2011-09-28, 21:11
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Frågan är ju om den är densamma för samtliga SD-ledamöter, eller om detta är en generalisering?

Vad i "samtliga riksdagsledamöter" och "alla att välja taxi" är det du inte förstår?

Edit:

Ursäkta, läste fel, tar tillbaka. Däremot så står rekomendationen kvar oberoende av hur hotbilden för enskilda ledamöter ser ut. Därför är din fråga irrelevant i sammanhanget.
Citera
2011-09-28, 21:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta är en sådan där pinsam tråd igen, startad av en person som uppenbarligen inte kan förstå och jämföra stora tal. Riksdagen kostar ca 1400 miljoner kronor per år (arvoden, omkostnader, fastigheter). Detta är alltså kostnaden för att ha riksdagen, endast det.

Denna kostnad, att SD-ledamöter åkt taxi för 0.6 miljoner kronor under ett år utgör alltså 1/2300-del av kostnaden för riksdagen under samma period. Om alla i riksdagen hade samma skyddsbehov som SD-ledamöterna så skulle taxiresorna för hela riksdagen under ett år kosta drygt 10 miljoner kronor, eller 1/140-del av hela kostnaden.

Visst kan det låta mycket. Och visst är det rätt självklart att en och annan utnyttjar systemet, värst genom tiderna är väl Yvonne Ruwaida (MP) som köpt saker på riksdagens betalkort för 275000 kronor.
Citera
2011-09-28, 21:15
Medlem
Tyvärr är det ju så att det är Media som till stor del är skyldig till dessa höga kostnader. SD-ledamöterna är ju ständigt utsatta för hot och våld, det har vi sett inte minst detta år. Orsaken är ju medias hetsjakt och närmast uppmuntran till våld mot SD-ledamöter. SÄPO anser väl att demokratin är värd att skydda, och därför rekommenderar de SD-ledamöterna att alltid ta taxi, för denna förhållandevis låga summa (blir väl billigare än andra sorters skydd, SÄPO får förmodas veta sådant).
Citera
2011-09-28, 21:16
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du säger alltså att du kan på, enligt dina egna ord, spekulationer som inte baseras på fakta göra ett bättre jobb än SÄPO vad det gäller riskbedömning. Som sagt, du är underhållande.

Dessutom så har du missuppfattat en grej. SD:s ledamöter hade aldrig kunnat spendera skattebetalarnas pengar på taxiresor utan att först få klartecken. Så jag ser inte hur det "kan vara en ursäkt".

Nu har jag svarat dig på samma fråga tre eller fyra gånger. Nu räcker liksom inte mitt tålamod till längre jag är ledsen att du inte förstår vart jag vill komma om det sedan är avsiktligt eller inte kan jag inte bestämma mig för men jag tycker jag vara väldigt klar med att man kanske inte skall ha en övertro på att beslutsfattare alltid tar rätt beslut.

Hursomhelst är det skandal att Petzäll inte har ett samvete för fem öre hur han spenderar skattebetalarnas pengar på. Det säger väl lite om vilket pack som ställer upp för val hos SD.
Citera
2011-09-28, 21:17
Medlem
FnurrHas avatar
Ska man skratta eller gråta? 600 000kr av våra skattepengar går till SD:s taxiresor
De flesta taxichaufförer i Stockholm är från länder som SD avskyr. Dvs de så kallade MENA-länderna. Där i taxibilarna borde det kunna uppstå situationer som SÄPO ogillar.
På T-banan är SD:are helt anonyma. Ingen bryr sig om detta pack!
Citera
2011-09-28, 21:24
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Jag tycker inte det är något fel i att de åker taxi. Speciellt när samhället spottar och slår på dem på öppen gata. De borde åka taxi för mer pengar. Och pengarna som går till TAXIN försvinner väll ut ur sverige? en taxi-chaffis får överleva, han köper mat cigg toapapper som det skattas på som sedan företagen skattar på.
Citera
2011-09-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Ska man skratta eller gråta? 600 000kr av våra skattepengar går till SD:s taxiresor

Kan du räkna, FnurrHa? Är 600 000 ett tal med så många nollor att det måste vara stort, för dig? Har du tänkt på att det är 1/2300-del av kostnaden för riksdagen under ett år? Eller att det är ca 1/1700000-del av skatteintäkterna i Sverige under ett år?

Eller att en (1) SÄPO-livvakt säkerligen på årsbasis kostar betydligt mer än dessa 600.000?

I tunnelbanan kan ju SD;arna inte gå, det har vi sett tidigare. För några år sen blev ju till och med en flickvän till en SD-politiker brutalt nedslagen i just tunnelbanan, av en hjord med vänsterpack.
Citera
2011-09-28, 21:27
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan du räkna, FnurrHa? Är 600 000 ett tal med så många nollor att det måste vara stort, för dig? Har du tänkt på att det är 1/2300-del av kostnaden för riksdagen under ett år? Eller att det är ca 1/1700000-del av skatteintäkterna i Sverige under ett år?

Eller att en (1) SÄPO-livvakt säkerligen på årsbasis kostar betydligt mer än dessa 600.000?

I tunnelbanan kan ju SD;arna inte gå, det har vi sett tidigare. För några år sen blev ju till och med en flickvän till en SD-politiker brutalt nedslagen i just tunnelbanan, av en hjord med vänsterpack.

får man säga +1!? iaf +1, du har helt rätt
Citera
2011-09-28, 21:27
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
De flesta taxichaufförer i Stockholm är från länder som SD avskyr. Dvs de så kallade MENA-länderna. Där i taxibilarna borde det kunna uppstå situationer som SÄPO ogillar.
På T-banan är SD:are helt anonyma. Ingen bryr sig om detta pack!

Tydligen är det tillräckligt många för att det ska anses som riskabelt.
Citera
2011-09-28, 21:31
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Nu har jag svarat dig på samma fråga tre eller fyra gånger. Nu räcker liksom inte mitt tålamod till längre jag är ledsen att du inte förstår vart jag vill komma om det sedan är avsiktligt eller inte kan jag inte bestämma mig för men jag tycker jag vara väldigt klar med att man kanske inte skall ha en övertro på att beslutsfattare alltid tar rätt beslut.

Hursomhelst är det skandal att Petzäll inte har ett samvete för fem öre hur han spenderar skattebetalarnas pengar på. Det säger väl lite om vilket pack som ställer upp för val hos SD.

Alltså, om jag förstår dig rätt så hävdar du numera att SÄPO är för inkompetenta för att korrekt bedöma en hotbild mot ett parti samt att du kan göra ett bättre jobb. Detta baserar du dels på dina egna spekulationer som du själv hävdar inte är baserade på all fakta, dels på att man inte ska ha "en övertro på att beslutsfattare alltid tar rätt beslut". Inget konkret med andra ord. Min första fråga kvarstår, förväntar du dig att andra ska ta dig på allvar?

Appropå Petzälls taxikostnader så kan varken du eller jag avgöra om de är onödigt höga eller om de går att rättfärdiga då vi inte vet vilka resor han har gjort för dem. Det finns definitivt skäl att misstänka att flera av dem har varit onödiga utgifter, men då ingen av oss vet någonting säkert så kan vi enbart spekulera i saken, vilket måhända är kul på småtimmarna, men totalt meningslöst att basera sina åsikter om en människa på.
Citera
2011-09-28, 21:37
Medlem
Taxi för 106.000 per år på en ledamot, hela SD 600.000. Skulle ju för fasen vara billigare att låta SD hyra en skottsäker buss med chaufför som skjutsar dem runt stan. Sen va det nått ljushuvud som skrev att det var billigare än att låta alla i SD få personskydd, problemet är att alla SD:s ledamöter har personlig livvakt. Detta handlar inte om något annat än lathet, bekvämlighet och en yster hos riksdagsnya SD av att kunna nyttja alla förmåner. Har man taxiräkningar för över 100.000 förstår jag om man klamrar sig fast vid sitt riksdagsuppdrag.

Sen är det frågan om Ohly, är säker på att han har ett betydligt större hot mot sin säkerhet med alla nazister som helst av allt vill se hans huvud på ett fat, än SD:s för allmänheten helt anonyma riksdagsledamöter. Partiledarna har rätt till ett skydd då de är ständigt igenkända men andra ledamöter, inte en chans, SD gör allt för att spela på offermentaliteten, precis som alla rasistiska partier gjort i alla tider. Buhu!
Citera
2011-09-28, 21:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Frågan är ju om den är densamma för samtliga SD-ledamöter, eller om detta är en generalisering?

Det fattar väl en idiot att hotbilden är större mot Jimmie Åkesson, som varenda vänsterslusk och våldsblatte på stan känner igen, jämfört med den betydligt okändare Per Ramhorn från Örebro.

Faktum kvarstår, Riksdagens säkerhetschef har sagt sitt:
...att det finns ett hot mot samtliga SD-ledamöter. Han har tillsammans med Säpo rekommenderat alla att välja taxi.

Hoten är uppenbarligen tillräckligt stora för att ALLA SD-riksdagsmän rekommenderas att ta taxi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in