2004-12-10, 14:16
Medlem
Exempelvis sådan som hemvärnsmän har i en plomberad ask på hyllan?
Eller jaktammo till studsare?
Hur länge kan en sådan ligga innan den, OM den, blir instabil och farlig?

Vill ju inte att vindsröjningen hos farfar ska sluta som den på Surbrunnsgatan!
Citera
2004-12-10, 20:09
Medlem
Tammers avatar
Utan att vara expert...det måste ju röra sig om minst flera tiotals år. Vad ska hända, suger "krutet" åt sig fukt, eller? 50 år? 100 år?
Citera
2004-12-10, 20:14
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Det finns tydligen en risk iaf vad jag har blivit utbildad på.

Dom rekommenderade oss (så att säga) att inte förvara ammunitioner på hyllan för dom kan av nån märklig anl. självantända. Detta är säkert mkt propaganda, men det måste finnas någon sanningshalt i det. Dock har jag skarp 5,56mm samt några lösa 7,62 (som HV bla. använder sig av) och dom har inte smällt än (1 år i hyllan). Dock så hade jag aldrig i livet haft skarp närlys/lysptr eller grg/grk granater i hyllan Det säger sig självt!

// A_B
Citera
2004-12-10, 21:26
Medlem
scoremaxs avatar
Har skjutit (och har fortfarande kvar en hel del) hagelammo av gyttorpsfabrikat som är +50 år...inga problem alls ännu så länge.
Jag skall återkomma med en rapport när jag fyller 80 (om 50 år) så skall vi se om ammon försämrats

Har däremot lite problem med riktigt gammal mauserammo(vet inte åldern) där hylsorna ärgat och ungefär var tredje patron spricker i hylsan...

30 år gammal 22LR och 9mm inga problem..

Faktiskt så ses just finkalibriga vapen & ammo efter olika konflikter som ett relativt stort problem eftersom livslängden är så lång..
Citera
2004-12-10, 21:30
Medlem
shitmeisters avatar
jag har ett fullt användbart M249 skott... e typ 12 cm o krut finns i den.. har alltid velat att kasta den i majbrasan o sen bara kuta som IN I HELVETE.. men jag vill liksom inte skada nån..
Citera
2004-12-11, 20:46
Medlem
Megaforces avatar
Finkalibrig militär ammo är ju gjord för att kunna lagras i många år. Det är värre med granater där sprängämnen kan förändras på lång sikt, t.ex. 50 år.

Amerikanerna hade en del problem med den 40 mm L60-ammo de använde i AC130 under irak-krigen. Då APFSDS (pansarbrytande) projektiler är ganska dyra så använde man också en hel del gammal luftvärnsammo från tidigt 50-tal som de hämtat från avvecklade förråd i tyskland. Denna ammo som var närmare 40 år gammal fungerade inte alltid så bra...
Citera
2004-12-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AFTER_BURNER
Det finns tydligen en risk iaf vad jag har blivit utbildad på.

Dom rekommenderade oss (så att säga) att inte förvara ammunitioner på hyllan för dom kan av nån märklig anl. självantända. Detta är säkert mkt propaganda, men det måste finnas någon sanningshalt i det. Dock har jag skarp 5,56mm samt några lösa 7,62 (som HV bla. använder sig av) och dom har inte smällt än (1 år i hyllan). Dock så hade jag aldrig i livet haft skarp närlys/lysptr eller grg/grk granater i hyllan Det säger sig självt!

// A_B

Vet inte exakt vad livslängden är på närlys, men jag hade ett par liggande hemma ett bra tag, som jag brände av förra vintern. Inga problem. Grejorna är ju gjorda för att lagras under lång tid, man kan ju inte räkna med att dra igång produktionen av ammunition vid ett anfall. Det är förmodligen ingen fara med att de ska bli gamla och av egen kraft sprängas, däremot så är det självklart säkrare ur brandskyddssynpunkt att lagra dessa varor i ett betungförråd istället för i en lägenhet med andra brandfarliga ämnen. Lägenhetsbränder är ju vanligare än ammunitionsförrådsbränder....
Citera
2004-12-11, 21:06
Medlem
Phels avatar
Vi fik en gång (lite över ett år sen) ammunition helt tillbaka från när "tmg'et" infördes, det vill säga från 50talet, på en övning.
http://www.kampskolen.dk/Materiel/tmg.htm
Inget fel på det, förrutom att trälådorna var lite ruttna.
Citera
2004-12-12, 01:37
Medlem
Det beror på hur den har varit lagrad, dålig amm ger främst funktionsproblem. Jag tror inte att det är någon risk att den blir falig! Rätt lagrad kan 50:årig amm användas utan problem!
Citera
2004-12-12, 02:46
Medlem
Som jag fattat det så visst finns det ett problem. Dagens dubbelbaserade krut består ju av Nitrocellulosa (NC) och Nitroglycerin (NG), kan vara tillsatsämnen utöver dessa, jag vet inte så i detalj.

Grejen är att ren NC inte är särskilt stabil utan sönderfaller med tiden under avgivande av kväveoxider, NOx. Vidare så (har jag för mig) att dessa antingen katalyserar sönderfallet hos NC vidare eller på något sätt känsliggör det hela. Eller både och, jag är osäker på vad jag skriver just nu.

Men en sak är säker och det är att sönderfallet hos NC är ett problem, ett problem som man försöker lösa, hur man gör det kan jag bara fantisera om.

Kemirockarfett berättade en gång att militärer kontrollerar NOx halter på sina ammunitionsförråd regelbundet och vid överskridna gränsvärden=kassering. Han kan den här frågan garanterat.
Citera
2004-12-13, 21:04
Medlem
Okej. Tack för alla bra svar.

Hursomhelst så känner jag mig ganska lugn!
Citera
2004-12-16, 00:36
Medlem
Green Leaders avatar
Jag har skjutit kronans 9mm som var bortåt 50 år gammal. Jag har för mig att asken var stämplad 1942 eller något sådant. Riktigt gammal var den i alla fall, men den fungerade fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in