man bodde i Mogadishu tex. Sverige och nästan alla världens länder har signerat barnkonventionen som talar om alla barns lika värde och rätt till liv och utveckling. Den är ett bra redskap i en sådan argumentation.
Citera
2011-10-03, 23:24
Medlem
WhiteHorizons avatar
[quote=skunkensune]De borstar tänderna och äter inte en massa jävla snask?

Hahaha! ok, jag skulle inte tro det.

Källa på att kläderna de bar var så dyra? Hur ska de gå klädda enligt dig?

har ingen källa men jag är en vuxen man som med egen lön köper kläder till mig själv och mina barn så jag har en del egna erfarenheter av vad kläder kostar. De må så vara att mina belopp inte helt stämmer men de är garanterat i närheten. Frågan återstår, vem betalar deras liv i lyx? Uppenbarligen inte du Fråga din pappa, han kanske kan svara dig.

Konsekvent tänkande är uppenbart inte en dels starka sida.

Hur menar du? Vad är inte konsekvent med det jag skrev? Är det så att du är en mentalt störd vurmare?
Citera
2011-10-03, 23:27
Medlem
Hur har de råd att ta sig till Sverige?

Varför tappar de sina pass när de kommer in i Sverige?

Ensamkommande betyder tydligen bara att de kom ensamma men har föräldrarna kvar i hemlandet?

Hur kan de på migrationsverket vara så lättlurade?
Citera
2011-10-03, 23:29
Medlem
Får UR, SVT göra program som är så PK-vinklade? Kan man anmäla detta?
Citera
2011-10-03, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Det som dock är intressant är att dokumentärserien självklart är vinklad till ensamkommandes fördel.
Det är väl det minst intressanta. Hur fan trodde du att programmen skulle vara vinklade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in