2011-09-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saelen10
Nu minns jag inte riktigt, men är inte fallet av Gondolin en del som j.r.r. inte hann utveckla tillräckligt innan han kolade? Alltså själva fallet av staden då. Det jag kommer ihåg är Echtelion of the fountain faller efter att ha dödat en balrog och att drakar anfaller men inte mycket mer

Det var väll den sagan han överhuvudtaget skrev först? inklusive allt m ringar och midgård ochh allt annat i tolkiens värld?. Det är väll även därför det är så rörigt i den sagan? När man läser Silimarillion och kompletterar lcukorna med Förlorade sagor så blir det jävligt rörigt, det är väll därför dem fick ge ut dem som skilda verk?

OnT: Inte helt hundra men det är väll i Silimarillion som man nämner att örnarna vakar över Gondolin? (Bla när Hurin får åka dit) Men i själva sagan om Gondolins fall så nämns väll inte örnarna förrän Galdor? fightas med Balrogen?
Citera
2011-09-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Knappast. Vaktposter har somnat, gått och ätit, blivit tillfälligt blinda med mera massor avgånger under världshistorien. Och örnarna kan inte ha flugit runt 24/7, eftersom det skulle varit en ren signal till Morgoth - "Här är något jätteviktigt dolt".

Gondolins enda skydd var dess hemlighet. Militärt var det mycket svagare än de trupper Morgoth kunde samla, så även om örnarna gav dem en-två dagars förvarning skulle resultatet blivit detsamma.

En större miss i mina ögon är när Balin i tiden mellan Bilbo och Sagan om ringen startar en ny dvärgkoloni i Moria, sänder i några års tid meddelanden om att allt går bra för att sedan försvinna. Under 25 år är det ingen som kommer sig för att traska över och kolla vad som hänt. Notera att Morias västra portar ligger två veckor med hob-hastighet från Vattnadal (en alv borde klara det på hälften), och östra portarna en dagsmarch från Lórien. Och när Elrond skickar ut spanare för att rekognosera innan Ringsällskapet traskar iväg upptäckte dessa spanare tydligen inte att floden Sirranon blivit uppdämd.

Nja visste då Morgoth att örnarna hjälpte Turgon och förresten så står det ju tidigare i boken att Örnarna ser alla som kommer och går runt bergen som Gondolin ligger under + att en väldig arme kommer och orcherna är ju inte precis kända att kunna smyga.

Sedan är det att örnarna näms ju som dom viktigaste vaktarna för Gondolin ändå näms dom inte ens när Morgoth anfaller och varför hjälper dom inte till i striden?

Och det här med dom där spanarna som skickas ut från Vattnadal jag tycker det hade varit smartare om brödraskapet gått nästan direkt efter rådförsammlingen.

Det var ju inte stor chans att några av dom svarta ryttarnas hästar hade klarat sig och även om ett par ryttare hade klarat sig så skulle dom först hitta brödraskapet och besegra Gandalf,Aragorn och Boromir inte troligt.

Om dom gjort så så hade dom kunnat gå via röda hornets pass utan risk för snö.
Citera
2011-09-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Det var väll den sagan han överhuvudtaget skrev först? inklusive allt m ringar och midgård ochh allt annat i tolkiens värld?. Det är väll även därför det är så rörigt i den sagan? När man läser Silimarillion och kompletterar lcukorna med Förlorade sagor så blir det jävligt rörigt, det är väll därför dem fick ge ut dem som skilda verk?

OnT: Inte helt hundra men det är väll i Silimarillion som man nämner att örnarna vakar över Gondolin? (Bla när Hurin får åka dit) Men i själva sagan om Gondolins fall så nämns väll inte örnarna förrän Galdor? fightas med Balrogen?

Jo det stämmer annars hette väl han som slogs med Balrogen Glorfindel?

Tolkien jobbade med Silmarillion under hela sin livstid tråkigt att han aldrig blev nöjd utan måste ändra på saker hela tiden annars hade han ju kunnat ge ut mycket mer böcker.
Citera
2011-09-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saelen10
Nu minns jag inte riktigt, men är inte fallet av Gondolin en del som j.r.r. inte hann utveckla tillräckligt innan han kolade? Alltså själva fallet av staden då. Det jag kommer ihåg är Echtelion of the fountain faller efter att ha dödat en balrog och att drakar anfaller men inte mycket mer

Örnarna flyga direkt till mordor är en så otroligt korkad idé för hur i helvete skulle det gå till när man arrivar i mordor? Provokatörer hela bunten som tar upp det jag vet, but still

Det är ju en vulkan så dom kan väl släppa ner ringen från luften och på så vis undvika bågskyttar.

Visserligen skulle väl Nazgulerna förstöka stoppa dom men örnarna är väldigt stora och ganska många så 50 Örnar skulle tex. kunna hålla Nazgulerna stången menas resten flyger mot berget.
Citera
2011-09-30, 22:15
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timlar
Om Gilmi och de andra dvärgkillarna bodde i Moria, vilket jag förmodar att de gjorde, kan det ju inte gått mer än någon månad. Hur kan då en balrog hinna döda varenda dvärg i hela moria och sedan låta en väldans massa svartalver bosätta sig där?

Gimli hade aldrig varit i Moria tidigare. Balrogen dödade kung Durin och hans son Nain nästan 1000 år innan Balin och hans kompanjoner kom till Moria. Det var orcherna som besegrade Balins folk i Moria (balrogen nämns inte aktivt mer än att de anar hans närvaro) och detta var ungefär 15 år innan Frodo och kompani kom dit.

Återigen off topic, liksom örnar och Domedagsberget!!
Citera
2011-09-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timlar
Om Gilmi och de andra dvärgkillarna bodde i Moria, vilket jag förmodar att de gjorde, kan det ju inte gått mer än någon månad. Hur kan då en balrog hinna döda varenda dvärg i hela moria och sedan låta en väldans massa svartalver bosätta sig där?
Gimli och dom andra Dvärgkillarna bodde jättelångt från moria ensliga berget tror jag det heter.

Det var bara Balin och en grupp med dvärgar som stack till Moria men dom blev som sagt slaktade 25 år tidigare.
Citera
2011-09-30, 22:17
Medlem
Oakenshields avatar
Jag räknar visst åt helvete ikväll, Balin kom till Moria 2989 och Brödraskapet 3019 vilket gör 30 år.
Citera
2011-09-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novum
Alltså...

Du får ju tänka på att:

1. Hade örnar flugit med ringen hade de blivit sedda DIREKT av fienden (Sauron som för övrigt sitter och tittar med sitt öga KONSTANT över landet.)

2. Skuggvåldnaderna flyger också = döda örnarna och tar ringen.

3. Hade de flugit direkt hade det inte varit några böcker att prata om.

Det hade alltså varit SKITDUMT av dom att ge örnarna ringen och be dom flyga och släppa ned den i domedagsberget, då de troligtvis inte hade tagit sig alls många mil innan de blev dödade.

Detta är besvarat hundratals gånger, bara här på flashback. Googla istället, och nej, det är inte sant för fem öre.

Du har helt fel örnarna i tolkiens värld är mycket större än dom som finns nu Gamle Throndor från första åldern hade en vingbredd på 30m i tredje åldern var dom inte riktigt så stora men Gwahir hade säkert en vingbredd på 10-15 meter.

Så en 200 örnar hade varit en jävla hård match för Nazgulerna.
Citera
2011-09-30, 22:28
Medlem
Förresten så slogs faktiskt örnarna i det sista slaget mot Morgoths flygande Drakar som var så mäktiga att dom lyckades driva västerns mäktiga härar på flykt,då kom Örnarna och Eärendir med sitt flygande skepp och dom lyckades besegra dom mäktiga drakarna så örnarna är inga duvungar.
Citera
2011-09-30, 22:40
Medlem
Tolkiens största blunder var väl ändå att han var tvungen att efterlämna sig snuskigt mycket halvskrivet material som kunde blivit fina böcker istället för skit som silmarillion där allt bara slutar mitt i allt. Istället gjorde han massa skit som alvernas språk osv, kul för att totala lotrnördar och lajvare, mindre kul för oss som gillade litteraturen
Citera
2011-09-30, 22:46
Medlem
AndreasMDs avatar
Vad lättad jag blev att det här inte handlande om örnar till domedagsberget. Även om det så klart skulle ledas in på det (släpp det åtminstone i den här tråden nu!)

Håller med om att Superkufs inlägg var bra. Även om jag faktiskt ogillar att leta tabbar såhär i annars bra litteratur
Citera
2011-09-30, 22:49
Medlem
Paladias avatar
Tycker det finns mer uppenbara blunders. Såsom hur de vattenhatande ringvålnaderna ens kunde ta sig in i Fylke utan att korsa floden Gwathló (som saknar broar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in