Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Hej! Jag känner många bra somalier, både ambitiösa och duktiga individer. Ett par av dem har lyckats ta sig igenom gymnasiet, och någon kanske till och med ska läsa på universitetet efteråt. Alla jag känner har kommit som ensamkommande asylsökande ungdomar.
Problemet är att somalier som grupp inte har samma lyckliga utveckling. Efter tio år i landet (ja, det finns statistik) så är det färre än 40% som har sysselsättning. Och då ska du veta att både studier och arbetsmarknadsåtgärder (kommunala eller statliga låtsasjobb) finns medräknat. Den enda folkgrupp som är i närheten av dessa siffror är irakier (ofta kurder). När det strömmar in över 5000 somalier per år så kostar det skattebetalarna enorma summor under många år, vilket är anledningen till att inflödet borde strypas.
Du kan säkert göra succé som samhällsvetare, men då bör du nog öva lite på både svenska och läsförståelse. Dessutom bör du lära dig att inte blunda för fakta och statistik som talar emot dina egna åsikter.
Lycka till!
Kaiser Chef.
Var inte så säker med ditt resonemang, Jag var 26 år när jag kom hit med två flickor små flickor 8 månad respektive 1,5 år, jag var nästan analfabet idag enhets chef med 40k i månad och sådan akademiker. Vill lägga till är 100 % Somalier och min fru.
Glömd att säga: de två små flickorna idag, en läser läkare utbildning i 4:e år respektive lärarutbildning i 3:e året. Själv har jag aldrig varit hos socialen för att söka hjälp inte ens som ny anländ, fick jobb hos byggeriet med mitt dåliga Engelsk direkt, kanske berodde på att det var glada åttiotalet.
Grabbar ta det lugnt med Somalier vi är goda människor som drabbades av krig som I Europa under andra världskriget, Amerikansk inbördeskriget eller finsk inbördeskriget. Jag lovar er ni underskattar Somalier grovt.
Jag erkänner att vi är lite för rasistisk, jag sa till mina flickor hellre en Somalisk alkoholist än en rik Svenne eller för den delen från annan nationalitet och jag menar det. Jag vill inte ha mulatt barnbarn.
En Miljon Svenskar emigrerade till USA bara för att Sverige var djävla fattig men vi Somalier flyr från krig.
Remember
Ingen för övrigt vill leva i Sverige om man inte måste, vi är helt enkelt har litet val, klimatet och kulturen dödar mig.