Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nu har vi, efter många turer nästan kommit överens. Min undrar nu är egentligen. Vad är det absolut viktigaste som ska stå i anställningsavtalet, eftersom det saknas kollektivavtal antar jag att vissa punkter bör stå direkt i anställningsavtalet. Det jag kan komma på är dessa, fyll gärna på!
Vad anser du måste stå med i anställningsavtalet?
-Lön
-Semester
-Övertid
-Arbetstid
-Befattning
Utan kollektivavtal torde följande vara ett minimikrav:
- Anställning: arbetsgivarens namn, adress, telefonnummer, organisationsnummer. Arbetsplatsens adress. Anställningsform, anställningens tillträdesdag, stationeringsort.
- Lön: lönens storlek, utbetalningsdag, löneökningstidpunkter
- Arbetstid: normalarbetstid, flextid, oregelbunden arbetstid, förtroendearbetstid,
- Övertidsersättning (belopp)
- Ersättningar för ob-, jour- och beredskapsarbete
- Semester: Antal dagar, förskottssemester, semestertillägg, semesterlön, semesterersättning
- Uppsägningstider från arbetstagarens resp arbetsgivarens sida
- Reseersättningar, traktamentsersättningar, restidsersättningar vid tjänsteresa
- Friskvårdsersättning, friskvårdstimme
- Klausuler om ömsesidig lojalitet och förtroende
- Ev bisyssla
- Avsättningar till tjänstepension
- Tjänstegrupplivförsäkring
- Avtalsgruppsjukförsäkring/sjukpension vid sjukersättning
- Ersättning vid arbetsskada, rehabilitering m m
Finns en hel del mer också. T ex så brukar de flesta kollektivavtal ge en ökning på 10% vid sjukskrivning, brukar också finnas likande ökningar vid föräldraledigheter, regleringar för ledighet med lön vid enskilda angelägenheter mm mm.
Inget kollektivavtal är helt enkelt ganska dåligt. Arbetsgivarens främsta argument "det är dyrt" är också rent svammel. De kan lika gärna teckna hängavtal som inte kostar dem en krona. Då tillämpas kollektivavtalet för den branschen rakt av. Den enda anledningen till att man inte har kollektivavtal är helt enkelt att man slipper betala allt som en arbetstagare normalt har rätt till enl avtalen.
Ett tillägg också, om du nu tycker det är en bra idé att arbeta hos en arbetsgivare som inte vill teckna kollektivavtal så se till att du går med i ett fackförbund som verkar inom din bransch. Även om arbetsgivaren inte har kollektivavtal har han ändå en primär förhandlingsskyldighet enl MBL i vissa frågor om du är med i ett förbund.