• 1
  • 2
2011-09-29, 01:28
Medlem
Jag tänkte att CMB visar massa med tanke på att det var ur massa de första fotonerna började sin resa. Men så var det kanske inte. Men min poäng kvarstår om man istället tänker på de första stjärnorna eller kvasarerna.

För 3 miljarder år sedan fångade någon ljus som färdats i 7 miljarder år och i detta ljus såg han den första kvasaren. Dess röd-förskjutning var skithög dvs dess hastighet från oss var nära c.

Så väntar vi ett antal miljarder år. Nu rör sig samma kvasar i en hastighet (relativt till oss) som är högre än c.

Där är min poäng. En ständig hastighetsökning plus dess ökning ger att t.om. relativt närliggande galaxer en dag når c.
(Alternativet vore att galaxerna inte ökar sin hastighet, vilket inte stämmer).

CMB rör sig bortåt i c. CMB är gränsen för vad vi kan se. Det är som om en bil blir osynlig för oss om den når 100 km / h. En bil ses köra i 90 km / h och ständigt accelerera. Slutsats: någon dag kommer just denna bil inte vara synlig trots att den en gång var det.
Senast redigerad av afasii 2011-09-29 kl. 01:37.
Citera
2011-09-29, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afasii
För 3 miljarder år sedan fångade någon ljus som färdats i 7 miljarder år och i detta ljus såg han den första kvasaren. Dess röd-förskjutning var skithög dvs dess hastighet från oss var nära c.

Så väntar vi ett antal miljarder år. Nu rör sig samma kvasar i en hastighet (relativt till oss) som är högre än c.

Där är min poäng. En ständig hastighetsökning plus dess ökning ger att t.om. relativt närliggande galaxer en dag når c.
(Alternativet vore att galaxerna inte ökar sin hastighet, vilket inte stämmer).

1) Definiera "hastighet". (Du kan inte bara säga avstånd / tid, eftersom avstånd och tid beror på vilken referensram man använder.) Om du inte kan göra detta så tycker jag inte du borde använda dig av uttrycket.

2) Min definition är "derivatan av egenavståndet (proper distance) till galaxen vid en viss medflyttande tid (comoving time), med avseende på medflyttande tid". (Om du inte kan definiera egenavstånd och medflyttande tid så tycker jag fortfarande inte du borde använda ordet hastighet, eftersom du fortfarande uppenbart inte vet vad det betyder.) Med denna definition så är det inte alls uppenbart att om G är en galax som idag förflyttar sig bort från oss med hastighet c, att ljuset som skickas från G idag aldrig kommer nå oss i framtiden. (Jag tror det beror på hur snabbt expansionen hos universum accelererar.)

Som en jämförelse kan nämnas följande problem: Säg att vi har ett en meter långt (oändligt töjbart) gummirep, att ena änden är fäst i väggen, och en myra står i andra. Vi börjar töja ut repet, så att repet blir 1 meter längre varje minut. Samtidigt så börjar myran krypa mot väggen, så att myrans hastighet relativt den del av repet den stor på är 1 cm / minut. Hur lång tid tar det för myran att nå väggen?

Poängen är här att svaret är ändligt, dvs myran kommer nå väggen, trots att uttöjningen gör att myran först avlägsnar sig från väggen mycket fortare än den närmar sig. (Förresten så kan jag väl lägga till att jag inte tycker att du borde diskutera kosmologi om du inte kan lösa uppgifter som denna.)

Samma sak gäller för avlägsna galaxer som lämnar oss med hastighet c. Även om de till att börja med inte närmar oss alls (räknat i egenavstånd) så närmar de sig oss i medflyttande avstånd (comoving distance), och detta gör att de eventuellt (beroende på hur snabbt expansionen hos universum accelerar) i framtiden kommer avlägsna sig från oss långsammare, och efterhand närma oss, även räknat i egenavstånd.

3) Däremot tror jag du har rätt i att det kan finnas en händelsehorisont, så att signaler från händelser bortom horistonten aldrig kommer kunna nå oss, varken nu eller nån gång i framtiden. Detta betyder att det kan finnas en galax, så att en signaler från en händelse A som sker där idag (i bemärkelsen vid samma medflyttande tid som den vi har idag) kommer nå oss någon gång i framtiden, men så att signaler från en händelse B som sker där imorrn (i bemärkelse samma medflyttande tid som vi kommer ha imorrn) aldrig kommer nå oss, nu eller nånsin.

4) Notera dock att 3) inte betyder att vi inte kommer kunna se galaxen G i framtiden. Det är bara det att vi aldrig kommer kunna se händelse B, men vi kommer alltid kunna se galaxen. Istället kommer händelserna mellan A och B blir mer och mer rödförskjutna, så att en kontinuerlig signal som skickades under 1 sekund på G kommer vara i mycket mycket längre än så hos oss. På det sättet kommer vi alltså att se händelserna mellan A och B i slow motion, mer och mer långsamt ju längre tid som går, och så pass långsamt att "filmen" (om vi ser det som att vi riktar blicken mot G och tittar på film) aldrig tar slut för oss, bara att den saktar ner så fort att den aldrig kommer till händelse B. Men eftersom filmen aldrig tar slut kommer vi hela tiden kunna se galaxen G.

5) Eftersom det observerbara universum per definition bara är de galaxer vi kan se idag (oavsett när signalerna som vi ser skickades) så kommer alltså inga galaxer gå ut ur det observerbara universum.

6) Tvärtom, vilket jag redan påpekat så är det snarare så att signaler från fler och fler galaxer kommer ha "hunnit" nå oss ju längre vi väntar, så fler och fler galaxer kommer vara del av det observerbara universum.
Citera
2011-09-29, 10:21
Medlem
6) Tvärtom, vilket jag redan påpekat så är det snarare så att signaler från fler och fler galaxer kommer ha "hunnit" nå oss ju längre vi väntar, så fler och fler galaxer kommer vara del av det observerbara universum.[/quote]

Omöjligt, eftersom universum expanderar så ljuset kommer aldrig nå oss...
Om ljuset rör sig lika långt eller kortare än vad universum expanderat kommer du aldrig se ljuset.
När ljuset färdats sträckan som krävs så har även universum expanderat. Ljuset kommer bara färdas genom rymden utan att nå fram till oss.
Citera
2011-09-29, 10:29
Medlem
Sen om jag förstått E=mc2 så är massa och energi "samma" sak. Alltså om det försvinner massa så måste det försvinna energi? (rätta mig om jag har fel). Kan energi försvinna?
Citera
2011-09-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RfD
6) Tvärtom, vilket jag redan påpekat så är det snarare så att signaler från fler och fler galaxer kommer ha "hunnit" nå oss ju längre vi väntar, så fler och fler galaxer kommer vara del av det observerbara universum.

Citat:
Ursprungligen postat av RfD
Omöjligt, eftersom universum expanderar så ljuset kommer aldrig nå oss...
Om ljuset rör sig lika långt eller kortare än vad universum expanderat kommer du aldrig se ljuset.
När ljuset färdats sträckan som krävs så har även universum expanderat. Ljuset kommer bara färdas genom rymden utan att nå fram till oss.

Vad menar du? Det beror ju helt på huruvida ljuset från galaxen "hinner ikapp" universums expansion eller inte. Hur kan du kategoriskt hävda att detta inte kommer ske.

Ditt argument verkar dessutom visa att vi inte kan se något alls (eftersom du, som sagt, ovillkorligt verkar komma fram till att ljuset aldrig kommer nå oss) vilket bevisligen är falskt.

Antingen det, eller så anser argumenterar du för att om ett visst villkor gäller, så kommer ljuset aldrig nå oss, men förklarar inte varför villkoret alltid gäller för galaxer vi inte ser idag.
Citera
2011-09-29, 18:49
Medlem
Så slow-motion-effekten (att saker vi ser saktar ned dvs tar längre tid för oss än för dem) gör att ingen galax åker i c?

Dvs galax X är 1 miljard ljusår härifrån nu, den har hastigheten A. En galax som är 2 miljarder ljusår härifrån nu har en högre hastighet (hastigheten = V). Galax X kommer alltså inte åka i V när den är 2 miljarder ljusår från oss?
Citera
2011-09-30, 14:56
Medlem
Citat:
Så slow-motion-effekten (att saker vi ser saktar ned dvs tar längre tid för oss än för dem) gör att ingen galax åker i c?

Dvs galax X är 1 miljard ljusår härifrån nu, den har hastigheten A. En galax som är 2 miljarder ljusår härifrån nu har en högre hastighet (hastigheten = V). Galax X kommer alltså inte åka i V när den är 2 miljarder ljusår från oss?

Du pratar fortfarande om hastigheter utan att förklara vad du menar. Eftersom jag inte vet vad du menar så kan jag ju inte svara på frågan.
Citera
2011-09-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Du pratar fortfarande om hastigheter utan att förklara vad du menar. Eftersom jag inte vet vad du menar så kan jag ju inte svara på frågan.
Det finns väl bara två definitioner för hastigher:
1: den hastighet (i km/h) som en galax ses ha nu, dvs det galaxen hade då ljuset började färdas från den. Denna hastighet kan man nog ta direkt från red-shiften.
2: den hastighet (i km/h) som en galax har det antal år senare som ljuset färdats genom rymden för att nå oss (dvs i de flesta fall högre än hastigheten i 1). Nu krävs lite matte för att räkna ut galaxens nuvarande avstånd och hastighet.

Jag har genom tråden enbart talat om 1. Dvs CMB ses idag röra sig i c, vem vet hur snabbt den rör sig enligt 2 - känns som om det skulle vara mycket snabbare än c eftersom den rörde sig i c för 13.7 miljarder år sedan. Har jag fel här?
Citera
2011-10-01, 15:58
Medlem
Citat:
Det finns väl bara två definitioner för hastigher:
1: den hastighet (i km/h) som en galax ses ha nu, dvs det galaxen hade då ljuset började färdas från den. Denna hastighet kan man nog ta direkt från red-shiften.
2: den hastighet (i km/h) som en galax har det antal år senare som ljuset färdats genom rymden för att nå oss (dvs i de flesta fall högre än hastigheten i 1). Nu krävs lite matte för att räkna ut galaxens nuvarande avstånd och hastighet.

Även om detta var något mer förtydligande, så är det fortfarande en cirkeldefinition. Du definierar hastigheten genom att säga att det är "den hastighet som...".
Citera
2011-10-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Även om detta var något mer förtydligande, så är det fortfarande en cirkeldefinition. Du definierar hastigheten genom att säga att det är "den hastighet som...".
Hastighet defineras (redan i grundskolan som - vet inte om du driver med mig) sträcka på tid. Hastighet är vadhelst som har enheten "km/s" eller liknande.

Idag har galax X hastigheten a km/s, imorgon a+1 km/s. Enligt detta resonemang kommer galax X en dag har hastigheten ljusets hastighet (300 000 km/s), vilket inte går ihop med att dagens bakgrundsstrålning har ljusets hastighet. Därmed tänkte jag att galax X och bakgrundsstrålningen någon dag kommer befinna sig på samma plats - överlappa. Vilket skulle innebära att massa försvinner.
Citera
2011-10-01, 20:17
Medlem
Citat:
Hastighet defineras (redan i grundskolan som - vet inte om du driver med mig) sträcka på tid. Hastighet är vadhelst som har enheten "km/s" eller liknande.

Vilken sträcka, vilken tid? I grundskolan kanske detta är underförstått, men med kosmologiska mått så är detta inte helt uppenbart. Man behöver en referensram. Sträcka mätt hur? Tänk på att det i relativitetsteorin inte är uppenbart, speciellt över längre avstånd när man behöver ta rumstidens krökning med i beräkningarna.

Citat:
Idag har galax X hastigheten a km/s, imorgon a+1 km/s. Enligt detta resonemang kommer galax X en dag har hastigheten ljusets hastighet (300 000 km/s), vilket inte går ihop med att dagens bakgrundsstrålning har ljusets hastighet.

Poängen med att jag vill att du definierar hastighet är att detta faktiskt kan ha olika betydelser För att meningen ovan ska vara korrekt så måste det vara två helt olika sorters hastigheter du syftar på i stycket ovan. Du jämför alltså äpplen och päron.

Det är därför det är viktigt med definitioner. Ord kan betyda olika saker i olika sammanhang. Om man automatiskt likställer två saker bara för att de passar in på två olika definitioner av ett ord så kan man argumentera för lite vadsomhelst. Abort är mord. Kopiering är stöld. Och så vidare.

Citat:
Därmed tänkte jag att galax X och bakgrundsstrålningen någon dag kommer befinna sig på samma plats - överlappa. Vilket skulle innebära att massa försvinner.

Även om det nu var samma hastigheter som du jämför, så måste jag fortfarande säga "va?!". Varför kommer två saker alltid befinna sig på samma plats bara för att de har samma hastighet? Jag har samma hastighet som Nordpolen, betyder det att jag kommer överlappa med Nordpolen någon dag?
Citera
2011-10-01, 22:15
Medlem
Försöker:
Jag utgår alltid från vår referensram (Vintergatan).
Sträckan till galax X är A ljusår mätt som så att ljuset färdats A år för att nå oss.
Denna galax färdas bort from oss med hastigheten B. Galaxen har väl två hastigheter: en som den hade då ljuset började färdas och som man kan få från red-shiften med mindre komplicerad matte (denna kallar jag hastighet B). Sedan finns hastigheten som kräver mer matte (bl.a. kosmiska expansionens acceleration) dvs hastigheten som galax X har A år efter att ljuset (som når oss nu) började färdas.

Som jag förstått det finns alltså två hastigheter: en som kräver mindre matte och som är lägre och en som kräver mer matte och som är högre.

Egentligen är nog frågan bara:
galaxen som är 500 miljoner ljusår härifrån (dvs ljuset har färdats 500 milj år för att nå oss) färdas bort från oss med hastigheten Y km/h. Kommer den färdas i Y km/h nästa vecka också?

Dvs regeln "för varje miljon ljusår ökar hastigheten med z km/s" stämmer idag men i framtiden måste man antingen höja sträckan ("för varje 2 miljoner ljusår ökar hastigheten med z km/s") eller sänka hastigheten. Är det så det funkar?

Dvs CMB kommer alltid vara i retrett i ljusets hastighet och galax X kommer alltid åka bortåt i A km/h.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in