2011-09-30, 10:06
Medlem
Fyr4ns avatar
Funderar på att flytta från innerstaden till en lägenhet lite längre ut. Har ressearchat lite och har nu kommit ner till att de står mellan Kallhäll i Järfälla och Älta i Nacka. Så har lite frågor till er som har hyfsad känning om båda orterna!

Vilket är störst till yta?
Vilket område är socialt bäst. Då menar jag hurvida de som bor där är, pundare eller borgare!
Vart skulle du helst vilja bo?

Mvh
Fyr4n
Citera
2011-09-30, 10:17
Medlem
Vet inte hur det ser ut med yta, men ser inte varför det skulle vara intressant heller...
Älta har du närheten till Sickla, och resten av Nacka som är en väldigt trevlig kommun.
Kallhäll har du närheten till Barkarby Handelsplats.
Socialt bäst skulle jag vilja säga att Älta är, mindre slödder och kulturberikare som går på socialbidrag.
Personligen skulle jag välja Älta över Kallhäll vilken dag som helst, mycket lugnare, mysigare och trevligare område.
Citera
2011-09-30, 10:35
Medlem
Jag jobbar en del i Älta och som jag ser det är Älta en väldigt sömnig del av Nacka. Känns som ett ställe jag personligen mest vill åka igenom, verkar däremot vara passande för barnfamiljer!
Citera
2011-09-30, 10:41
Medlem
Kungensbordells avatar
Älta är väl den tråkiga delen av nacka även om människorna i sig är trevliga, men vill du ha lite liv och rörelse omkring dig så är det ju bara att åka till sickla eller nacka forum. Dessutom så har du ju dieselverkstaden i sickla där du kan hitta folk.

Jag har bott i nacka 18 år (hela livet) och jag vill aldrig flytta härifrån.
Citera
2011-09-30, 11:01
Medlem
Bramms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Vet inte hur det ser ut med yta, men ser inte varför det skulle vara intressant heller...
Älta har du närheten till Sickla, och resten av Nacka som är en väldigt trevlig kommun.
Kallhäll har du närheten till Barkarby Handelsplats.
Socialt bäst skulle jag vilja säga att Älta är, mindre slödder och kulturberikare som går på socialbidrag.
Personligen skulle jag välja Älta över Kallhäll vilken dag som helst, mycket lugnare, mysigare och trevligare område.

Instämmer.
Citera
2011-09-30, 11:15
Medlem
Som någon annan skrev tidigare så är Älta den sömnigare delen av Nacka, och det är enbart positivt. Älta är uppdelat i Stensö, Sigfridsborg och Kolarängen. I kolarängen är det mestadels villor och radhus, i Sigfridsborg är det i stort sett mest radhus medans Stensö består mestadels av lägenheter i betongklumpar. De håller dock på och bygger nya lägenheter i Stensö som ser väldigt fräscha ut. Det kanske skulle kunna vara något för TS?
Citera
2011-09-30, 11:21
Medlem
tuzzens avatar
Helt klart Älta utan tvekan, nära till Sickla köpcentrum, Nacka och ca 20 min med buss till stan.

Kalhäll ligger avsides som satan och tar tid med pendeln till stan eller vart man nu ska, enda som finns i närheten är Barkarby handelsområde eller Jakan centrum vilket inte är någon höjdare av dom bägge.
Citera
2011-09-30, 16:44
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Förmodligen är Älta mycket trevligare på alla sätt och vis än Kalhäll, men jobbar man norr om stan kan Kalhäll vara ett lågprisalternativ.
Citera
2011-09-30, 18:21
Medlem
Beserwissers avatar
Varför vill TS flytta från innerstan till Älta/Kallhäll?
Citera
2011-09-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beserwisser
Varför vill TS flytta från innerstan till Älta/Kallhäll?

Vad sägs om att du får en 3-4a för samma pris som en 1a?

Kanske vill byta upp sig, men inte har nåt behov av att bo i stan? Då sparar man extrema pengar på att flytta ifrån innerstan.
Citera
2011-09-30, 20:19
Medlem
Den stora frågan är var ska TS jobba.

Älta är jätte trevligt men inte lika kul att pendla Älta-Kista tex
Citera
2011-10-01, 12:45
Medlem
Det var värst vad Kallhäll var underskattat... Ska försöka uppväga det lite här

Trots att Kallhäll ligger ganska långt ut så kommer man lätt in till City på 25 minuter. Fina naturområden och lugnt tempo jämfört med de mer närliggande stockholmskommunerna.

Även om Älta geografiskt ligger närmare Stockholm stad undrar jag om det inte ligger mer "off" än Kallhäll om man tänker på kommunikationerna. Samt så är det ingen risk att du behöver betala parkeringsavgifter när du besöker friluftsområdena kring Kallhäll vilket är fallet kring Nacka och Älta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in