2011-09-30, 23:18
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Tycker det finns mer uppenbara blunders. Såsom hur de vattenhatande ringvålnaderna ens kunde ta sig in i Fylke utan att korsa floden Gwathló (som saknar broar).

Bra observation. De tog sig ju över bevisligen och mot alla odds över vid Tharbad, där de fick kartor över Fylke av den där snedögde Dunlands-spionen.
Citera
2011-09-30, 23:25
Medlem
Magnet83s avatar
Hur Gollum lyckades ta sig ut ur Moria när Khazad-dûm-bron rasat? Fanns det någon annan väg ut?
Citera
2011-09-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Hur Gollum lyckades ta sig ut ur Moria när Khazad-dûm-bron rasat? Fanns det någon annan väg ut?
det har jag tänkt med
Citera
2011-09-30, 23:33
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHaranus
gollum bodde inte i moria utan i dimmiga bergen(?) vilket är en annan bergskedja
Jag menar naturligtvis när han förföljde brödraskapet i Sagan om Ringen och då följde efter dem ner i Moria.
Citera
2011-09-30, 23:36
Medlem
timlars avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis när han förföljde brödraskapet i Sagan om Ringen och då följde efter dem ner i Moria.

Fast sen får vi tänka på att Gollum verkar kunna minst sju ut/ingångar till varenda grop i Midgård...
Citera
2011-10-01, 00:15
Medlem
Superkufs avatar
Citat:

Ringsällskapet blev jagade av orcer redan första natten i Lórien (efter att de träffat alverna och sov uppe i träden), så uppenbarligen lyckades orcerna i Moria ta sig ut även efter att bron rasat. Klyftan var ju "bara" 50 fot, så grottrollen kanske flyttade sin mobila stenbro eller några orcer byggde en repbro. När så orcerna hade rusat ut kunde Gollum smyga efter.

Men visst, Gollum måste haft ohyggligt höga värden på färdigheterna "smyga", "gömma sig" och "spåra".

En blunder av logisk typ är beskrivningen av Sista Alliansen (när Isildur norpar åt sig Ringen), där alla folk påstås delta men "endast alverna slogs på bara en sida". Det måste innebära att det fanns orcer som slogs på Gil-Galad och Earendils sida. Kan ni tänka er hur det skulle sett ut?

Sammantaget tror jag att Tolkiens största blunder var att inte anlita en organisatör/hantlangare som höll ordning på alla papper, systematiserade de olika varianterna av samma berättelse och ställde den typ av kritiska frågor vi gör just nu. Men Tolkien var ingen författare som skrev för brödfödan, utan en universitetsprofessor som hade skrivande som hobby.
Citera
2011-10-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Ringsällskapet blev jagade av orcer redan första natten i Lórien (efter att de träffat alverna och sov uppe i träden), så uppenbarligen lyckades orcerna i Moria ta sig ut även efter att bron rasat. Klyftan var ju "bara" 50 fot, så grottrollen kanske flyttade sin mobila stenbro eller några orcer byggde en repbro. När så orcerna hade rusat ut kunde Gollum smyga efter.

Men visst, Gollum måste haft ohyggligt höga värden på färdigheterna "smyga", "gömma sig" och "spåra".

En blunder av logisk typ är beskrivningen av Sista Alliansen (när Isildur norpar åt sig Ringen), där alla folk påstås delta men "endast alverna slogs på bara en sida". Det måste innebära att det fanns orcer som slogs på Gil-Galad och Earendils sida. Kan ni tänka er hur det skulle sett ut?

Sammantaget tror jag att Tolkiens största blunder var att inte anlita en organisatör/hantlangare som höll ordning på alla papper, systematiserade de olika varianterna av samma berättelse och ställde den typ av kritiska frågor vi gör just nu. Men Tolkien var ingen författare som skrev för brödfödan, utan en universitetsprofessor som hade skrivande som hobby.

Han ska ha kudos för sitt helhjärtade engagemang i LOTR-världen, till skillnad från random svenska deckarförfattare så skapade Tolkien riktig litteratur.

Tillbaka till topic: Har funderat så det knakar men inte hittat något misstag som ingen redan nämnt. Hoppas tråden får växa och diskuteras flitigt.
Citera
2011-10-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Och ställd av dumma personer som inte förstår lore och vill hitta plot holes som Tolkien redan fillt igen.

Njae, lore och lore, bryr mig inte så mycket om att "Örnarna inte tar order och vill inte hjälpa någon sida". Världen håller på att gå under, domedagen kommer. De lever i en värld med otrolig magi, alver, balroger, dvärgar, drakar, etc etc, saker som du inte ens kan fantisera fram. Men deras bästa lösning var att skicka ett par småglin på 1 meter att gå igenom världen mitt in i världens mörkaste hörn förstöra ringen, världens enda hopp. Ingen normal och vettig människa kan tycka att detta var rationellt, det är en tydlig "filmhandling". Det är som att FN skulle låta en 12 åring gå igenom Europa och in i Libyen för att gå fram till gadaffi med blommor så att även han ser godheten i människor! Och det blir ett lyckligt slut, självklart är detta bullshit och är bara en plot i en film.

Jag älskar LOTR och det är min favoritfilm (jag ser alla 3 som 1) någonsin. Men sluta försök debattera FÖR handlingen, den är löjlig ur ett rationellt perspektiv. Allt är som rätt ur ett barns fantasisinne. Storslagna saker vänster till höger, allt spelas på känslor vilket är löjligt om det hade varit på riktigt.
Senast redigerad av SaintsMarket 2011-10-01 kl. 01:08.
Citera
2011-10-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Du har helt fel örnarna i tolkiens värld är mycket större än dom som finns nu Gamle Throndor från första åldern hade en vingbredd på 30m i tredje åldern var dom inte riktigt så stora men Gwahir hade säkert en vingbredd på 10-15 meter.

Så en 200 örnar hade varit en jävla hård match för Nazgulerna.

60m till och med tror jag.

Angående flyga ringen med örnar kan ni läsa här:http://tolkiengateway.net/wiki/Eagles
typ längst ner.
Citera
2011-10-01, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novum
Alltså...

1. Hade örnar flugit med ringen hade de blivit sedda DIREKT av fienden (Sauron som för övrigt sitter och tittar med sitt öga KONSTANT över landet.)

2. Skuggvåldnaderna flyger också = döda örnarna och tar ringen.
.

Jo så det är bättre att bara traska in istället. Samma skuggvålnader kan döda en på marken också + en miljon andra hot och mycket svårare att fly eller försvara sig..
Citera
2011-10-01, 01:27
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintsMarket
Njae, lore och lore, bryr mig inte så mycket om att "Örnarna inte tar order och vill inte hjälpa någon sida". Världen håller på att gå under, domedagen kommer. De lever i en värld med otrolig magi, alver, balroger, dvärgar, drakar, etc etc, saker som du inte ens kan fantisera fram. Men deras bästa lösning var att skicka ett par småglin på 1 meter att gå igenom världen mitt in i världens mörkaste hörn förstöra ringen, världens enda hopp. Ingen normal och vettig människa kan tycka att detta var rationellt, det är en tydlig "filmhandling". Det är som att FN skulle låta en 12 åring gå igenom Europa och in i Libyen för att gå fram till gadaffi med blommor så att även han ser godheten i människor! Och det blir ett lyckligt slut, självklart är detta bullshit och är bara en plot i en film.

Jag älskar LOTR och det är min favoritfilm (jag ser alla 3 som 1) någonsin. Men sluta försök debattera FÖR handlingen, den är löjlig ur ett rationellt perspektiv. Allt är som rätt ur ett barns fantasisinne. Storslagna saker vänster till höger, allt spelas på känslor vilket är löjligt om det hade varit på riktigt.

Läs alla böcker som handlar om midgård så förstår du nog varför det är just hober lite närmre. =/
Citera
2011-10-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Läs alla böcker som handlar om midgård så förstår du nog varför det är just hober lite närmre. =/

Jo men tänker du lite rationellt så förstår du nog också att det inte är det smartaste att bara skicka in de bara sådär. De högst uppsatta i den magiska världen lär väl kunna komma på något lite bättre.. I alla fall sätta sig ner en natt och noga planera vilken väg de ska ta och ge dem objekt som kan hjälpa dem förbi vissa specifika hinder (och då menar jag mer än att det ska komma fram en irriterande segtpratande alv som ger dem varsitt objekt.. Utan ett riktigt jävla möte med organiserade planer). Det löjliga är att vi nu snackar om Midgårds FN, NATO, USA, världsledare etc etc och de planerar ingenting utan bara skickar iväg en liten hob att gå igenom världens faror på måfå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in