2011-10-03, 03:10
Medlem
ALIVIEs avatar
Hejsan allihopa!

Det här är min första egna trådstart så var helst inte för hårda mot mig.

Jag är en tjej på 19år som i somras gick ut gymnasiet. Som så många andra är jag mitt uppe i ett 'sabbatsår' för att komma underfund med vad jag vill utbilda mig till. Den senaste tiden har jag kollat mer och mer på kultur- och samhällsanalys på UU men är osäker på vad exakt man får ut av den utbildningen. Jag är inställd på att jag då lär behöva ta en master för att kunna bli attraktiv på arbetsmarknaden men det skulle ju vara en fördel om man kunde jobba något år innan man fortsätter. Är humanoria ett hopplöst ämne för någon med måttliga till höga karriärsambitioner?

Mitt bettygssnitt är ingenting att tala om då jag fullständigt struntade i skolan under hela gymnasiet och sysselsatte mig med att vässa upp min sociala kompetens. Om jag inte missminner mig ligger det runt 14, inga meritpoäng inräknade. Jag har dock gjort hp och fick då 1,6. Var helt och totalt värdelös på matte och statistik men lyckades få full pott på engelskan, orden och endast något enstaka fel på läsförståelsen.

Jag undrar även om ni har några förslag på skolor och program i Europa som väger tungt inom just antropologi. Renommén är mindre viktig, jag vill få chansen till en grym utbildning och genom min kunskap snarare än flashigt namn, kunna knäppa andra på näsan ute i arbetslivet.

Vänliga hälsningar,
Citera
2011-10-03, 03:33
Medlem
Humaniora i Sverige och stora delar av Europa är besudlat med en massa lögner. UU är ett bra studentuniversitet, mycket uteliv. Utan att kombinera antropologi med något så är det generellt ganska värdelöst för företag. Det högsta du kan bli genom att bara läsa antropologi är typ professor.

Om du är dålig på matte och att dra logiska slutsatser kan dock antropologi vara ett utmärkt alternativ, speciellt om du står långt till vänster på den politiska skalan.
Citera
2011-10-03, 03:48
Medlem
Vad tror du själv att du kan bli? Antropologi är ett smalt ämne, och som föregående talare säger, är det vinklat till vänster på det politiska spektrat. Man får ju fråga sig, om man vill läsa ett icke objektivt ämne så att säga. Om du vill bli antropolog så får du jobba hårt, det känns orealistiskt, samma sak gäller om du ska börja jobba på universitet. Men jag ska ju inte klanka ner på dina ambitioner, om dom är höga.

Du skrev bra på högskoleprovet, utnyttja det genom att välja något annat än Antropologi. Med 1.6 kommer du eventuellt in på Juridikprgrammet t.ex.

Prova kombinera antropolgi med t.ex. PR eller reklam/media så får du en okej grund, där du kan jobba analytiskt för företag inom just PR osv...
Citera
2011-10-03, 03:50
Medlem
ALIVIEs avatar
Är inte så intresserad av studentlivet utan mestadels bara själva utbildningen. Är tyvärr inte vänster men du har helt rätt i att jag är usel på matte. Jag hoppas inte att det påverkar min lämplighet i någon större utsträckning.
Citera
2011-10-03, 03:54
Medlem
ALIVIEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Vad tror du själv att du kan bli? Antropologi är ett smalt ämne, och som föregående talare säger, är det vinklat till vänster på det politiska spektrat. Man får ju fråga sig, om man vill läsa ett icke objektivt ämne så att säga. Om du vill bli antropolog så får du jobba hårt, det känns orealistiskt, samma sak gäller om du ska börja jobba på universitet. Men jag ska ju inte klanka ner på dina ambitioner, om dom är höga.

Du skrev bra på högskoleprovet, utnyttja det genom att välja något annat än Antropologi. Med 1.6 kommer du eventuellt in på Juridikprgrammet t.ex.

Prova kombinera antropolgi med t.ex. PR eller reklam/media så får du en okej grund, där du kan jobba analytiskt för företag inom just PR osv...

Jag kom in på jurist på UU denna termin men insåg att det inte var något för mig, även om jag har vänner och bekanta som lovordar utbildningen.

Kombinationen av media och antropologi är det jag tänkt sikta in mig på, jag sitter redan på en del kunskap där!
Citera
2011-11-08, 09:40
Medlem
utan.att.stannas avatar
Som TS har jag också tankar på antropologi, ev på UU till nästa höst... Kommer högaktningsfullt skit i alla feminister och vänsterslödder där, trots allt för min skull och intresse jag är där!

Snälla börja läs där och berätta hur det är, har du sökt till våren?
Citera
2012-01-25, 18:57
Medlem
Hupparis avatar
Jag läser själv Antropologi och Etnologi på UU. Fruktansvärt intressanta ämnen, men som ni säger: lite diffust när det kommer till framtida yrken. Däremot, i kombination med andra ämnen eller inriktning på master kan man jobba inom museer och kulturarvssektorn, internationella organisationer, statliga myndigheter (ex. försvarsmakten), frivilligorganisationer, förvaltnings- och företagskultur, media och kommunikation. Lägger man till en magisterutbildning inom journalistik finns ju även den möjligheten.
Citera
2012-01-26, 01:37
Medlem
Dejavos avatar
Läser själv humaniora i Uppsala men inte antropologi. Vet tyvärr inte mycket om antropologin här men i Lund har du t ex Thomas Malm: http://www.hek.lu.se/kontakt/malm-thomas

Ta en titt på institutionernas hemsidor på olika lärosäten för att se vilka professorer de har och läs om deras forskning. Sök på deras namn på exempelvis amazon eller svensk dito för att se om de producerat något vettigt så kan det ge en indikation om vart du ska söka dig för att hitta intressanta lärare.

Edit: Oh den här tråden var gammal.
Senast redigerad av Dejavo 2012-01-26 kl. 02:05.
Citera
2012-01-26, 02:45
Medlem
Pope666s avatar
Wow du väljer antropologi framför juristlinjen. Många hade ju gett sin högra hand för att få gå juristutbildningen. Antropolog så blir du bitter o arbetslös på. Finns knappast några jobb utanför skolvärlden på det och om det finns det så kommer du få tävla med 10 000 andra fd bittra humaninora studenter.

Hade jag fixat 1.6 på högskoleprovet hade jag alla gånger valt juristlinjen framför antropolog.

Du kan ju sitta och läsa någon marxistbok på fritiden eller rita streck i sanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in