Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d
Okey, modell-00 var ju jävligt korkat skrivet.
Det är alltså en Electrolux modell ER8997B det handlar om.
Undre delen av "åttan" i kylens display lyser inte.
Då misstänker vi alltså en trasig sensor, det är fan inte ofta man kan få ett svar som är "spot on"
Arbetsmomentet att byta sensorerna består av ????
Jag har pyssat med el,mek och dyl i mina tidigare jobb, men att riva hela kylen för att börja löda om kablar och jox, vet jag inte om jag riktigt orkar med.
Men det verkar som sagt inte bara vara att "reseta" fanskapet.
Det var ju tacksamt att du kom med heta tips Roadrunner, tar en klunk bärs och tänker på dig ( hur fan lät det där då).......
Lutar som sagt åt sensorerna.
Är relativt lätt, om man är försiktig!
Arbetmomentet är som följer, om du vill byta sensorerna, är dock inte säkert att det är sensorerna, men det är vad jag skulle chansa på, lättare om man sett skåpet i verkligheten.
Och kom på att materialet är troligen lite billigare än vad jag skrev.
Kolla på din märkskylt, där finns det bland annat "Modell", "Produktnummer" (Kan även stå PNC eller P-nummer) och "Serienummer", dessa tre (framförallt produktnumret är viktigast, men serienummer kan behövbas för o se årsmodell på skåpet för o få rätt delar!)
Nu tar du antingen en promenad till din närmsta "Electrolux Service" butik, och beställer sensorerna (2 st till kylen, man byter alltid båda!) Det är två st olika, alltså inte 2 likadana.
Alt. så ringer du till kundtjänst (0771-76 76 76) och beställer, tror de kan posta grejerna hem till dig!
När du fått grejerna levererade jobbar du enligt följande!
Töm kylskåpet, ta ur hyllorna!
Dra fram kylskåpet, så du har fritt bakom.
Ta ur kontakten ur väggen!
Lossa kyldörren (finns en "tapp" som är skruvad uppifrån) och ställ den åt sidan! (Är lättare om du tömt dörren på saker)
Nu kollar du på baksidan, där finns det atingen 4 st skruvar som håller fast toppen rakt bakifrån eller 2 st som sitter ovanifrån, beroende på modell. Lossa samtliga.
Nu är topp delen lös, kan dock kännas som den sitter fast pga att det är mkt sladdar dragna i den. Men var försiktig, och lägg kablarna som behövs löst (man brukar bara behöva rucka dem ur sina "hållare", du förstår hur det är när du öppnat)
Nu tippar du upp toppen i bakkant, och skjuter den framåt, äver "gångjärnen" i framkant.
Gå till framsidan av skåpet.
Den främre delen av toppen går att lossa, genom 3 eller 4 st "hål" där man sätter i skruvmejseln och försiktigt "knäcker" loss den.
Nu bör du ha fått loss den så du ser kretskortet.
Till höger på kretskortet har du 1 svart och en vit kabel som sitter i kontakter (kan sitta en brun också, men den är till frysen så skit i den) (Du bör alltså fått en vit och en svart sensor när du beställde)
Sätt i din nya svarta respektive vita I RÄTT kontakt!
Nu kollar du inne i skåpet, på höger sida har du en liten plastgrej på sidoväggen, därbakom sitter ena sensorn (bör vara den vita), denna skjuter du framåt (mot dörren alltså) så bör den lossna.
Sen skall du lossa köldplattan som du har på bakväggen. Om du ser så har du mellanrum uppe och nere på köldplattan, in med fingrarna i vänsterkant och "knäck"/ryck loss den! Ingen fara om det smäller till lite, det gör det. Gör inget om du råkar bocka den lite heller, bara du inte bockar den för mkt!
Där nakom bör den svarta sensorn sitta.
Nu drar du de nya sensorerna från kretskort, upp "igenom" toppen till baksidan av skåpet (följ de gamla!)
Nu skall du ha bort de gamla, och i med de nya i skåpet.
Du kommer troligen behöva släppa lite på "gallret" som sitter bakpå skåpet.
Det sitter fast med metall"flänsar" som är vridna för o låsa, bara vrida dem "platta" så kan du släppa lite på gallret.
Nu bör du ha hittat vart de gamla sensorerna går in i skåpet, det sitter tätningsmassa (som häftmassa ungefär), ta bort denna, och spara!
Dra ur de gamla sensorerna, (går bara igenom en i taget genom hålet) och sätt dit de nya. (Obs SVART- Bakom köldplattan, VIT- På kylskåpsväggen! Sätter du dem fel kommer den ge skumma temperaturer)
Sätt tillbaka köldplattan (kan va knepigt, spec. om man bockat den för mkt!)
Sen återmonterar du allt (glöm inte tätningsmassan), håller tummarna, och stoppar i kontakten, och slår på skåpet.
Har du möjlighet, låt skåpet bli hyffsat kallt (ett par timmar) innan du stoppar in alla grejer i det (hyllorna kan du sätta in från början!)
Det kan ta upp till ett dygn innan det stabiliserat temperaturen, men oftast hittar den rätt från början!
Det där stämmer på ca 95% av alla modeller. Det som skiljer är att köldplattan kan vara annorlunda, om du har ett "Dynamic Cooler", men det märker du på om du har en fläkt i den, säg till om du har ett sånt skåp, för då är det annorlunda!
Hoppas du lyckas fixa det, och Lycka till, och fråga om det är nått du inte förstod, försökte göra det så lättförstårligt som möjligt!
Arbetet tar för mig ca 20 min om jag jobbar i normalt tempo, men räkna med aningen längre för dig då du inte gjort det förr!
/Roadrunner