Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-03, 16:09
Medlem
PaulPaljetts avatar
Lån på runt 800000, amorterar 2000/mån.

På kort sikt gör det inte någon kännbar skillnad på räntan, kanske inte heller på det långa loppet. Däremot är det skönt att arbeta ner skulden om nu bostaden skulle sjunka i värde på marknaden.

Samtidigt betyder inte det att likvida medel saknas. Långt mer än 2000/mån sätts i fonder, aktier och räntekonto. Jag tycker inte det finns något svart eller vitt i frågan. Sätt inte alla ägg i en korg, utan amortera lite, sätt lite på räntekonto, lite i aktier osv efter rådande klimat och humör istället.
Citera
2011-10-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

På kort sikt gör det inte någon kännbar skillnad på räntan, kanske inte heller på det långa loppet. Däremot är det skönt att arbeta ner skulden om nu bostaden skulle sjunka i värde på marknaden.

Samtidigt betyder inte det att likvida medel saknas. Långt mer än 2000/mån sätts i fonder, aktier och räntekonto. Jag tycker inte det finns något svart eller vitt i frågan. Sätt inte alla ägg i en korg, utan amortera lite, sätt lite på räntekonto, lite i aktier osv efter rådande klimat och humör istället.

Precis, är om inte annat skönt att ha en buffert i huset.
Citera
2011-10-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

Jag kör samma som dig men så fort mina spardepåer har vuxit till sig ska jag höja amorteringstakten. Just nu amorterar jag bara 1500kr i månaden, har ett lån på ca 720.000, men sparar därefter 3-4000 varje månad också.
Citera
2011-10-05, 08:30
Medlem
submariners avatar
hej,

amoterar i "maxfart" - dvs. allt på 10 år.
Citera
2011-10-06, 16:12
Medlem
Lillknoddens avatar
Ammorterar inget på mitt lån för tillfället, pluggar och har inte så mycket pengar över till att göra det. Har en skuld på ca 1 mille men lägenheten är väl värd ca 1.5-1.6 miljoner så finns ju lite buffert . Känns dock som det vore skönt att amortera, även fast det som någon redan påverkat inte sänker räntekostnaden speciellt mycket.
Citera
2011-10-06, 16:35
Medlem
SparkMans avatar
10k per månad. Skuldfri om 3 veckor.
Citera
2011-10-06, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
10k per månad. Skuldfri om 3 veckor.

Grattis!
Citera
2011-10-06, 20:56
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Grattis!
Tackar. Lägenheten ska på sikt vara som en handpenning (plus lite till) för framtida (större) boende. Ska bli skönt att slippa tänka på räntekostnader och amorteringar ett tag framöver när den dagen kommer.
Citera
2011-10-06, 23:18
Medlem
Amorterar 12 000/mån ungefär.
Har 70% av lånen bundna till 2.6% tom 2013 resten rörligt.
Lägenhet värd ca 2.6 milj rest skuld 1.7 milj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in