2011-10-02, 15:21
Medlem
Capybaras avatar
Hej på er!

I min bil sedan tre år sitter det en Blaupunkt Santa Cruz stereo och fyra stycken Explöd högtalare. Allt har alltid fungerat bra, det var förra ägaren som installerade stereon.

Nu är problemet att jag inte längre hör något ljud trots att stereon fungerar. Jag har kollat manualen och inställningar och är rätt säker på att det inte är något fel på sjävla stereon. Kan tilläggas att jag inte är kunnig i ämnet.

En högtalare har tidigare lossnat och glappat lite, men det kan väl inte vara orsaken till att ingen högtalare ger något ljud?

Problemet upptäckte jag efter att bilen varit på en verkstad där de fixat en bakskärm (inte direkt relaterat till problemet ). Men på verkstaden har de nog även öppnat huven och för att göra det så måste de dra i en spak som eventuellt kan trassla in sig i alla de kablar som går direkt till stereon. Jag har frågat om det gjort/märkt nåt på verkstaden och de blev bara irriterade och sa att de inte rört något.

Vad kan/bör jag göra?
Citera
2011-10-02, 15:31
Medlem
Ett första steg om du inte har ljud borde ju vara att ta ut bilstereon och kolla så att högtalarkablarna sitter kvar i bilstereon bak.
Citera
2011-10-02, 16:56
Medlem
Capybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
Ett första steg om du inte har ljud borde ju vara att ta ut bilstereon och kolla så att högtalarkablarna sitter kvar i bilstereon bak.

Så mycket har jag gjort och jag tror att allt sitter. Det finns ett par ca 2 dm långa kablar som går från stereon som inte är anslutna till något, men jag kan inte hitta något ställe där de skulle kunna kopplas till. Det är ingen modern bil utan en Duett med 12voltsbatteri och växelström.
Citera
2011-10-02, 17:00
Medlem
Ta ett vanligt batteri, typ AA, och testa sedan kontakten med varje högtalare individuellt genom att föra ström genom kabeln till högtalaren från batteriet i intervaller. Om du hör att högtalaren "poppar" eller rör på sig så kommer strömmen fram. Om det funkar på alla högtalare och sladdarna är kopplade till bilstereon så ligger sannolikt felet i bilstereon.
Citera
2011-10-02, 17:48
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capybara
Så mycket har jag gjort och jag tror att allt sitter. Det finns ett par ca 2 dm långa kablar som går från stereon som inte är anslutna till något, men jag kan inte hitta något ställe där de skulle kunna kopplas till. Det är ingen modern bil utan en Duett med 12voltsbatteri och växelström.

Inte för att vara sådan nu, men batterier fungerar inte med växelspänning..
Har du verkligen tänkt rätt nu?
Citera
2011-10-02, 19:55
Medlem
CrazyWorlds avatar
I min bil hade en en högtalarkabel lossnat från en högtalare. Minns inte om det var plus eller minus, men den som var lös låg emot karossen på bilen, och då kom det inget ljud alls ur någon högtalare, har 4 st i bilen. Så kolla att inget är löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in