2011-10-01, 17:02
Medlem
Hej, jag vet att många har haft samma problem men jag har inte hittat nåt bra svar i andra trådar så jag provar en egen.

Jag får upp detta felmeddelande när jag startar xp.
"Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
\windows\system32\config\system

Jag har viktiga saker på datorn (som jag borde ha gjort en backup på innan...-.-) och jag måste rädda, hur går jag till väga med det? kan jag bara ta ut hårddisken och sen stoppa in installationsskivan? och fungerar det med vilken installationsskiva som helst eller måste man ha xp? Jag har tex en windows vista här precis bredvid mig.

Tack så mycket på förhand!
Citera
2011-10-01, 17:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, du kan inte reparerar med en Vista-skiva. Använder du en XP-dator så måste du således har en XP-skiva. Annars utför du en uppgradering eller en ren installation av Vista. För du vill väl fortsätta med XP?

Är det XP Pro som du har eller är det XP Home?
Citera
2011-10-01, 20:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Låter som ett virus/en trojan har raderat viktiga filer och datorn kan inte starta.
Men datan du håller kärt går att rädda: https://encrypted.google.com/#sclient=psy-ab&hl=sv&q=recovery+programs
Senast redigerad av TorrentLover 2011-10-01 kl. 20:52.
Citera
2011-10-01, 21:30
Medlem
okej jag får ta och hitta en windows xp home skiva då, men hur gör jag med mina filer? kan jag ta ut hårddisken innan och sätta in den i en annan dator och då föra över mina filer innan jag sätter tillbaka den och då reparerar datorn??
Citera
2011-10-01, 21:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Sök annars på Google efter Hur du reparerar din Windows XP-installation

Där ligger det fina guider och instruktioner.
Citera
2011-10-01, 21:40
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soundrock
okej jag får ta och hitta en windows xp home skiva då, men hur gör jag med mina filer? kan jag ta ut hårddisken innan och sätta in den i en annan dator och då föra över mina filer innan jag sätter tillbaka den och då reparerar datorn??

Du kan installera om XP helt, eller reparera XP-installationen UTAN att förlora några filer.
Men ja, du kan sätta in den i en annan dator och föra över filer, så länge den andra datorn
har en port ledig utav det gränssnitt som hårddisken använder, dvs; IDE, SATA... osv.

Och hur du reparerar så säger jag samma som CyrusGNetWork och sök på Google efter;

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur du reparerar din Windows XP-installation
Senast redigerad av kklasen 2011-10-01 kl. 21:42.
Citera
2011-10-02, 14:07
Medlem
okej tack för hjälpen! en sista fråga bara.

Det är så att jag har min kompis dator direkt bredvid min och han nojjar lite över att flytta över hårddisken till hans dator då han är rädd att de kan vara virus som skapar problemet och att det ska sprida sig till hans dator. Vad tror ni att felet uppstod från ?
Citera
2011-10-02, 14:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Något fel i registret.
Citera
2011-10-02, 15:41
Medlem
Wazupfbs avatar
Citat:
okej tack för hjälpen! en sista fråga bara.

Det är så att jag har min kompis dator direkt bredvid min och han nojjar lite över att flytta över hårddisken till hans dator då han är rädd att de kan vara virus som skapar problemet och att det ska sprida sig till hans dator. Vad tror ni att felet uppstod från ?

Det kan ju såklart göra det.
Men risken är ganska liten, vill du vara säker så hitta dig någon gammal skit dator som du kan stoppa i din hårdisk i bara så länge du över dina filer på usb minne/extern hårdisk eller något.
Citera
2011-10-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Du kan installera om XP helt, eller reparera XP-installationen UTAN att förlora några filer. ;

Kan nån intyga detta? vill bara ha en andra åsikt
Citera
2011-10-02, 17:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Du kan installera om XP helt, eller reparera XP-installationen UTAN att förlora några filer.
Men ja, du kan sätta in den i en annan dator och föra över filer, så länge den andra datorn
har en port ledig utav det gränssnitt som hårddisken använder, dvs; IDE, SATA... osv.

Och hur du reparerar så säger jag samma som CyrusGNetWork och sök på Google efter;

Citat:
Kan nån intyga detta? vill bara ha en andra åsikt
kklasen talar i nattmössan.. såvida du inte installerar OS:et på en annan disk, dvs.
Citera
2011-10-02, 17:42
Medlem
hahah vilket dilemma jag har! vet inte om jag vågar använda min kompis dator till att föra över filer i risk att ett virus sprider sig till den, men vågar inte heller reparera filen eftersom det troligtvis kommer ta bort alla mina filer innan... vad fan ska man göra? O.o
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in