2011-09-29, 20:12
Medlem
Bluefaces avatar
Hur ser framtidsutvecklingen ut för ryssland i nuläget?
Kommer Ryssland att återhämta sig och hur kommer aktiemarknaden te sig beroende? Är det lämpligt att lägga in en andel i fonder/aktier?

Diskutera!
Citera
2011-09-29, 20:25
Medlem
ganglere2s avatar
Jag tror att aktier kan vara en bra investering men som vanligt på lång sikt. Gazprom t.ex. Tror på det själv.
Ryssland utvecklas starkt och kommer mer och mer som en ekonomisk stormakt. Vänta bara, om några år så tror jag att det kan förvåna många som enbart ser och tror på den bild av landet som utmålas här i väst.
Om vi nu ska hålla oss till den ekonomiska delen som tråden ligger i.
Citera
2011-09-29, 20:36
Medlem
Bluefaces avatar
Problemet jag ser med ryssland är dock att deras export av råvaror är starkt beroende av dollarn, hur kommer det då se ut när USA, möjligtvis, går in i en recession?
EDIT: eller kommer det gå bättre nu för USA när europasamarbetet ligger och svajar? man har ju hört att investerare flyr europa och satsar på USA istället.
Citera
2011-09-29, 21:46
Medlem
AdoIfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueface
Problemet jag ser med ryssland är dock att deras export av råvaror är starkt beroende av dollarn, hur kommer det då se ut när USA, möjligtvis, går in i en recession?
EDIT: eller kommer det gå bättre nu för USA när europasamarbetet ligger och svajar? man har ju hört att investerare flyr europa och satsar på USA istället.

Dollarn stiger i dåliga tider, i bra tider ökar produktion och efterfrågan på olja och annat som Ryssland har. Ryssland vinner oavsett.
Citera
2011-09-29, 21:47
Medlem
Har den senaste tiden gått in hyfsat starkkort sagt tror jag på Ryssland.t i Lukoil, Gazprom och Novatek. Är ganska säker på att dessa investeringar är ok inför framtiden
Citera
2011-11-05, 14:02
Medlem
Bluefaces avatar
Nu när grekland (verkar?) ha en icke-domedags scenario framför sig så tycker ni att man bör ta och placera fonder i Ryssland eller ska man sälja av dem, på grund av att europas situation ser dyster ut? eller vad är era åsikter? Jag är en novis inom detta område och vill gärna lära mig mer, så om ni har matnyttig information till mig så dela gärna med er, jag lär mig mer än gärna.
Citera
2011-11-05, 14:42
Medlem
RTS Index har droppat ca 13 % i år, dvs något bättre än OMXS. Moskvabörsen är volatilare än Stockholmsbörsen, våldsam med andra ord. Moskvabörsen brakade med början sommaren 2008, medan Stockholmsbörsen redan höll på att jobba sig ner under isen sedan ett år! Båda gjorde sedan starka partiella återhämtningar. Men i år är det nedåt på de flesta håll i världen. Jag tror att det är rimligt att ha en del av sitt sparkapital placerat i ryska företag, antingen långsiktigt men kanske framför allt att lämna i tid och sedan hoppa in igen. Kasten är våldsamma så det kan gå undan och då tror man kanske att det är försent... Moskvabörsen brukar ha lägre p/e-tal än resten, jag gissar att det hänger ihop med allmän osäkerhet kring ägarförhållanden, att en stark stat kan agera nyckfullt. Cold turkey.
Citera
2011-11-06, 12:27
Medlem
Bluefaces avatar
Med andra ord kan jag göra små investeringar inför framtiden menar du, kinuski? dessutom är jag inte så insatt så jag vet inte när det är ett bra läge att hoppa av för att sedan hoppa på, om grekland håller i sig lär väl ryssland stiga gradvis.

@kinuski, vad är p/e tal?
Citera
2011-11-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueface
Med andra ord kan jag göra små investeringar inför framtiden menar du, kinuski? dessutom är jag inte så insatt så jag vet inte när det är ett bra läge att hoppa av för att sedan hoppa på, om grekland håller i sig lär väl ryssland stiga gradvis.

@kinuski, vad är p/e tal?
BRIC-länderna (Brazil, Russia, India, China), ibland BRICT (BRIC + Turkey), är definitivt något att satsa på pga deras stora befolkning och växande ekonomier. Hur man väljer här kan man ha olika uppfattningar om, t ex om man vill lägga tyngden på Brasilien, Ryssland, Kina eller fördela lika. Moskvabörsen är väldigt brant skiftande, så stora vinster/förluster kan inträffa snabbt (veckor till månader). Med månadssparande så minskar man risken för stora tapp, genom att köpa små portioner regelbundet; det gäller generellt i sparande.

P/e-talet (price per earning; aktiekursen delat med den prognostiserade vinsten) är ett mycket vanligt nyckeltal för aktier och aktieindex; ju lägre p/e-tal desto lägre marknadsvärdering i förhållande till den förmodade vinsten. Tillväxtbolag, som förutspås ha en blomstrande framtid, tenderar att värderas högre (högre p/e-tal) än mer stagnanta men förvisso pålitliga kassakor. I Stockholm är H&M ett exempel på ett bolag med relativt högt p/e-tal (pga det goda marknadssentimentet för det bolaget) medan Astra Zeneca tenderar attt värderas lågt som ett defensivt bolag (som inte backar eller kollapsar när marknadssentimentet fö aktier är generellt lågt) men med hög vinst.

Stockholmsbörsens långsiktiga medelvärde på p/e-talet har jag för mig ligger på ca 12-13. Vid bubblor så stiger talet och när börsen är översåld så faller det. För den långsiktige spelar det inte så stor roll, men det är ofta i tider av stora börsfall som det kan uppstå intressanta köptillfällen; när alla flyr är det dags att köpa...
Citera
2011-12-22, 14:24
Medlem
Bluefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
BRIC-länderna (Brazil, Russia, India, China), ibland BRICT (BRIC + Turkey), är definitivt något att satsa på pga deras stora befolkning och växande ekonomier. Hur man väljer här kan man ha olika uppfattningar om, t ex om man vill lägga tyngden på Brasilien, Ryssland, Kina eller fördela lika. Moskvabörsen är väldigt brant skiftande, så stora vinster/förluster kan inträffa snabbt (veckor till månader). Med månadssparande så minskar man risken för stora tapp, genom att köpa små portioner regelbundet; det gäller generellt i sparande.

P/e-talet (price per earning; aktiekursen delat med den prognostiserade vinsten) är ett mycket vanligt nyckeltal för aktier och aktieindex; ju lägre p/e-tal desto lägre marknadsvärdering i förhållande till den förmodade vinsten. Tillväxtbolag, som förutspås ha en blomstrande framtid, tenderar att värderas högre (högre p/e-tal) än mer stagnanta men förvisso pålitliga kassakor. I Stockholm är H&M ett exempel på ett bolag med relativt högt p/e-tal (pga det goda marknadssentimentet för det bolaget) medan Astra Zeneca tenderar attt värderas lågt som ett defensivt bolag (som inte backar eller kollapsar när marknadssentimentet fö aktier är generellt lågt) men med hög vinst.

Stockholmsbörsens långsiktiga medelvärde på p/e-talet har jag för mig ligger på ca 12-13. Vid bubblor så stiger talet och när börsen är översåld så faller det. För den långsiktige spelar det inte så stor roll, men det är ofta i tider av stora börsfall som det kan uppstå intressanta köptillfällen; när alla flyr är det dags att köpa...

Svarar lite sent, har inte varit här inne på ett ganska bra tag. Hur som helst så tackar jag för ditt inlägg, det har gjort det lite lättare att förstå ekonomi generellt sett. Nu är det dock så att Ryssland innan krisen låg ganska bra till men nu så är det bra mycket sämre. Hur lång tid tror du att det kommer ta innan de återhämtar sig? (jag har fonder i Swedbank Robur Ryssland om det spelar någon roll) Jag menar hela denna Anti-putin hets i Ryssland och allt vad det är spelar ju in en stor del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in