2011-10-05, 08:57
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutsteg
Jo precis, så siffrorna ljuger i färska krigssiffror, wikipedia kan vilken mupp som helst lämna uppgifter till, USApropaganda
Ljuger även Boeing, tillverkaren av planet?
http://www.boeing.com/history/boeing/b52.html
Citat:
Ursprungligen postat av Boeing
In all, 744 B-52s were produced by Seattle, Wash., and Wichita, Kan., plants between 1952 and 1962.
Citera
2011-10-05, 09:38
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
USA är på ruinens brant och har nog inte råd med en ny front utöver alla övriga där man härjar för fullt. Visserligen kan man numera räkna in de nordiska länderna i sin strategi men jag tror inte att man har råd med mera krig. Och för europas del kan man fråga sig varför man krigar mot folk som inom en snar framtid är i majoritet i våra länder, nämligen muslimerna. Dessa fina och fredliga folk som vi så gärna ser invadera Europa. Äntligen blir vi befriade från vårt västerländska barbari!
USA har vad man kallar kärnvapenmyntfot och världens bäst utrustade armé, det gör att de i teorin skulle kunna dra sin statsskuld till samma nivåer som Japan om de ville eller toppa sitt egna rekord på 120% statsskuld i förh till BNP (de r dock farligt nära).

Själva invasionen har de redan tillräcklig matriel för, men som jag skrev så kommer det bli kärvare än tidigare invasioner. Att ta hand om långvarigt motstånd efter att Ahmedinejad fallit kommer de inte ha råd med om de inte drar tillbaka trupper från andra områden, jag filtrerar för de största baserna i listan nedan.

Djibouti – 3,500[2
South Korea – 28,500[2]
Japan – 32,803[2]]
Germany – 53,951[2]
Italy – 9,855[2]
United Kingdom – 9,825[2]
Spain – 1,286[2]
Belgium – 1,328
Turkey – 1,594[2]

Men visst har du rätt i att akutare problem finns. Att störta regimen i Iran är dock en förhållandevis snabb och billig operation och något de skulle ha råd med. Det som kostar mest är att stanna kvar och öka närvaron efter invasionen.
Citera
2011-10-05, 09:59
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
...

Men visst har du rätt i att akutare problem finns. Att störta regimen i Iran är dock en förhållandevis snabb och billig operation och något de skulle ha råd med. Det som kostar mest är att stanna kvar och öka närvaron efter invasionen.

Frågan är hur man skulle kunna gå tillväga för att säkerställa en pro-USA-regering. Se bara hur fint det gick efter Shahens fall... Att störta sittande regim för att sedan lämna landet vind för våg är ingen vettig investering.
Citera
2011-10-05, 10:31
Medlem
Varför skulle USA invandera? Irans regim kan falla när som helst. Bättre då att bedriva klassisk underrättelsetjänstverksamhet för att öka på den processen.
Citera
2011-10-05, 10:48
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
över 4000 B52or ja, de hade sovjetiska vapen i stora mängder. Detta står klart och tydligt i en svensk boksamling jag har, Aktuellt 1968-76 har jag.
Lite märkligt då de förlorade strax över 2200 flygplan/helikoptrar totalt...

Citat:
"All told, the U.S. Air Force flew 5.25 million sorties over South Vietnam, North Vietnam, northern and southern Laos, and Cambodia, losing 2,251 aircraft: 1,737 to hostile action, and 514 to operational causes. 110 of the losses were helicopters and the rest fixed-wing."
[ länk till artikeln på wikipedia ]
Vem gav ut denna boksamling du har, något politiskt parti kanske? Länk kanske?

Ursäkta för all OT, återgår nu till ämnet...
Ska bli spännande att se hur den här historien fortsätter, USA har ju sina fartyg lite här och där över hela jordklotet. Vågar de protestera kraftigt mot dessa Iranska fartygs närvaro såpass nära den amerikanska kusten? Om de gör det så gör de ju sig själva till åtlöje. Hittills har reaktionerna inte varit vad Irans ledare hoppats på, he he. Det här påminner lite om Rysslands återupptagna "patruller" utanför för Norges kust(med bombplan av typen TU-95) och USA:s kuster(med ubåtar). Dessa försvann ju efter Sovjets fall, det många år innan dessa återupptogs...

Har någon koll på vad Obama och andra politiker i USA har sagt om det hela hittills? Länkar tack...
Citera
2011-10-05, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vilken bok från 1973 ska jag läsa?
Hur kan 6 gånger fler B-52or än vad som någonsin tillverkats kunnat bli nedskjutna?

Du ska läsa Aktuelltredaktionens verk från 1968-1976. Det är ett mångårigt verk med tjocka gröna stora böcker som släpptes fram till 89-91 tror jag, jag har iaf bara dessa årtal.

Därför att du har FEL uppgifter, wikipedia kan vem som helst lämna uppgifter till, Förklara då hur det antal B52or du trodde fanns kunde ösa mer bomber över vietnam än vad som släpptes under HELA WW2.. ONT IGEN PLZ/ IRAN handlar tråden om
Citera
2011-10-05, 11:55
Medlem
Citat:
åå läs böckerna som släpptes efter kriget, hur gammal är du killen, dummare än tåget är du iaf

Ja sydvietnam byggde ufon lol, sluta nu, detta handlar om IRAN

De där 3256 extra B-52 som aldrig fanns, är de ungefär som de dödas armé i Sagan om ringen?

PS Har du kollat efter bränd kondring i slutsteget? DS
Citera
2011-10-05, 12:00
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Du ska läsa Aktuelltredaktionens verk från 1968-1976. Det är ett mångårigt verk med tjocka gröna stora böcker som släpptes fram till 89-91 tror jag, jag har iaf bara dessa årtal.

Därför att du har FEL uppgifter, wikipedia kan vem som helst lämna uppgifter till, Förklara då hur det antal B52or du trodde fanns kunde ösa mer bomber över vietnam än vad som släpptes under HELA WW2.. ONT IGEN PLZ/ IRAN handlar tråden om

Sorry men är du helt och hållet dum i huvudet vännen?

KAN det bero på att det går att lasta liiiite mer i en b-52a än i en b-17? Kanske?
Citera
2011-10-05, 12:11
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:

Det kan ju bero på att en B-52 kan bära nästan 30 ton bomber och att man flög över 80000 uppdrag.
Källa: http://www.americanwarlibrary.com/vietnam/vwb52.htm

ONT: Iran har militärt inget att sätta emot USA. Att man slår sig för bröstet och säger att man ska skicka en båt till USAs kust har inte mycket verklighetsförankring. Skulle de få dit en båt skulle den inte kunna göra någon större skada. Kommentarerna från Pentagon var ju ganska svala, och man tar inte "hoten" på så stort allvar. Inte första gången Iran skryter med sin tekniska och militära kompetens utan att ha någon egentlig teckning för det.
Citera
2011-10-05, 12:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Det här var märkligt.

http://www.boeing.com/history/boeing/b52.html

På Boeings egen websida om B-52ans historik står det tydligt att 744 st B-52 byggdes totalt.
Ljuger Boeing? Har man glömt att man byggde otroligt många fler (varav alla blev nedskjutna över Vietnam)? Borde Boeing läsa de tjocka gröna böckerna så att de fattar hur det ligger till?

Vad tror du?
Citera
2011-10-05, 13:39
Moderator
T-80Us avatar
Nu är det dags att vi rättar upp den här vacklande tråden litegrann. Det har redan delats ut tillsägelser för OT, låt det räcka med det.

/Mod
Citera
2011-10-05, 13:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Frågan är hur man skulle kunna gå tillväga för att säkerställa en pro-USA-regering. Se bara hur fint det gick efter Shahens fall... Att störta sittande regim för att sedan lämna landet vind för våg är ingen vettig investering.
Shaheen kom ju till makten tack vare USA. Det man kan göra är ju det man alltid gjort. Stöd minoriteterna/utvald grupp, ge dem en ledare och stötta en revolution med vapen och utbildning. Gärna ska invasionen ske i samband med att revolutionen är på gång. Då kontrollerar man ledaren som kommer till makten och kan dra därifrån illa kvickt.

Det gjorde Soviet i spanska inbördeskriget, USA i Iran och Irak (första kriget) osv. Få lite stöd av en stor folkgrupp, välj deras ledare och ge honom makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in