2011-10-01, 11:04
Medlem
thegoodshepherds avatar
Är det återigen Malmö som ska visa vägen för den nya generationens gängkriminalitet? Hells Angels startade i Malmö -93 och la grunden för dagens gäng och gäng struktur. Enl författarna till boken "Maffiakrig" är det dags igen.

Citat:
Ny generation kriminella i Malmö

Mc-kriget i Malmö är över. Knarkkriget likaså — och det finns inte längre två rivaliserande gäng. I stället finns många grupperingar som rekryterar fler människor än tidigare och Malmö är den stad i Sverige där det begås flest gangsterbrott per invånare i Sverige, konstaterar de två författarna till boken Maffiakrig.

Bara två av de nio mord som författarna granskat har blivit lösta. Inget av årets fyra gangstermord har lett till åtal.

TT
http://hd.se/inrikes/2011/10/01/ny-generation-kriminella-i-malmo/
  1. Är detta slutet för dom pinsamma emblem gängen som växt fram sista tiden?
  2. Kommer nästa gäng ha emblem eller kommer det vara osynliga nätverk?
  3. Vilken invandrargrupp kommer att vara tongivande denna gång eller kommer det vara multietniska grupper som blir starkast?
Citera
2011-10-01, 12:36
Medlem
aceblacks avatar
De kallar sin bok om gäng i Sverige för "Maffiakrig". Där förlorade de all trovärdighet enligt mig...
Citera
2011-10-01, 12:57
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
De kallar sin bok om gäng i Sverige för "Maffiakrig". Där förlorade de all trovärdighet enligt mig...

Kallas marknadsföring..... men jag förstår din ståndpunkt.

Men boken verkar dock intressant http://www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Skane/ABF-Malmo/Evenemangsguiden/Litteratur-och-forfattare/Mot-forfattarna-till-Maffiakrig-Nio-avrattade-man-och-staden-de-levde-i/

Men frågan var: Vad tror du kommer att vara den nya generationen gäng?
Citera
2011-11-27, 13:08
Medlem
kommer förmodligen fortsätta att finnas gäng av de båda arterna.

Personer som vill synas och öppet vara kriminella, t.o.m bli intervjuade av tidningar,tv-program, skapa hemsidor etc. kommer att söka sig till gängen med namn och logotyper.

Personer som anser det mer lönsamt att inte synas, inte finnas men ändå finnas, och hålla sig undre världen till 100% kommer att söka sig till grupperingar/nätverk som inte har något namn.
Citera
2011-11-28, 19:21
Medlem
Jag tycker att det är överskattat med Malmö, i Södertälje-Stockholm-GBG födds nya gäng varje dag men ändå får Malmö den reklamen.
Citera
2011-11-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pintocosta
Jag tycker att det är överskattat med Malmö, i Södertälje-Stockholm-GBG födds nya gäng varje dag men ändå får Malmö den reklamen.

du bor ju garanterat inte i malmö då
Citera
2011-11-29, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pintocosta

det du inte förstår är att i Malmö föds folk nuförtiden med gängmentalitet, och de flesta gängen i Malmö behöver inte döpa sig själva till något eller skapa sig själva märken utan är endast en gruppering av kompisar som hållit ihop sedan barnsben. Finns nog ett 20-tal gäng i malmö som inte omnämns i media med något speciellt namn men som ändå är mycket kriminellt aktiva, vissa av dom mer än vissa gäng som omnämns i Media.

Skriver inte detta för att säga att Malmö är "coolare" än andra städer utan bara för att låta folk som inte besökt staden veta hur det funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in