2011-09-27, 16:15
Medlem
Anonymusiuss avatar
Då var det dags att skriva nytt avtal med någon av alla elleverantör men frågan vad som är bäst? Fast eller rörligt? Och vilken av alla elleverantören ska man välja mellan?

Vattenmagasinen är väl påfyllda i år så jag spår den lägsta rörliga kostnaden på länge. Men, vi kanske har en vargavinter till att vänta oss.

Hur tänker ni?
Citera
2011-09-27, 16:24
Medlem
Värmen ingår i bostadsrättsavgiften, dvs vi förbrukar inte mer el i December än vi gör i Juni. Rörligt är bäst i dessa fall.

Om värmen inte ingår och man har direktverkande eluppvärmning så är det nog bäst att binda.
Citera
2011-09-27, 16:29
Medlem
ps870s avatar
Jag kör på fast efter två vintrar med tokhöga räknar då jag hade rörligt. Jag band i somras när priset var relativt lågt. Glöm inte att det även finns mixpris det vill säga att en del av priset är fast och en del rörligt...
Citera
2011-09-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Värmen ingår i bostadsrättsavgiften, dvs vi förbrukar inte mer el i December än vi gör i Juni. Rörligt är bäst i dessa fall.

Om värmen inte ingår och man har direktverkande eluppvärmning så är det nog bäst att binda.

självklart förbrukar man inte mer om man bor i hyres / bostadsrätt där värmen ingår i hyran, dock så tenderar det rörliga elpriset bli högre på vintern vilket ändå resulterar i högre räkningar.
Citera
2011-09-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymusius
Då var det dags att skriva nytt avtal med någon av alla elleverantör men frågan vad som är bäst? Fast eller rörligt? Och vilken av alla elleverantören ska man välja mellan?

Vattenmagasinen är väl påfyllda i år så jag spår den lägsta rörliga kostnaden på länge. Men, vi kanske har en vargavinter till att vänta oss.

Hur tänker ni?

Måste säga att jag har vattenfall ett års bindningstid och har inte tyckt det är jäääääättestor skillnad mellan dom och de billiga aktörerna. Var ute och jämförde för ett tag sen men kan ha fel?
Citera
2011-09-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
självklart förbrukar man inte mer om man bor i hyres / bostadsrätt där värmen ingår i hyran, dock så tenderar det rörliga elpriset bli högre på vintern vilket ändå resulterar i högre räkningar.

Jo, men det jag menade var att om vi har en jämn förbrukning över året så tjänar man inte (man snarare förlorar) på att binda då elen blir så billig på sommaren.

Om man har villa med direktverkande el-uppvärmning så använder man mycket mer ström på vintern när det är som dyrast och då kan det vara bra att binda.
Citera
2011-09-28, 13:15
Bannlyst
Själv har jag ett rörligt avtal. Det är första gången jag inte binder.

Jag ska prova att låta det vara obundet för att se om det blir någon större skillnad mot tidigare fakturor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in