2011-09-28, 07:42
Medlem
AldoRaines avatar
Hej!

Jag har varit på intervju hos en ev. arbetsgivare, som saknar kollektivavtal. Företaget är väl etablerat i branschen så det borde väl vara en seriös aktör. Vad ska man tänka på OM jag tar anställning med tanke på att det inte finns kollektivavtal.

-Jag antar att anställningsavtalet är mer detaljerat? Vad bör man vara extra noga med?

-Du som jobbar hos arbetsgivare utan kollektivavtal, märker du någon skillnad, i så fall vad?
Citera
2011-09-28, 08:31
Medlem
Roxanas avatar
Nackdelen är att det finns just inga tariffer att hänvisa till, utan man är väldigt utlämnad till sin AG.

Lönedumpning, obskyra varianter av löneförhöjningar osv.

Särskilt "farligt" är det i branscher med yngre personal och stor personalomsättning, där cheferna då ofta har en passar det inte så stick-attityd.

Jag vill aldrig mer jobba på ett ställe utan kollektivavtal.
Vill kunna ha tydliga siffror att hänvisa till.
Citera
2011-09-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hej!

Jag har varit på intervju hos en ev. arbetsgivare, som saknar kollektivavtal. Företaget är väl etablerat i branschen så det borde väl vara en seriös aktör. Vad ska man tänka på OM jag tar anställning med tanke på att det inte finns kollektivavtal.

-Jag antar att anställningsavtalet är mer detaljerat? Vad bör man vara extra noga med?

-Du som jobbar hos arbetsgivare utan kollektivavtal, märker du någon skillnad, i så fall vad?

Om du inte är en nyckelperson i företaget och välavlönad är det en nackdel om dom inte har kollektivavtal. AG kan närsom stoppa pensionsbetalningr ngt som anställda ej märker. Vet många företag där företaget "missat" att betala in och där personen sedan slutat.

Är du högavlönad kan det löna sig mer med egen pensionslösning.
Citera
2011-09-28, 16:51
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutan123
Om du inte är en nyckelperson i företaget och välavlönad är det en nackdel om dom inte har kollektivavtal. AG kan närsom stoppa pensionsbetalningr ngt som anställda ej märker. Vet många företag där företaget "missat" att betala in och där personen sedan slutat.

Är du högavlönad kan det löna sig mer med egen pensionslösning.

Spontant så tror jag inte att detta bolag "missar" sådant. Det är en stor aktör i branschen och ärligt talat tror jag att de förlorar mest på att "glömma" sånna saker. För övrigt tror jag de avsätter 4% av lönen, verkar det rimligt?
Citera
2011-09-28, 18:50
Medlem
Citat:
Spontant så tror jag inte att detta bolag "missar" sådant. Det är en stor aktör i branschen och ärligt talat tror jag att de förlorar mest på att "glömma" sånna saker. För övrigt tror jag de avsätter 4% av lönen, verkar det rimligt?

Ok om dom är stora aktörer så är det mindre troligt med slarv. Företag upp till 10 anställda är mer riskabelt.

Kollektiva talen avsätter vanligtvis 4,5% av bruttolönen upp till typ 33.000 kr i månadslön därefter 30% så det verkar rimligt.

Man kan ju alltid ringa försäkringsbolagen och stämma av att alla inbetalningar till sin tjänstepension är gjorda
Citera
2011-09-28, 19:09
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutan123
Ok om dom är stora aktörer så är det mindre troligt med slarv. Företag upp till 10 anställda är mer riskabelt.

Kollektiva talen avsätter vanligtvis 4,5% av bruttolönen upp till typ 33.000 kr i månadslön därefter 30% så det verkar rimligt.

Man kan ju alltid ringa försäkringsbolagen och stämma av att alla inbetalningar till sin tjänstepension är gjorda

Tack för tipset!

Ja det är betydligt fler än 10 anställda. Tror det är över 100 faktiskt.
Citera
2011-11-19, 13:45
Medlem
AldoRaines avatar
Nu har vi, efter många turer nästan kommit överens. Min undrar nu är egentligen. Vad är det absolut viktigaste som ska stå i anställningsavtalet, eftersom det saknas kollektivavtal antar jag att vissa punkter bör stå direkt i anställningsavtalet. Det jag kan komma på är dessa, fyll gärna på!

Vad anser du måste stå med i anställningsavtalet?

-Lön
-Semester
-Övertid
-Arbetstid
-Befattning
Citera
2011-11-19, 13:54
Medlem
Kolla försäkringar. 99% av alla kollektivavtal innehåller olika typer av försäkringar, personskador på arbetstid och ansvarsförsäkring. Inte kul utan om något händer.
Citera
2011-11-19, 14:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Kolla försäkringar. 99% av alla kollektivavtal innehåller olika typer av försäkringar, personskador på arbetstid och ansvarsförsäkring. Inte kul utan om något händer.

Tack för tipset!

Jag vet att det finns någon sjukförsäkring. Vad har man i "normalfallet"?
Citera
2011-11-19, 15:59
Medlem
RetardedDonuts avatar
Vad jag har hört är det högre förvaltningsavgifter på pensionssparande som arbetsgivaren själv sätter in jämfört med ITP-försäkringar man får genom kollektivavtal. Att en arbetsgivare betalar in lika mycket pengar som i ett kollektivavtal kan alltså betyda att du ändå sitter med mindre pengar i slutändan. Så jag skulle kolla upp förvaltningsavgifter och liknande på det pensionssparande som arbetsgivaren erbjuder och jämföra med de man får via ITP i kollektivavtalen.

Sen så tror jag den viktigaste skillnaden mellan kollektivavtal eller ej, är att kollektivavtalet garanterar vissa saker, medan förmåner som arbetsgivaren själv står för, ofta kan dras tillbaka när arbetsgivaren känner för det eller det blir dåligare tider. Arbetsgivare utan kollektivavtal kan ändå vara bra många gånger, men man bör vara medveten om att de förmåner de ger ut inte är garanterade att finnas även i framtiden.
Citera
2011-11-19, 18:06
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Nu har vi, efter många turer nästan kommit överens. Min undrar nu är egentligen. Vad är det absolut viktigaste som ska stå i anställningsavtalet, eftersom det saknas kollektivavtal antar jag att vissa punkter bör stå direkt i anställningsavtalet. Det jag kan komma på är dessa, fyll gärna på!

Vad anser du måste stå med i anställningsavtalet?

-Lön
-Semester
-Övertid
-Arbetstid
-Befattning
Utan kollektivavtal torde följande vara ett minimikrav:
  • Anställning: arbetsgivarens namn, adress, telefonnummer, organisationsnummer. Arbetsplatsens adress. Anställningsform, anställningens tillträdesdag, stationeringsort.
  • Lön: lönens storlek, utbetalningsdag, löneökningstidpunkter
  • Arbetstid: normalarbetstid, flextid, oregelbunden arbetstid, förtroendearbetstid,
  • Övertidsersättning (belopp)
  • Ersättningar för ob-, jour- och beredskapsarbete
  • Semester: Antal dagar, förskottssemester, semestertillägg, semesterlön, semesterersättning
  • Uppsägningstider från arbetstagarens resp arbetsgivarens sida
  • Reseersättningar, traktamentsersättningar, restidsersättningar vid tjänsteresa
  • Friskvårdsersättning, friskvårdstimme
  • Klausuler om ömsesidig lojalitet och förtroende
  • Ev bisyssla
  • Avsättningar till tjänstepension
  • Tjänstegrupplivförsäkring
  • Avtalsgruppsjukförsäkring/sjukpension vid sjukersättning
  • Ersättning vid arbetsskada, rehabilitering m m
Finns en hel del mer också. T ex så brukar de flesta kollektivavtal ge en ökning på 10% vid sjukskrivning, brukar också finnas likande ökningar vid föräldraledigheter, regleringar för ledighet med lön vid enskilda angelägenheter mm mm.

Inget kollektivavtal är helt enkelt ganska dåligt. Arbetsgivarens främsta argument "det är dyrt" är också rent svammel. De kan lika gärna teckna hängavtal som inte kostar dem en krona. Då tillämpas kollektivavtalet för den branschen rakt av. Den enda anledningen till att man inte har kollektivavtal är helt enkelt att man slipper betala allt som en arbetstagare normalt har rätt till enl avtalen.

Ett tillägg också, om du nu tycker det är en bra idé att arbeta hos en arbetsgivare som inte vill teckna kollektivavtal så se till att du går med i ett fackförbund som verkar inom din bransch. Även om arbetsgivaren inte har kollektivavtal har han ändå en primär förhandlingsskyldighet enl MBL i vissa frågor om du är med i ett förbund.
Senast redigerad av cuchulainn 2011-11-19 kl. 18:12.
Citera
2011-11-21, 19:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Utan kollektivavtal torde följande vara ett minimikrav:
  • Anställning: arbetsgivarens namn, adress, telefonnummer, organisationsnummer. Arbetsplatsens adress. Anställningsform, anställningens tillträdesdag, stationeringsort.
  • Lön: lönens storlek, utbetalningsdag, löneökningstidpunkter
  • Arbetstid: normalarbetstid, flextid, oregelbunden arbetstid, förtroendearbetstid,
  • Övertidsersättning (belopp)
  • Ersättningar för ob-, jour- och beredskapsarbete
  • Semester: Antal dagar, förskottssemester, semestertillägg, semesterlön, semesterersättning
  • Uppsägningstider från arbetstagarens resp arbetsgivarens sida
  • Reseersättningar, traktamentsersättningar, restidsersättningar vid tjänsteresa
  • Friskvårdsersättning, friskvårdstimme
  • Klausuler om ömsesidig lojalitet och förtroende
  • Ev bisyssla
  • Avsättningar till tjänstepension
  • Tjänstegrupplivförsäkring
  • Avtalsgruppsjukförsäkring/sjukpension vid sjukersättning
  • Ersättning vid arbetsskada, rehabilitering m m
Finns en hel del mer också. T ex så brukar de flesta kollektivavtal ge en ökning på 10% vid sjukskrivning, brukar också finnas likande ökningar vid föräldraledigheter, regleringar för ledighet med lön vid enskilda angelägenheter mm mm.

Inget kollektivavtal är helt enkelt ganska dåligt. Arbetsgivarens främsta argument "det är dyrt" är också rent svammel. De kan lika gärna teckna hängavtal som inte kostar dem en krona. Då tillämpas kollektivavtalet för den branschen rakt av. Den enda anledningen till att man inte har kollektivavtal är helt enkelt att man slipper betala allt som en arbetstagare normalt har rätt till enl avtalen.

Ett tillägg också, om du nu tycker det är en bra idé att arbeta hos en arbetsgivare som inte vill teckna kollektivavtal så se till att du går med i ett fackförbund som verkar inom din bransch. Även om arbetsgivaren inte har kollektivavtal har han ändå en primär förhandlingsskyldighet enl MBL i vissa frågor om du är med i ett förbund.

Mycket tacksam för dina synpunkter. Man blir inte riktigt klok på allt man ska kolla upp. Men jag inbillar mig att man inte blir "blåst" av en arbetsgivare med över 200 anställda, eller vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in