• 2
  • 3
2013-01-20, 02:55
Medlem
.
Senast redigerad av KnasKalas 2013-01-20 kl. 03:39.
Citera
2013-01-20, 02:58
Medlem
nnnipzs avatar
Helt ärligt: Mänskligheten har utplånat sig själv.
Citera
2013-01-22, 00:19
Medlem
Benefits avatar
Girigheten vinner alltid över förnuftet, tråkigt men sant. De sista kvar får lära sig den hårda vägen att man inte kan äta pengar.

Fast någon kanske kommer på hur man får obegränsat med energi utan utsläpp och alla lever happily ever after, vad vet jag?
Citera
2013-02-27, 01:12
Medlem
om resten av världen har samma inställning som folk på flashback kommer det att gå på tok

jag tror det kan gå bra
Citera
2013-02-27, 12:35
Medlem
Methones avatar
Hittade den här sidan för ett tag sedan: http://www.futuretimeline.net/

"2100-talet"
Citat:
The 22nd century

Continued environmental destruction, rapid growth of transhumanism, and major developments in space travel all mark the 22nd century.

Practically all the world's energy comes from either fusion or renewable sources now. Global warming shows no signs of abating however, due to positive feedback loops that were triggered in previous decades.

Artificial intelligence - having begun to merge with human intelligence in the previous century - now surpasses it, reaching whole new levels of cognitive and intellectual capability. Though lacking the raw emotions and subtle traits of organic human minds, the sheer depth and power of AI begins to profoundly transform the course of history. High-level decisions by governments and corporations now come directly from these sentient machines. There are vast swathes of virtual employees everywhere, and heavily automated systems in every industry. All of this makes for vastly improved speed, efficiency and productivity.

Science advances so rapidly that it would exceed the comprehension of 20th century observers. The most significant developments are in quantum physics - but wholly new fields also emerge that were completely untapped in previous decades. Femto-scale engineering is among the many practical applications resulting from all this.

Developments in space during this time include numerous permanent, manned settlements on the Moon and Mars; regular manned trips to the gas giants; the first asteroid mining operations; and the first probes to Alpha Centauri. Space tourism booms during this period, with trips to the Moon's surface becoming relatively commonplace for ordinary citizens.

Både spännande och något deprimerande att läsa dessa spekulationer om framtiden År 2000-2049 står det t.ex:
Citat:
An increasingly globalised humanity is faced with climate change,
dwindling resources, overpopulation and technological upheaval.
och 2050-2099
Citat:
Desperate attempts are made to stabilise Earth's climate, as a
post-capitalist world begins to emerge.
Citera
2013-02-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetterberg
Dessvärre tror jag att nationalstater inte finns kvar. Jag tror alla länder kommer ingå i en världsomspännande federation, likt EU. Kanske kan det finnas några länder som står utanför federationen, Nordkorea eller något annat obskyrt u-land exempelvis. Det har uppstått en ny kultur som är ledande. Religion, familj, historia och värderingar spelar liten roll i människors vardag.
Världsomspännande federation? Vad skulle kunna leda till att förena multipolitiska länder i en och samma centrala verklighet, med ett nytt konceptuell perspektiv? Om det händer kommer det att bli en mycket, mycket lång tid efter 2100. Vad som kallas "globalisering" kommer att fortsätta att äga rum, naturligtvis, men en enda världsomspännande federation är, tror jag, ett ämne för fiktion för en lång tid framöver.
Citera
2013-03-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Världsomspännande federation? Vad skulle kunna leda till att förena multipolitiska länder i en och samma centrala verklighet, med ett nytt konceptuell perspektiv? Om det händer kommer det att bli en mycket, mycket lång tid efter 2100. Vad som kallas "globalisering" kommer att fortsätta att äga rum, naturligtvis, men en enda världsomspännande federation är, tror jag, ett ämne för fiktion för en lång tid framöver.

inte ett piss skit är skit och guld är guld i vilken form det än har
Citera
2013-08-28, 21:43
Medlem
Moroten89s avatar
Den här dokumentären ger en väldigt dystopisk bild utav åren 2009-2100 då vi får följa den fiktiva personen "Lucy" från hennes födelse 2 juni 2009 till år 2100.

http://www.youtube.com/watch?v=Uve2q39z7ag

Michio Kaku talar om vad för teknologi som kommer att finnas år 2030
http://www.youtube.com/watch?v=219YybX66MY

Frågar du experter så kommer år 2100 antingen att vara en dystopi eller en utopi.

Vår civilisation på jorden är en typ 0 civilisation på en 3-gradig skala som ser ut enligt följande:

Typ 1: Behärskar planeten
Typ 2: Behärskar solsystemet (Star Trek)
Typ 3: Behärskar galaxen (Star Wars

Det sägs också att övergången från Typ 0 till Typ 1 är den farligaste övergången. Går en planet under i en Typ 2 civilisation så finns den härskande livsformen fortfarande på andra koloniserade planeter.

2000-talet är övergången från Typ 0 till Typ 1 och vi kommer antingen att segra eller dö i den kampen. Om du kikar på Earth 2100 så kommer lejonparten av dokumentären att behandla den dystopiska biten, men på slutet så kommer man att få se en utopisk miljövänlig värld á 2100.
Citera
2013-08-29, 01:47
Medlem
Tyvärr när det gäller rymden tror jag det kommer gå trögt närmaste 90 åren. Av den enkla anledning att kostnaderna blir för höga.

Jag tror att de "skuldberg" vi byggt upp i så många olika sammanhang blir vi tvungna att betala nästkommande 90 år. Vilket skapar en lång period av brist på resurser.

Samhället kan inte klara att alla får en högre levnadsstandard vilket tillsammans med miljöförändringar leder till en mänsklig tragedi framför allt i u-länderna som haft en befolkningsexplosion. Brist på rent vatten leder till sjukdomar och svält.

De rika länderna omgärdar sig med murar för att hålla flyktingströmmar på uppemot 3 miljarder människor på avstånd.

Energifrågan löser man genom att fullt ut satsa på förbättrad teknik inom kärnkraften.

Dystert men jag tror att efter 2100 går man mot ljusare tider igen. Genteknik och robotteknologin får samhället att utvecklas igen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in