2011-09-30, 09:39
Medlem
wRooneys avatar
Hej!

Min dator kraschade i våras någon gång och tvingade mig att lämna in den för ett byte av processor och moderkort. Fick tillbaka datorn och precis allt var utbytt, till det sämre till och med. Jag märkte att jag fått ett grafikkort som inte ens kan spela Minecraft, vilket jag spelade konstant då, och mitt ramminne var 1 gb lägre än innan.

Sedan märkte jag också att, om jag hade en bakgrundsbild på skrivbordet, så hänger sig datorn i ungefär tre-fyra sekunder om man antingen klickar på "show desktop", trycker in windows+D eller om man ska minimera det sista fönstret så att man kommer ner på skrivbordet.
Har man däremot ingen bakgrundsbild så är det inga problem med att visa skrivbordet.

Kan det vara så enkelt att min dator bara har blivit för dålig sedan jag lämnade in den? Om inte, vad kan det vara för fel?
Citera
2011-09-30, 09:44
Medlem
SupaStrats avatar
Ta en titt i enhetshanteraren för att se om du har enheter som inte har drivrutiner installerade alternativt inte fungerar.
Citera
2011-09-30, 09:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inte så mycket om detaljerna, te.x version på Windows. Utfördes det någon ominstallation på operativsystemet? Vad gjorde den/dessa servicemänniskor för åtgärd förutom bytet av hårdvaran?

Har du varit i kontakt med detta företag? Har du framfört något budskap om detta grafikkort? Detta hände i våras skrev du, har du väntat ett halvår med dessa frågor, varför?

Vilken filändelse är det på detta skrivbordunderlag?
Citera
2011-09-30, 10:01
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du nämner inte så mycket om detaljerna, te.x version på Windows. Utfördes det någon ominstallation på operativsystemet? Vad gjorde den/dessa servicemänniskor för åtgärd förutom bytet av hårdvaran?

Har du varit i kontakt med detta företag? Har du framfört något budskap om detta grafikkort? Detta hände i våras skrev du, har du väntat ett halvår med dessa frågor, varför?

Vilken filändelse är det på detta skrivbordunderlag?

Jag använder Windows XP och det gjordes ingen ominstallation av operativsystemet vad jag vet.
Han som jag lämnade in den hos bytte ju som sagt ut allting i datorn i princip, vilket innebär att istället för ett Nvidia-graffikkort så fick jag ett ATI-graffikkort - alltså nya drivrutiner och hela köret.

Det är ju inget jättestort problem eftersom det fungerar fint när man inte har någon bakgrundsbild. Jag kom och tänka på det nu bara, och tänkte ifall det var någon som hade en lösning på problemet.

Du får gärna berätta vad som menas med "vilken filändelse..."! Sitter tyvärr på jobbet med min jobbdator.
Citera
2011-09-30, 10:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wRooney
Jag använder Windows XP och det gjordes ingen ominstallation av operativsystemet vad jag vet.
Han som jag lämnade in den hos bytte ju som sagt ut allting i datorn i princip, vilket innebär att istället för ett Nvidia-graffikkort så fick jag ett ATI-graffikkort - alltså nya drivrutiner och hela köret.

Det är ju inget jättestort problem eftersom det fungerar fint när man inte har någon bakgrundsbild. Jag kom och tänka på det nu bara, och tänkte ifall det var någon som hade en lösning på problemet.

Du får gärna berätta vad som menas med "vilken filändelse..."! Sitter tyvärr på jobbet med min jobbdator.
du har fått sämre ram på din dator, och du har inte klagat? din dator hänger sig när du har en bakgrundsbild? det är verkligen klaga-på-service-material det där.

filändelse... vilken typ av bildfil är det? liksom musik kan ha ändelser så som wav, wma, mp3, flac, ogg m.m. så har bilder ändelser så som bmp, tiff, jpeg, jpg, png, gif...
så frågan är ju också även "är det en egen bakgrundsbild du har eller har du en av de som följer med ditt os?"
Citera
2011-09-30, 10:36
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
du har fått sämre ram på din dator, och du har inte klagat? din dator hänger sig när du har en bakgrundsbild? det är verkligen klaga-på-service-material det där.

filändelse... vilken typ av bildfil är det? liksom musik kan ha ändelser så som wav, wma, mp3, flac, ogg m.m. så har bilder ändelser så som bmp, tiff, jpeg, jpg, png, gif...
så frågan är ju också även "är det en egen bakgrundsbild du har eller har du en av de som följer med ditt os?"

Jo, det är klart att det är klaga-material, men jag har ingen ork att hålla på fram och tillbaka eftersom jag kommer att köpa en ny dator i November.

Det är .jpeg-bilder jag använder och jag har prövat med både egna bilder och bilder som följer med operativsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in