2011-10-01, 15:39
Bannlyst
Hej!

Jag undrar hur ni som månadssparar i fonder fördelar/placerar era pengar?

Jag har för avsikt att spara undan 10 000 - 15 000 kr varje månad och sparar i dagsläget såhär:

SEB Penningmarknadsfond USD - Lux ack = 4000 kr
AMF Räntefond Lång = 4000 kr
AMF Räntefond Kort = 3000 kr
East Capital Rysslandsfonden = 3000 kr

Vad tror ni om mitt sparande?

Bör jag omfördela eller ändra något?
Citera
2011-10-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Hej!

Jag undrar hur ni som månadssparar i fonder fördelar/placerar era pengar?

Jag har för avsikt att spara undan 10 000 - 15 000 kr varje månad och sparar i dagsläget såhär:

SEB Penningmarknadsfond USD - Lux ack = 4000 kr
AMF Räntefond Lång = 4000 kr
AMF Räntefond Kort = 3000 kr
East Capital Rysslandsfonden = 3000 kr

Vad tror ni om mitt sparande?

Bör jag omfördela eller ändra något?

Jag skulle inte köpa långa räntefonder/obligationsfonder i dagsläget. Svenska långa räntor är på all time low, i bästa fall får du en liten skjuts uppåt kortsiktigt (ännu lägre yield) om det blir ännu oroligare kring eurokrisen. Sedan en väldigt låg årlig avkastning. Men risken är på uppsidan, reder det sig lite så kommer yieldsen upp och obligationsfonder tappar i värde.

Om du ska ha pengarna i korträntefonder så skulle jag inte valt de du valt (SEB och AMF) utan en mix av Spiltan Räntefond och Carnegie Likviditetsfond. Bättre avkastning och bättre förvaltare (enligt mig).

Endast en aktiefond och bland de med högst risk känns som att lägga alla äggen i samma korg. Lägg lite i Rysslandsfonden (om du tror på ryssland), lägg en del i Avanza Zero sen kanske någon globalfond?

Jag saknar också en hedgefond i ditt sparande. Kanske sätta en slant i tex Brummer Multi-Strategy?
Citera
2011-10-01, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jag skulle inte köpa långa räntefonder/obligationsfonder i dagsläget. Svenska långa räntor är på all time low, i bästa fall får du en liten skjuts uppåt kortsiktigt (ännu lägre yield) om det blir ännu oroligare kring eurokrisen. Sedan en väldigt låg årlig avkastning. Men risken är på uppsidan, reder det sig lite så kommer yieldsen upp och obligationsfonder tappar i värde.

Om du ska ha pengarna i korträntefonder så skulle jag inte valt de du valt (SEB och AMF) utan en mix av Spiltan Räntefond och Carnegie Likviditetsfond. Bättre avkastning och bättre förvaltare (enligt mig).

Endast en aktiefond och bland de med högst risk känns som att lägga alla äggen i samma korg. Lägg lite i Rysslandsfonden (om du tror på ryssland), lägg en del i Avanza Zero sen kanske någon globalfond?

Jag saknar också en hedgefond i ditt sparande. Kanske sätta en slant i tex Brummer Multi-Strategy?

Som du säkerligen märker är jag nybörjare.
Men tack för dina rader!

Jag har faktiskt ett litet spar i Avanza Zero, dock månadssparar jag inte där.
Anledningen till att jag väljer Rysslandsfonden är för att jag tidigare sparat där och sett mitt innehav sjunka, jag anser därför att det är billigt att komma in nu.

Om du skulle placera 15 000 kr i månaden i fonder, hur skulle din fördelning se ut?
Citera
2011-10-02, 09:38
Medlem
På hur lång sikt ska du spara pengarna?
Citera
2011-10-02, 11:02
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
På hur lång sikt ska du spara pengarna?

För att kunna bedöma någorlunda riktigt är detta väldigt väsentligt. Jag skulle satsa på färre räntefonder om du till exempel placerar över en horisont på 10 år.
Citera
2011-10-02, 11:22
Medlem
Jag håller med Caelus synpunkter. Jag skulle dock inte sparat i korträntefonder heller, i synnerhet inte de som placerar i räntepapper i USD. Det är bättre att spara den delen du inte vill ta någon risk med på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti. I övrigt är som sagt tidshorisonten på ditt sparande högst väsentlig för att kunna ge något råd.
Citera
2011-10-02, 12:35
Medlem
Nu när Stockholmsbörsen och de flesta börserna i världen (USA ligger faktiskt bra till i år!) har fallit ordentligt, ca 20%, så tycker jag det är utmärkt läge att köpa på sig aktier eller aktiefonder. Eftersom det är ett globalt fall så kanske det kan vara smart med en global indexfond, med låg avgift. Avanza Zero (som bygger på OMXS30-indexet plus utdelning, det nämns vid annat indexnamn nu med konstig förkortning som jag inte kan utantill) har ingen förvaltaravgift alls, vilket ju är trevligt.

En annan kommentar nämnde Brummers Multi-Strategy hedgefond, det är ett bra förslag. Kanske någon high yield-stats- och företagsobligationsfond kan vara intressant. Råvaror är intressanta som diversifiering, t ex har Handelsbanken både certifikat och fond med ungefär identiska kostnader på årsbasis (men certifikatet kostar courtage vid köp och sälj) som bygger på deras index över ett knippe råvaror som viktas om emellanåt. Räntesparande på bank, högräntekonto i nischbank, bör också ingå.

Min inställning är att i tider av börsfall vikta över till aktier (köpa aktier) och i tider av uppgång vikta över till säkrare objekt (köpa annat än aktier); sällan är det intressant att sälja.
Citera
2011-10-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Avanza Zero (som bygger på OMXS30-indexet plus utdelning, det nämns vid annat indexnamn nu med konstig förkortning som jag inte kan utantill) har ingen förvaltaravgift alls, vilket ju är trevligt.

Du tänker på Six-Telekurs index som beräknas med återinvesterad utdelning, SIX30RX.
Citera
2011-10-02, 16:05
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag skulle utan tvekan bygga upp mig en portfölj, med svenska kvalitetsbolag..
Varför inte Alfa Laval, Atlas, ABB, HM, Ratos, Lundbergs, Tele2, gl beijer, för att nämna några..

Kör någon procent av portföljen i räntefonder..
Och skippa dyra aktiefonder, om du nu inte vill åt bolag på den utländska marknaden..
Citera
2011-10-02, 18:33
Bannlyst
Jag har en sparhorisont på 5 år.

Jag har förlorat mycket pengar på aktier (ca 20 000 kr) och är väldigt försiktig med aktier i nuläget. Men det kanske är ett ypperligt tillfälle att sänka sitt GAV eller att gå in i mer stabila och stora bolag som någon skrev.

Hur mycket av månadssparandet bör jag sätta av i Avanza Zero, och vad talar mest för den fonden?
Citera
2011-10-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Jag har en sparhorisont på 5 år.

Jag har förlorat mycket pengar på aktier (ca 20 000 kr) och är väldigt försiktig med aktier i nuläget. Men det kanske är ett ypperligt tillfälle att sänka sitt GAV eller att gå in i mer stabila och stora bolag som någon skrev.

Hur mycket av månadssparandet bör jag sätta av i Avanza Zero, och vad talar mest för den fonden?

Den fondmix som du själv plockat ut tyder på att du vill ha ganska låg risk. Med en så pass kort investeringshorisont och ditt förflutna så skulle jag nog stå utanför direkta aktieplaceringar.

Om vi vänder på myntet: Vad är ditt syfte med sparandet? 5 år låter i mina öron som ett målsparande, till exempel kontantinsats på ett hus. 10 000 i månaden i fem år blir 600 000 utan avkastning. Frågan är hur pass stor betydelse det har för ditt sparmål om kapitalet minskar eller ökar med 20%, dvs +/- 120 000.

1) Om du måste ha 600 000 om 5 år så skulle jag sätta pengarna på ett högräntekonto, bara att välja det som verkar bäst för dig. Hoist Spar är inte så dumma och ger över 3% och har bankgaranti.

2) Om du kan tänka dig en svängning på max 20%, köp in dig några bra bolag under det närmaste året, dvs upp till 120 000. Sedan går du över på ett räntesparande för resterande månader. På så sätt kan du ta del av tänkbara uppgångar under längsta möjliga tid men riskerar aldrig mer än 20% av kapitalet.

3) Satsa på en bra Hedge-fond, Brummer MS som nämns ovan har jag kikat på och tycker verkar vara en ganska bra lösning för den som vill få ut lite mer än inflationssäkring utan att ta stora risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in