2011-09-30, 14:25
Medlem
IshethZenunims avatar
Jag tänkte att vi kanske kunde ranka Metallicas plattor, det vore intressant att se hur listorna skiljer sig från varandra. Om vi också håller oss till studioalbumen så slipper vi få listor med 30 bootlegplattor, och diskussioner om "One" är bättre i versionen från 3 mars 1989 eller 4 juni 1988. Eftersom jag startade tråden så är det inte mer än rätt att jag börjar ranka också.

1. Master of Puppets
En av de bästa thrashplattorna någonsin. Det är egenligen bara "Orion" som jag inte tycker passar in, annars är den perfekt.
2. ...And Justice for All
Första plattan med Jason Newsted på bas, och hans basgångar följer gitarriffen helt och hållet, vilket gör att man nästan inte hör basen, men det gör hela produktionen mer diskantrik, vilket passar bra till låtarna, som antagligen är de hårdaste och snabbaste som Metallica skrivit.
3. Metallica
Perfekt mainstreamthrash, går inte att säga så mycket mer.
4. Load
Otroligt underskattad platta, som inte jag heller gillade först, men nu älskar jag den. Stor bredd på låtarna.
5. Kill 'Em All
Råheten, ungdomligheten och energin sprutar ur högtalarna, men till slut måste det ändå vara låtarna som styr, och "Anasthesia (Pulling Teeth)", "Hit the Lights" och "Metal Militia" tycker jag inte håller hela vägen. Med det sagt så är det väldigt jämnt mellan plats ett och fem på min lista.
6. Ride the Lightning
Extrem upp-och-ner-platta för mig. Innehåller några av mina absoluta Metallica-favoriter ("Fade to Black", "For Whom the Bell Tolls", "Creeping Death") men också låtar som jag aldrig lyssnar på ("Trapped Under Ice", "Fight Fire With Fire", "The Call of Ktulu").
7. ReLoad
8. St. Anger
9. Death Magnetic
På plats sju till nio kommer det absoluta bottenskrapet, där det inte finns något enda korn av något som är värt att lyssna på. Skulle hellre lyssna på Justin Bieber än på "Death Magnetic".
Citera
2011-09-30, 14:38
Medlem
Falcãos avatar
Ägde Metallicas fem första men är helt ointresserad av dem idag men om jag ska ge mig på en inbördes ranking av dessa trots allt så skull jag säga:

1. Ride The Lightning
2. Kill 'Em All
3. Master Of Puppets
4. ...And Justice For All
5. "The Black Album"
Citera
2011-09-30, 16:41
Medlem
Viktor.Hs avatar
justice plattan är en solklar etta för mig!
Citera
2011-09-30, 18:06
Medlem
The Beach boys avatar
1. Kill Em All(Thrash Metal, arg och ångest)
2.Ride the Lightning(Har klassiker som Call of Cahulo och Fade to Black)
3. Master of puppets(Master of Puppets är en bra låt)
4. And Justice for All (Gillar Enter Sandman även fast den är snodd från Bleak House)
5. St Anger(Dom går tillbaka till deras rötter vilket jag tycker är bra)
6.Load (Har igentligen ingen bra låt, men den är inte lika katastrofalt dålig som BlackAlbum)
7. Metallica( Riktigt usel mainstream)
Senast redigerad av The Beach boy 2011-09-30 kl. 18:12.
Citera
2011-09-30, 18:08
Medlem
CrazyWorlds avatar
Måste hålla med dig om Load, tycker den är riktigt bra faktiskt. Gillar soundet de hade på den plattan.
Citera
2011-09-30, 18:11
Medlem
Hur kan man inte gilla Orion? Den var sjukt grym live också. Jag lyssnar dock knappt på de längre, gjorde mest när jag var runt 13-14. Då var det Metallica för hela slanten.

1. Master of Puppets
Helt enkelt bäst. Alla låtar är mästerverk.
Favorit: Disposable Heroes.

1.5. S&M
Jag vet att det inte är ett "riktigt" album. Men jag anser att detta är den bästa live-skivan som finns.
Favorit: De första tre låtarna är helt episka.

2. Kill 'em All
Snabbt som satan. Ibland undrar man hur det går att spela så fort.
Favorit: Metal Militia.

3. Metallica
Grovt underskattad och riktigt tung.
Favorit: The Struggle Within.

4. Ride the Lightning
Alla låtar låter ungefär likadant. Speciellt gitarrerna.
Favorit: The Call of Ktulu och Titelspåret.

5. ...And Justice for All
En hyffsat tråkig skiva i mina öron. Här skiljer det sig inte heller så mycket mellan låtarna. Verkligen inte den snabbaste de gjort.
Favorit: Dyer's Eve.

Det är egentligen rätt tight mellan dessa skivorna men jag var tvungen att ranka de.

6. Garage Inc.
Också underskattad även om det är covers. Bättre är dock Garage Days Re-revisited EP.
Favorit: Crash Course in Brain Surgery.

7. Load, Re-Load, St. Anger, Death Magnetic
Ingen egentlig kommentar. Devil's Dance är bra.
Senast redigerad av Miwna 2011-09-30 kl. 18:27.
Citera
2011-09-30, 18:18
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
4. And Justice for All (Gillar Enter Sandman även fast den är snodd från Bleak House)
Citera
2011-09-30, 18:26
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miwna
.

2. Kill 'em All
Ibland undrar man hur det går att spela så fort.

Skämt?
Citera
2011-09-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Skämt?
Ehm ja, den är bara brutalt bra. Bättre intron än Whiplash och Metal Militia är svårt att hitta.
Citera
2011-09-30, 18:32
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miwna
Ehm ja, den är bara brutalt bra. Bättre intron än Whiplash och Metal Militia är svårt att hitta.

Syftade mer på att du verkade häpen över hur snabbt de spelar. Å ena sidan kanske du menar hur det var på den tiden. Då var de nog ruggigt snabba.
Citera
2011-09-30, 19:06
Medlem
Jag överdrev väl mer än skämtade :P

Ja, 1983 var det nog inte så många som gjorde liknande musik. Men egentligen så är det en kommentar jag la för kanske 5-6 år sen när jag beskrev den.
Citera
2011-09-30, 19:26
Medlem
Scamps avatar
1. ...And justice for all
2. Master of puppets
3. Ride the lightning
4. Kill em all
5. The black album
6. Death Magnetic
7. Reload
8. Load
9. St. Anger

Justice plattan är för mig en solklar 1a. Sen plats 2-5 är beroende på hur dagsformen är. Första gången jag hörde Death magnetic plattan tyckte jag till en början var nere på 8e plats men efter att ha lyssnat på den ett tag blev den bättre. St. Anger är den sämsta och load plattorna får platserna som blir över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in