Citat:
Ursprungligen postat av Blueface
Med andra ord kan jag göra små investeringar inför framtiden menar du, kinuski? dessutom är jag inte så insatt så jag vet inte när det är ett bra läge att hoppa av för att sedan hoppa på, om grekland håller i sig lär väl ryssland stiga gradvis.
@kinuski, vad är p/e tal?
BRIC-länderna (Brazil, Russia, India, China), ibland BRICT (BRIC + Turkey), är definitivt något att satsa på pga deras stora befolkning och växande ekonomier. Hur man väljer här kan man ha olika uppfattningar om, t ex om man vill lägga tyngden på Brasilien, Ryssland, Kina eller fördela lika. Moskvabörsen är väldigt brant skiftande, så stora vinster/förluster kan inträffa snabbt (veckor till månader). Med månadssparande så minskar man risken för stora tapp, genom att köpa små portioner regelbundet; det gäller generellt i sparande.
P/e-talet (price per earning; aktiekursen delat med den prognostiserade vinsten) är ett mycket vanligt nyckeltal för aktier och aktieindex; ju lägre p/e-tal desto lägre marknadsvärdering i förhållande till den förmodade vinsten. Tillväxtbolag, som förutspås ha en blomstrande framtid, tenderar att värderas högre (högre p/e-tal) än mer stagnanta men förvisso pålitliga kassakor. I Stockholm är H&M ett exempel på ett bolag med relativt högt p/e-tal (pga det goda marknadssentimentet för det bolaget) medan Astra Zeneca tenderar attt värderas lågt som ett defensivt bolag (som inte backar eller kollapsar när marknadssentimentet fö aktier är generellt lågt) men med hög vinst.
Stockholmsbörsens långsiktiga medelvärde på p/e-talet har jag för mig ligger på ca 12-13. Vid bubblor så stiger talet och när börsen är översåld så faller det. För den långsiktige spelar det inte så stor roll, men det är ofta i tider av stora börsfall som det kan uppstå intressanta köptillfällen; när alla flyr är det dags att köpa...