2004-12-11, 00:55
Medlem
Klickens avatar
Vet inte fall den här tråden hör hemma i övrigt men jag lägger den här så får någon moderator flytta den om han/hon anser att den nu faktiskt hör hemma i något annat, lämpligare forum.

Så till min fråga. Köpte idag för skoj skull en påse med så kallat popping candy, det vill säga hoppande godis på den närliggande turkbutiken. Tryckte nyss i mig påsen och då slog det mig att jag aldrig tänkt på vad det är som gör att pulvret hoppar och knastrar i munnen. Detta trots att jag käkat popping candy sedan jag var liten. Så därför undrar jag nu om någon smartjäkel vet vad det är som gör så att godiset hoppar och knastrar så fort man stoppar det i munnen?
Citera
2004-12-11, 01:33
Medlem
The Barrs avatar
Tror att det är citronsyra och natriumkarbonat som reagerar med varandra, varvid det bildas koldioxid som "spränger" mycket små godisbitar.
Citera
2004-12-11, 22:14
Medlem
ssXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Tror att det är citronsyra och natriumkarbonat som reagerar med varandra, varvid det bildas koldioxid som "spränger" mycket små godisbitar.

Borde de inte va nått som reagerar på fukt, för de räcker ju med att godiset hamnar på tungan för att sätta igång å smattra...
Citera
2004-12-11, 23:20
Medlem
Såg på discovery, där var det 2 snubbar som fixa en grismage och proppa i sånt där pop rocks godis sen hällde dom i en massa cola typ 6 burkar, minns jag rätt så "spydde" magsäcken upp skiten igen......

Har jag fel nu, rätta mig gärna, jag är nämligen lite full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in