2011-10-02, 14:06
Medlem
Hej

Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag upplevt min dator som oerhört långsam och seg. När jag t ex har Word uppe och ska klicka på någon flik i programmet så stannar hela datorn upp och ingenting händer. Eller när jag ska stänga ner Word-sessionen, då när man drar musen över X:et uppe till höger så ska ju rutan bli röd, för att visa att man markerar den, men den blir inte röd och om jag klickar så händer inget. Efter ca 10 sekunder så markeras den och blir röd, då kan jag stänga ner fönstret. Jättemärkligt...och jävligt irriterande.

Likadant när jag kollar på film i VLC, då kan jag oftast inte klicka på menyerna eftersom ingenting händer när jag klickar. Allt bara står still.

Spelen däremot fungerar utan problem, inget lagg eller någonting. Det är bara när jag är i "vanliga" program som när jag surfar, använder Word, Excel osv.

Vad är det för problem egentligen? Kan man göra något åt det?
Citera
2011-10-02, 14:14
Medlem
Wazupfbs avatar
Kör du en gammal version av utorrent på din dator?
Om du kollar systemhanteraren hur ser din cpu/ram åtgång ut?
På processer ser du något som drar mycket mer en andra program?
Finns det något i system processer som du inte känner igen alls?
Citera
2011-10-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
1. Kör du en gammal version av utorrent på din dator?
2. Om du kollar systemhanteraren hur ser din cpu/ram åtgång ut?
3. processer ser du något som drar mycket mer en andra program?
4. Finns det något i system processer som du inte känner igen alls?

1. Gammal och gammal, någon version från i våras. 2.2.1 hette den visst.
2. Har 4 GB Ram och åtgången ser normal ut.
3. Nej, det som drar mest är mina chrome-flikar jag har uppe. Nere till höger står det dock att det är 88 processer.
4. "Babylon" är något program som står med i processer som jag inte vet vad det är.
Citera
2011-10-02, 15:31
Medlem
loxots avatar
Kan vara något virus som spökar, testa att göra en virussökning.
Citera
2011-10-02, 15:37
Medlem
Wazupfbs avatar
hm okok.
Babylon är en en malware hur skadlig den är osv vet jag inte men det er en sån där grej man gärna får som option i vissa installations grejer.
Tar den mycket cpu? (Babylon alltså)

Det jag kan tänka mig det är antagligen Babylon eller annan malware som bråkar eller att du ha väldigt mycket temp filer på din os hdd.

har du testat att göra en diskrensning och disk deframering?
om du inte har gjort det så gör det på din osv hårdisk, fungerar inte det så är det nog dax att göra en ominstallation av ditt windows.

Anledningen att jag frågade om torrent klient är för att tidigare version har sagt att dom kan få din processor att dra upp i 100% då och då.
men det skulle du ju ha sett när du kolla processorer isåfall.
Citera
2011-10-02, 15:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
hm okok.
Babylon är en en malware hur skadlig den är osv vet jag inte men det er en sån där grej man gärna får som option i vissa installations grejer.
Tar den mycket cpu? (Babylon alltså)

Det jag kan tänka mig det är antagligen Babylon eller annan malware som bråkar eller att du ha väldigt mycket temp filer på din os hdd.

har du testat att göra en diskrensning och disk deframering?
om du inte har gjort det så gör det på din osv hårdisk, fungerar inte det så är det nog dax att göra en ominstallation av ditt windows.

Anledningen att jag frågade om torrent klient är för att tidigare version har sagt att dom kan få din processor att dra upp i 100% då och då.
men det skulle du ju ha sett när du kolla processorer isåfall.
https://www.flashback.org/t1536082
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in