Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Jag har en sparhorisont på 5 år.
Jag har förlorat mycket pengar på aktier (ca 20 000 kr) och är väldigt försiktig med aktier i nuläget. Men det kanske är ett ypperligt tillfälle att sänka sitt GAV eller att gå in i mer stabila och stora bolag som någon skrev.
Hur mycket av månadssparandet bör jag sätta av i Avanza Zero, och vad talar mest för den fonden?
Den fondmix som du själv plockat ut tyder på att du vill ha ganska låg risk. Med en så pass kort investeringshorisont och ditt förflutna så skulle jag nog stå utanför direkta aktieplaceringar.
Om vi vänder på myntet: Vad är ditt syfte med sparandet? 5 år låter i mina öron som ett målsparande, till exempel kontantinsats på ett hus. 10 000 i månaden i fem år blir 600 000 utan avkastning. Frågan är hur pass stor betydelse det har för ditt sparmål om kapitalet minskar eller ökar med 20%, dvs +/- 120 000.
1) Om du måste ha 600 000 om 5 år så skulle jag sätta pengarna på ett högräntekonto, bara att välja det som verkar bäst för dig. Hoist Spar är inte så dumma och ger över 3% och har bankgaranti.
2) Om du kan tänka dig en svängning på max 20%, köp in dig några bra bolag under det närmaste året, dvs upp till 120 000. Sedan går du över på ett räntesparande för resterande månader. På så sätt kan du ta del av tänkbara uppgångar under längsta möjliga tid men riskerar aldrig mer än 20% av kapitalet.
3) Satsa på en bra Hedge-fond, Brummer MS som nämns ovan har jag kikat på och tycker verkar vara en ganska bra lösning för den som vill få ut lite mer än inflationssäkring utan att ta stora risker.