2011-09-30, 14:54
Medlem
Maxteds avatar
Ja, som titeln. Ponera att jag skriver upp mig för en prövning i Kemi A den 26:e oktober, kommer jag hinna lära mig det som behövs eller är det 500 spänn i sjön?

Lite om mig själv så ni kan hjälpa mig göra en bättre bedömning; Jag pluggade aldrig i gymnasiet, gick ut med 17 i snitt och har således ingen studieteknik att tala om men jag är väl skapligt klipsk. Har även läst naturkunskap A och B men kommer inte ihåg speciellt mycket därifrån så jag vet inte hur mycket det hjälper.

Tack på förhand.
Citera
2011-09-30, 15:13
Medlem
kqrs avatar
Det borde vara fullt möjligt. Kemi A är en hundrapoängskurs, så om du åsidosätter tre timmar per dag ska du rimligtvis klara av den på en månad vid normalbegåvning. Om du är lite extra klipsk krävs det mindre. You do the math.
Citera
2011-09-30, 15:14
Medlem
Skohornets avatar
På Komvux läser du en 100p-kurs per månad (i alla fall jag). Gratis är det ju också, så får du ta del av allt kursmaterial etc.

Med det sagt så borde det inte vara några problem eftersom att en månad verkar vara standard när man läser ett ämne i taget.
Citera
2011-09-30, 15:14
Medlem
Det är väl en 100p kurs, dvs 100 timmar? Så typ 2 arbetsveckor.

Kemi A handlar ju dessutom nästan uteslutande att räkna med mol och att du vet ungefär vilka grupper som finns i periodiska systemet.

Om du inte är helt tappad bakom en vagn klarar du det nog utan större problem.
Citera
2011-09-30, 15:16
Medlem
Maxteds avatar
Att komvuxa är inte ett alternativ då jag är uppbokad från mitten av november och ett tag framåt. Men skitbra, då ska jag gå och anmäla mig. Tack för inputen.
Citera
2011-09-30, 15:24
Medlem
Och om du stöter på problem går du med fördel in på följande sida och kollar i kemisektionen:
http://khanacademy.org
Citera
2011-09-30, 19:22
Medlem
raugers avatar
Ja det gör du. Jag läser Kemi A just nu, är klar med kapitel 1-9 av 11 eller 12 på typ 2-3 veckor. Visserligen hade jag LITE förkunskaper sedan innan genom Naturkunskap B men det bör gå ändå..
Citera
2011-09-30, 23:01
Medlem
viwil001s avatar
Klarade av att läsa över halva fysik B (dock bara VG nivå) på 10 dagar medan jag pluggade tredje året på gymnasiet, så helt omöjligt kan det inte vara.

Anledningen var att jag ville bevisa för mig själv att skulle kunna klara av fysik B på en månad, men eftersom jag klarade halva så snabbt tyckte jag att det räckte.
Citera
2011-10-01, 08:26
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Klarade av att läsa över halva fysik B (dock bara VG nivå) på 10 dagar medan jag pluggade tredje året på gymnasiet, så helt omöjligt kan det inte vara.

Anledningen var att jag ville bevisa för mig själv att skulle kunna klara av fysik B på en månad, men eftersom jag klarade halva så snabbt tyckte jag att det räckte.

Fysik B är väl 50p? Dessutom är ambitionsnivån mycket högre på komvux enligt mina erfarenheter.
Citera
2011-10-01, 09:01
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Fysik B är väl 50p? Dessutom är ambitionsnivån mycket högre på komvux enligt mina erfarenheter.
Fel. Fysik B är 150 p
Citera
2011-10-01, 10:11
Medlem
har du gjort labbarna?
Citera
2011-10-01, 13:56
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleSvartBoll
har du gjort labbarna?

Nej, har inte gjort någonting än. Rektorn jag pratade med menar att labbarna inte skulle vara något problem att schemalägga, men allt det var upp till min tilldelade lärare. Läste även något om att det skulle vara en muntlig examination runt 3 veckor efter den skriftliga tentan, vilket jag i så fall inte kommer hinna närvara vid. Fan vad krångliga dom är. Jag skulle vilja ha en tentatid och en litteraturlista och sen plöja igenom solo, kan väl inte vara så svårt att ordna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in