Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-27, 18:00
Medlem
Kiwees avatar
Var och handlade lite idag efter jobbet och i affären hade dom smakprov på kroppkakor. Jag fort fram där och smakade en halva och dum som jag är var tvungen att köpa ett 6-pack med kroppkakor.

Nu sitter jag här mätt som ett djur och får inte ihop varför jag håller på att dö efter fem stycken, så jag undrar mest varför i helskotta man blir så mätt?
Går det åt 4 potatisar på en kroppkaka eller något?!
Efter 5 kroppkakor vill jag kräkas upp allt, hur många lyckas ni själva klämma i er?
Citera
2011-09-27, 18:28
Medlem
knullklassons avatar
Du har rätt. Jag är normalt sett stor i maten men när det kommer till kroppkakor så får jag nog bara i mig sex halvor, alltså tre stycken. De lägger sig som en degklump i magen. Men gott är det - i alla fall de första två.
Citera
2011-09-27, 18:30
Medlem
Mummies avatar
Förr, när Farmor levde gjorde hon alltid strax över 100 kroppkakor och vi var runt 6-15 pers som skulle äta.
Det var en tradition att äta så många man kunde, det blev en tävling i att äta dessa godingar.

Jag som yngre kom upp till 9 st som flest medan min pappa fick i sig 15 st.
Efter några år satte min styvbror i sig 22 st, men mådde inte så bra efter kan jag säga.

Idag äter jag max 4 men min 14-åring äter 6 st.
Citera
2011-09-27, 19:31
Medlem
Oxå funderat på samma sak. Käkar ofta stekt fläsk med kokt potatis, då kan man hiva i sig rätt rejäla mängder. Men när man är på kroppkakorna blir det sällan fler än två.

Man har ju hört talas om paltkoma, och kroppkakor är ju ganska likt.
Citera
2011-09-27, 21:06
Medlem
christerys avatar
Kan det vara att den är kompakt? magen kan ju inte göra nåt kvickt med den jämfört med tex tuggad potatis.

Ingen aning, men palt är ju likadan, hörde en definition på paltzhwimmen: Magen trycker till lungorna uppåt så man inte får tillräckligt med luft. Tror inte på den men - gillar den i alla fall.
Citera
2011-09-27, 22:35
Medlem
Mummies avatar
Gjorde 22 kroppkakor i Lördags och det gick åt 8 kilo potatis och 650gr fläsk o två lökar.
Mäktigt.
Citera
2011-11-18, 13:46
Medlem
På Öland är det prestige i att äta så många kroppkakor som möjligt. Jag vill minnas att mitt rekord ligger på 12 och sattes i ung ålder. Sist kom jag "endast" upp i 10 (men då var jag ganska mätt efter det...). Det är den råa potatisen som mättar.
Citera
2011-11-18, 19:25
Medlem
FruGondols avatar
Det är tyngd i de små liven. Får man en kroppkaka kastad i tinningen, så ser
man både stjärnor, solar och planeter. Men gott är det. Allra godast tycker jag
de smakar dagen efter, som uppstekta halvmånar med hemlagade lingon.
Givetvis en massiv och kompakt kaloribomb med skirat smör. En klassiker. Mums.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in