2011-10-02, 13:19
Medlem
Da4rces avatar
Tja,

Har använt Head and Shoulders i ca 3 år, gillade det men märkte att jag fick sår i hårbotten om jag INTE använde det. Om jag duschade utan eller med t.ex. dubbeldusch fick jag snabbt mjäll och sår och en kliande känsla i hårbotten.

Nu försöker jag vänja mig av med Head&Shoulders och nu har jag färre sår och mindre mjäll efter 1-2 månader, men det är fortfarande sjukt jobbigt att vara beroende. Många gånger vill jag bara ta H&S flaskan och bli av med skiten.

Nu ska jag testa apotekets produkter i någon slags övergångsperiod.

Någon som har liknande upplevelser med H&S?
Citera
2011-10-02, 14:09
Medlem
hoomiiis avatar
Jag har själv använt H&S i 8 år.
Fastnade direkt efter att ha använt "Menthol". Klar favorit.
Men för ett par år sedan märkte jag att jag blev väldigt torr i hårbotten. Bytte till "Dry scalp care". Körde med det ända tills för två veckor sedan. Var tvungen att prova något nytt eftersom att det inte hjälpte
Tog tag i saken och gick till apoteket. Kom ut därifrån med denna produkt:
ACO. Kostar runt 50kr.

Har schamponerat håret nästan varje dag utan några spår av mjäll. Har dock aldrig haft sår. Vet egentligen inte om jag haft mjäll eller bara torr hårbotten. Men ACO's produkt verkar hjälpa mig iaf.

Kan tillägga att det blev värre när jag använde lågpris schampon.
Jag märkte även att om jag lät håret torka av sig självt, vart det mindre mjäll än om jag tog en handduk och gnugga.
Citera
2011-10-11, 08:55
Medlem
Da4rces avatar
Mjäll beror på en svamp i hårbotten och torr hud beror på att hårbotten inte klarar av att återfukta huden, det vill säga två motsatser till varandra.

Vad Head&Shoulders gör är att återfukta hårbotten (utan att hårbotten själv behöver göra något, alltså producera talg i hårsäckarna för att återfukta håret).

Om jag sedan slutade använda H&S torkar min hårbotten och små fjäll lossnar (som kan misstolkas som mjäll). Om man då använder mjällschampo torkar huden ut ytterligare, och vad som fungerar för mig är att använda Apotekets hårbottengel

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243207

Slutade att klia, ingen lös hud och inga sår, men löser bara problemet vid tillfället, inte långsiktigt...
Senast redigerad av Da4rce 2011-10-11 kl. 08:58.
Citera
2015-08-31, 13:33
Medlem
Da4rces avatar
Visade sig vara Seborre schampo på Apoteket löste problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in