Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-10-12, 21:33
Medlem
grejigabosses avatar
Förresten, kan du ge mig värdet FÖRE du stoppade i E85?
Nu är det som att fråga en sövd patient var hon har ont
Citera
2011-10-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnyo
vet inte vilket sprut det är
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,4 (0,5) HC 035 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,96-1,04).
När jag satte dit universal-lambdan så blev det lite lägre men då steg alla dom andra värdena och där är jag nu.Känns nästan som läge att ge upp

De där är innan E85
Citera
2011-10-12, 22:01
Medlem
grejigabosses avatar
Okej men täta igen hålet i avgasröret då. Det spelar ingen roll om hålet kommer efter lambdan. Värderna kan ju feltolkas på grund av detta trots att värdena egentligen är riktiga.
Citera
2011-10-12, 22:04
Medlem
Hc på förhöjd tomgång? säker på att det inte är co och lambda du menar? det är nämligen det man kollar på besiktningen vid förhöjd tomgång hc halten kollar man på tomgång
Citera
2011-10-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaxxiz
Hc på förhöjd tomgång? säker på att det inte är co och lambda du menar? det är nämligen det man kollar på besiktningen vid förhöjd tomgång hc halten kollar man på tomgång
Helt rätt Slaxxis,felskrivning av mig.CO förhöjd tomgång skall det vara.Ligger o pendlar 0,50-0,55 nu och tomgången verkar höja sig själv en aning om man kör en runda och sen låter den stå och gå.
Oljan luktar olja och är bytt för inte så länge sen.Motorn har gått 25 000 mil och förbrukningen låg innan bes. på 0,65 ungefär.Komp är ej testad.Jag skulle ju kunna lämna in den på Volvo men det är ju inte lönt på en 5000:- bil.
Bilen går bra men vid kallstart går den väldigt lågt på tomgång och stannar ibland.Dosan till att blinka felkoder har dessutom slocknat för gott verkar det som.Tack för visat intresse så här långt
Citera
2011-10-15, 13:46
Medlem
Om det nu är säkert att det inte finns någon luftläcka "innan" motorn, så är det ju inte säkert att alla värden är rätt uppmätta.

Du sa själv att du hade en lufttempgivare, då måste du också ha en lufttrycksgivare för att motorn ska kunna räkna ut luftens massa. Så leta upp map-sensorn, kolla att slangen till den, alt. tätningen på insuget, är helt hela utan några sprickor i ändar eller liknanade.

Har du prövat att byta luft temp och luft trycks givarna?
Om du har tillgång till en 4-gasmätare kan du borra ett hål i avgasröret precis innan katten och mäta rätt i hålet och täta lite med ett papper runt om sonden. Gämnför det med värderna efter katten och så ser du ju om katten gör någon skillnad. Men eftersom dina andra värden är ok känns det inte som en kat.

Det känns ju som att du har varit på komponenter som "får" signaler av styrenheten, kolla lite mer på komponenter som "skickar" signaler till styrenheten. T.ex. MAP och MAT sensorer och motortempgivare.
Citera
2011-10-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallenit
Om det nu är säkert att det inte finns någon luftläcka "innan" motorn, så är det ju inte säkert att alla värden är rätt uppmätta.

Du sa själv att du hade en lufttempgivare, då måste du också ha en lufttrycksgivare för att motorn ska kunna räkna ut luftens massa. Så leta upp map-sensorn, kolla att slangen till den, alt. tätningen på insuget, är helt hela utan några sprickor i ändar eller liknanade.

Har du prövat att byta luft temp och luft trycks givarna?
Om du har tillgång till en 4-gasmätare kan du borra ett hål i avgasröret precis innan katten och mäta rätt i hålet och täta lite med ett papper runt om sonden. Gämnför det med värderna efter katten och så ser du ju om katten gör någon skillnad. Men eftersom dina andra värden är ok känns det inte som en kat.

Det känns ju som att du har varit på komponenter som "får" signaler av styrenheten, kolla lite mer på komponenter som "skickar" signaler till styrenheten. T.ex. MAP och MAT sensorer och motortempgivare.
Ovannämda givare är bytade ,grejor från en krockad 460 som var ny-bes.Har börjat fundera på tempgivaren igen det blir ingen skillnad vid kall eller varm motor om man tar kabeln trots att den är ny.
Har beställt en original nu så får vi se.
Skall försöka täta skarven på avgas-systemet trots att det läcker knappt märkbart.
Citera
2011-11-03, 16:10
Medlem
Avgasröret tätat,ny tempgivare,underkänt igen .Co förhöjd tomgång 0,5.
Jävla skrothög,jag skulle skrotat den som jag tänkt men man trodde ju inte att det skulle vara totalt omöjligt att få den att funka .Nu blir den reservdels-bil till någon eller skrotad
Citera
2011-11-03, 22:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Va, har du inte bytt katalysator ännu?
Citera
2011-11-04, 21:44
Medlem
Nej Ulrik,jag fick veta av en bekant som jobbar på Toyota att det inte hade någon påverkan på detta värde. Nu har jag dock läst på en massa forum och det verkar ju påverka en hel del.Frågan är om det är lönt att lägga dom pengarna på bilen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in