I norra ryssland så skojade de till det med röd och brun flugsvamp. Vad jag förstår så innehåller den bl a muskarin. Vid torkning förstörs de mer ökända och livsfarliga gifterna i svampen och man kan käka den utan risk för ond bråd död. Effekten skall enligt osäkra uppgifter vara: orimligt boostat självförtroende, överdrifter och allmän hejdlöshet. Denna granna svamp blev tydligen så förfärligt populär så att man närapå plockade sönder bestånden. Vid en tidpunkt lär röd flugsvamp ha varit så hett eftertraktad att man kunde byta till sig en(!) enda svamp mot en hel renko.
För att ta upp något närbesläktat: ett par beprövade sätt att berusa sig på är att:
1 Motionera.
2 Utsätta sig för t ex bungy jump eller liknande kontrollerade skräckupplevelser.
3 Utsätta sig för stark men ofarlig smärta (t ex äta väldigt heta chilirätter el dyl).
Kort sagt: det fanns förr och finns fortfarande fler vägar till mentala och kroppsliga kickar än den som går till kemikaliernas domäner.
Hmm, interessant! Fast tror nog jag avstår från flugsvamp.. Fast endorfinerna genom motion har jag provat, det är häftigt, man liksom "svävar", fast man har joggat som en tok i en timme.....
Läste nånstans att en fransk kung för länge sedan gjorde paprika-extrakt och åt massa av det, sen såg han syner om hur han skulle leda sin arme. Har ingen aning om hur det gick till men.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!