• 1
  • 2
2011-09-30, 18:43
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knife-wrench
Att Använda GNU/Linux av Linus Walleij hjälpte (hjälper) mig mycket för att få en överblick om hur linux fungerar. Den har ett par år på nacken och jag kan inte garantera att allt är uppdaterat men eftersom grunderna är ganska konstanta så fungerar den fortfarande för mig.
Den här var bra läsning för några år sen, men i nuläget börjar den bli väldigt utdaterad. Vissa saker ändrar sig inte, men exempelvis använder KDE inte längre DCOP (utdaterat sen 4.0), vissa drivrutiner i X behöver numera stöd för grafikkortet i kärnan (intel främst, men jag tror också opensourcedrivrutinerna nouveau och radeon behöver det), X behöver inte längre konfigureras separat (sköts automatiskt genom udev) är småsaker jag tänkte på när jag skumläste boken igen.

Det är fortfarande bra läsning, men det kan vara värt att ha vid åtanke att allting boken säger kanske inte är så aktuellt längre.
Citera
2011-10-01, 11:30
Medlem
ErichvonStalheins avatar
Jag tycker att Linus Walleij's bok är mycket bra läsning. Man ska inte se den som en rent teknisk manual utan mer som en allmän introduktion till Linux. Han skriver underhållande och går igenom det "historiska arvet" och mycket av dom filosofier som ligger bakom Linux/Unix

Ska man lära sig Linux så hamnar man ganska snart vid kommandoprompen och Bash. Här finns det många olika siter som mer eller oftast mindre pedagogiskt beskriver alla olika intrikata funktioner. Detta kan vara ganska mastig läsning men i praktiken är det ju bara en lite del som används i hemdatorn. Även för en van Windows användare är det en tröskel att ta sig över...

Men vad gör man inte för att få frottera sig med dom riktiga nördarna
Citera
2011-10-12, 10:47
Medlem
CO2s avatar
Den här kanske vore nåt att börja med. http://www.ubuntuboken.se/index.php
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto