• 2
  • 3
2014-07-23, 19:10
Medlem
Kan ingen vettig person skriva vad det kostar ca per timme?
Typ "1H = 2000kr".
Citera
2014-07-23, 19:57
Medlem
Trådlyft deluxe? Tråden har inte varit aktiv på 10år!

Om du undrar vad en helikopter kostar per timme så allt från en tusenlapp och uppåt beroende på typ av helikopter och under vilka förhållanden du vill flyga.
Citera
2014-07-23, 20:52
Nån sa till mig, för typ 15 år sen, att en helikopter kostar 25 000 kr i timmen när den är uppe. Det kan väl inte stämma?

EDIT: Då en vanlig, typ polishelikopter.
Citera
2014-07-23, 21:08
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nån sa till mig, för typ 15 år sen, att en helikopter kostar 25 000 kr i timmen när den är uppe. Det kan väl inte stämma?

EDIT: Då en vanlig, typ polishelikopter.

Det kan ju tänkas om man räknar in avskrivningar på maskinen som kostar många miljoner delat med livslängd, service o hangarkostnader, ett par, tre besättningar som har jour och ob-tid, samt soppa.

Det kostar säkert flera tusen i timmen att ha en vanlig polisbil glidandes runt en fredagskväll.
Senast redigerad av Poechali 2014-07-23 kl. 21:11.
Citera
2014-07-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Det kan ju tänkas om man räknar in avskrivningar på maskinen som kostar många miljoner delat med livslängd, service o hangarkostnader, ett par, tre besättningar som har jour och ob-tid, samt soppa.

Det kostar säkert flera tusen i timmen att ha en vanlig polisbil glidandes runt en fredagskväll.

Ambulanshelikoptrarna kostar sådär 17 000kr/h. Men då är det långtidskontrakt som bygger på ett stort antal flygtimmar.

Ett privat företag med den storleken på helikopter tar ungefär 25 000kr/h i luften.

Helikoptrar är så satans dyra pga all service/byte av delar som dom genomgår regelbundet.
.
Citera
2014-07-25, 14:41
Nja, jag bara tänkte för att när min syster var i New York, så åkte de en halvtimmes tur i helikopter över staden. Minns inte exakt vad det kostade, men det var överkomligt i alla fall. Inga flera tusentals kronor, möjligen typ $250.
Citera
2014-07-25, 17:45
Medlem
Citat:
Nja, jag bara tänkte för att när min syster var i New York, så åkte de en halvtimmes tur i helikopter över staden. Minns inte exakt vad det kostade, men det var överkomligt i alla fall. Inga flera tusentals kronor, möjligen typ $250.

Beror givetvis på helikoptermodell!

Liten snurra/billigare - större snurra/dyrare.. Mycket enkelt.

.
Citera
2014-07-25, 18:11
Medlem
Citat:
Flyg i USA är otroligt mycket billigare än i Sverige, sett till bränsle och avgifter.

I Sverige kan man få en timme i helikopter med pilot för 5-6000 kr så några 25000 kr tror jag är totalt orimligt.
Citera
2014-07-25, 19:50
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Flyg i USA är otroligt mycket billigare än i Sverige, sett till bränsle och avgifter.

I Sverige kan man få en timme i helikopter med pilot för 5-6000 kr så några 25000 kr tror jag är totalt orimligt.
De högre priserna tillkommer ju tack vare kompetens och utrustning. Behövs det bara en snurra och en pilot så blir det ju inte lika dyrt som om du ska ha en helikopter mer förberedande akutsjukvård och tillhörande personal.

Här hittas aktuella priser för bränslet Jet A-1, men sen finns det grader i helvetet också. Avtal kan reglera priset i väldigt stora avvikelser.
http://www.statoilaviation.com/en_EN...ces/jeta1.html
Citera
2014-07-25, 20:47
Medlem
Poechalis avatar
Polis och ambulanshelikoptrarna är ganska kompetenta maskiner som kostar en del (även jämfört med helikoptrar i allmänhet som är dyra).
Sen kanske en rundturshelikopter inte direkt har jourbesättning.

I USA när man flyger rundtur så klämmer de in 4 passagerare, bränsleskatten är gudomligt mycket lägre än i Sverige och de flyger effektivt som tusan. Det finns folk på plattan som tömmer och fyller helikoptern på ett par minuter medan piloten gör checklistan för nästa flygning och motorn stängs inte ens av.

Men jag håller med några inlägg ovan att man nog kanske kan få en helikopter för 5-6000/h.
För typ 15-20 år sen hyrde vi helikopter för runt 4000/h för ett jobb.
Senast redigerad av Poechali 2014-07-25 kl. 20:52.
Citera
2014-07-25, 21:37
Medlem
http://www.zuperbox.se/upplevelser/h...adcampaign=adt
Citera
2014-07-26, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
http://www.zuperbox.se/upplevelser/h...adcampaign=adt

Robinson R44(4 platser). Lite större än minstingen R22(2 platser).

Billiga helikoptrar. Kostar normalt ungefär 4000kr/timme att hyra.

Sightseeing som i länken ovan 995:-/pers och tjugo minuters flygtid (3000:-).

.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in