Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-04, 16:40
  #1981
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Blir nog aldrig något mer radio 1 nu när DAB-utveckligen inte längre är aktuell...
Vad är det som hindrar MTG att samköra Radio 1 i Rix FMs tablå? Behövs ingen doktorsavhandling för att komma på den tanken. Skulle nog faktiskt lyssna mer på Rix FM om det blev lite mer prat på den kanalen.
Citera
2015-07-15, 23:11
  #1982
Medlem
Är det bara Aschberg, Fylking och Rusz som inte fått arbete efter Radio 1 tiden???
Alla andra verkar jobba på Radio Sthlm/P5 STHLM
.

Blir nog inget Radio 1 i etern när de lade ner DAB+.
Om de inte lagt anbud på någon/alla frekvenser som är ute nu till högstbjudande, och vinner anbudet förstås.

Allt går mot digitalt, men inte radion i Sverige, där ska vi ha analog radio i all evighet, om MP får bestämma..
Vi kan ha kvar FM-bandet som reserv/komplement till DAB+ eller något annat sändningssystem.
Alla skulle få skaffa nya radioapparater om vi gick över till DAB+, ja det stämmer.
DAB+ radio apparater är inte så dyra, finns från ett par hundra och uppåt, precis som vanliga radioapparater, bilstereo och hemmabio.
Skulle Sverige sluta sända analogt t.ex. år 2025 så är nog de flesta gamla FM-apparaterna borta och ersatta med digitala apparater.

Men jag tror inte jag hörde något större missnöje när TV började sända digitalt för ett antal år sedan.
DVB-T/DVB-T2 har frekvenser för radio och det är redan utbyggt i hela landet, är bara att trycka på knappen så har vi digital radio också.
Citera
2015-07-15, 23:35
  #1983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Är det bara Aschberg, Fylking och Rusz som inte fått arbete efter Radio 1 tiden???
Alla andra verkar jobba på Radio Sthlm/P5 STHLM
.

Blir nog inget Radio 1 i etern när de lade ner DAB+.
Om de inte lagt anbud på någon/alla frekvenser som är ute nu till högstbjudande, och vinner anbudet förstås.

Allt går mot digitalt, men inte radion i Sverige, där ska vi ha analog radio i all evighet, om MP får bestämma..
Vi kan ha kvar FM-bandet som reserv/komplement till DAB+ eller något annat sändningssystem.
Alla skulle få skaffa nya radioapparater om vi gick över till DAB+, ja det stämmer.
DAB+ radio apparater är inte så dyra, finns från ett par hundra och uppåt, precis som vanliga radioapparater, bilstereo och hemmabio.
Skulle Sverige sluta sända analogt t.ex. år 2025 så är nog de flesta gamla FM-apparaterna borta och ersatta med digitala apparater.

Men jag tror inte jag hörde något större missnöje när TV började sända digitalt för ett antal år sedan.
DVB-T/DVB-T2 har frekvenser för radio och det är redan utbyggt i hela landet, är bara att trycka på knappen så har vi digital radio också.
DAB är ju överflödigt nu när alla har smartphones. Man kan ju lyssna på nätradio varsomhelst.
Citera
2015-07-15, 23:43
  #1984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
DAB är ju överflödigt nu när alla har smartphones. Man kan ju lyssna på nätradio varsomhelst.

Japp, för alla som har en.

Vet inte om du lyssnade på Radio 1, men där var nog majoriten 50-60+ som ringde in och de verkade lysssna via FM-bandet.

För oss som har en smartphone är det bara att köra på, att det skulle korka igen mobilnätet tror jag inte så mycket på.
Nätet byggs ut hela tiden och bolagen verkar samarbeta bättre om masterna numera.
Enda nackdelen med att lyssna via nätet är att det blir en fördröjning, på ibland upp till ett par minuter jämnfört med FM.
Citera
2015-07-16, 00:27
  #1985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Japp, för alla som har en.

Vet inte om du lyssnade på Radio 1, men där var nog majoriten 50-60+ som ringde in och de verkade lysssna via FM-bandet.

För oss som har en smartphone är det bara att köra på, att det skulle korka igen mobilnätet tror jag inte så mycket på.
Nätet byggs ut hela tiden och bolagen verkar samarbeta bättre om masterna numera.
Enda nackdelen med att lyssna via nätet är att det blir en fördröjning, på ibland upp till ett par minuter jämnfört med FM.
Det fetade: Iofs OT men jag poddade ned program och lyssnade i bilradion eller min mp3-spelare . . . . .
Citera
2015-07-16, 08:39
  #1986
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Är det bara Aschberg, Fylking och Rusz som inte fått arbete efter Radio 1 tiden???
Alla andra verkar jobba på Radio Sthlm/P5 STHLM
.

Blir nog inget Radio 1 i etern när de lade ner DAB+.
Om de inte lagt anbud på någon/alla frekvenser som är ute nu till högstbjudande, och vinner anbudet förstås.

Allt går mot digitalt, men inte radion i Sverige, där ska vi ha analog radio i all evighet, om MP får bestämma..
Vi kan ha kvar FM-bandet som reserv/komplement till DAB+ eller något annat sändningssystem.
Alla skulle få skaffa nya radioapparater om vi gick över till DAB+, ja det stämmer.
DAB+ radio apparater är inte så dyra, finns från ett par hundra och uppåt, precis som vanliga radioapparater, bilstereo och hemmabio.
Skulle Sverige sluta sända analogt t.ex. år 2025 så är nog de flesta gamla FM-apparaterna borta och ersatta med digitala apparater.

Men jag tror inte jag hörde något större missnöje när TV började sända digitalt för ett antal år sedan.
DVB-T/DVB-T2 har frekvenser för radio och det är redan utbyggt i hela landet, är bara att trycka på knappen så har vi digital radio också.
Hur ofta byter du bil, vartannat-femte år? Samma mönster om inte betydligt längre gäller för radioapparater. Då först när apparaten har gått sönder byter jag ut min.
Citera
2015-07-16, 10:58
  #1987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Hur ofta byter du bil, vartannat-femte år? Samma mönster om inte betydligt längre gäller för radioapparater. Då först när apparaten har gått sönder byter jag ut min.

Faktist så byter jag bil vid 5-7 år.
Menade att det är 10 år kvar till 2025 och då har nog många radaioapparater lagt av.
I dagens läge får du en DAB+radio för ett par hundra.
Om det skulle blivit aktuellt med DAB+ i Sverige så hade nog priset varit lågt om ca 5 år.
Köpte en ny TV för ca 1 år sedan, den kostade då ca 10.000:-, nu kostar samma model ca 7.000:- men då är den lite uppgraderad, så jag tror att även radioapparater går ner i pris.
Citera
2015-09-26, 20:19
  #1988
Medlem
Någon som hört vem/vilka som fick de 4 frekvenserna som var ut för auktion? Sista dagen för ansökan var 31 Aug-15, och svar skulle komma under September, för att kunna starta tidigast den 1:a Oktober.
Nu är det snart slut på Sepetember, så det är lite tajt om tid...

(Vet att MTG Radio (Kilohertz) inte la in på 101.9 MHz... då kanske man inte vill starta upp Radio 1 igen).
Citera
2015-09-26, 22:54
  #1989
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Någon som hört vem/vilka som fick de 4 frekvenserna som var ut för auktion? Sista dagen för ansökan var 31 Aug-15, och svar skulle komma under September, för att kunna starta tidigast den 1:a Oktober.
Nu är det snart slut på Sepetember, så det är lite tajt om tid...

(Vet att MTG Radio (Kilohertz) inte la in på 101.9 MHz... då kanske man inte vill starta upp Radio 1 igen).
Det var tal om att de ville skjuta upp sina sändningar pga sitt missnöje mot regeringens beslut att inte låta SR gå över till DAB. http://digitalradion.blogspot.se/201...a-med-dab.html
Citera
2015-09-27, 13:12
  #1990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det var tal om att de ville skjuta upp sina sändningar pga sitt missnöje mot regeringens beslut att inte låta SR gå över till DAB. http://digitalradion.blogspot.se/201...a-med-dab.html

Jag läste detta, men är inte det bara för DAB-radion?
Det jag menade var de 4 FM-frekvenser som var ute för en ny auktion.
Citera
2015-09-29, 22:55
  #1991
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma60
Jag läste detta, men är inte det bara för DAB-radion?
Det jag menade var de 4 FM-frekvenser som var ute för en ny auktion.


Nu är det offentligt vad som händer med de "nya" frekvenserna.
http://radionytt.se/nyheter/bauer-tj...ta-frekvenser/
Citera
2015-10-02, 12:42
  #1992
Medlem
Tycker att hela diskusionen om kommericiella FM-radion kontra DAB+ börjar likna en fars.

Bolagen lämnar tillbaka frekvenser för att sedan bjuda igen på andra eller samma frekvenser...
När de sedan har bytt till de nya, så ska de lämna tillbaka de gamla dyra tillstånden.
Verkar som om radiobolagen styr allt och får göra hur de vill.
Ett avtal är väl ett avtal, en vanlig svensson som inte fullföljer ett avtal får en massa krav på att betala eller indrivning, men det verkar inte gälla radiobolagen.
Visst de är vinstdrivande bolag, men de vet väl vad de ingår för avtal från början.

Sedan det där med DAB...
Ska de sända eller inte på denna plattform???
Trodde det var helt nerlagt då MP och Alice Bah Kunke sa nej.
Bolagen skulle visst ha börjat sända den 1:a Okt-15, men har fått det uppskjutet i 9 månader till.
Kan inte vara lätt att veta om man ska satsa på DAB eller ej för bolagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback