2011-09-27, 13:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2573427/foraren-vantade-inte-korde-over-kattunge

Någon släpper ut en katt från en taxi (!!??). Katten springer in under en spårvagn. Kvinna ber spårvagnsföraren vänta, men han kör över kattungen.

Är det lagligt? Om det inte är lagligt, är det ett brott? Kan det ge böter eller fängelse? Om inte, är det fritt fram att köra över även andra djur?

Och vad är det för sjuka omständigheter bakom det där med taxin?
Citera
2011-09-27, 14:04
Medlem
MilitantCanibals avatar
Splatt, platt katt!

Darwinism at work

Oetiskt och arrogant, javisst, men vad skulle brottsrubriceringen vara?

När jag tog körkort, nån gång på stenåldern, fick jag för övrigt bannor av läraren efter att jag tvärbromsat för ett par ankor på vägen. Tydligen ska man hellre köra på dom än att tvärbromsa, trots att jag visste att det inte var någon annan bil bakom.
Citera
2011-09-27, 14:10
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Splatt, platt katt!

Darwinism at work

När jag tog körkort, nån gång på stenåldern, fick jag för övrigt bannor av läraren efter att jag tvärbromsat för ett par ankor på vägen. Tydligen ska man hellre köra på dom än att tvärbromsa, trots att jag visste att det inte var någon annan bil bakom.

Korrekt, små djur ska köras över - det får man lära sig i körskolan än idag. Grävling är väl ett gränsfall, de kan förstöra en bil rätt ordentligt trots att de inte är så väldigt stora. Vissa djur får man köra på, men sedan måste man anmäla till polisen. Det gäller älg, hjort, rådjur, vildsvin, lodjur, järv, mufflonfår(!), björn, utter, varg och örn. Har man anmält så är det bara att åka vidare.
Citera
2011-09-27, 14:22
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Korrekt, små djur ska köras över - det får man lära sig i körskolan än idag. Grävling är väl ett gränsfall, de kan förstöra en bil rätt ordentligt trots att de inte är så väldigt stora. Vissa djur får man köra på, men sedan måste man anmäla till polisen. Det gäller älg, hjort, rådjur, vildsvin, lodjur, järv, mufflonfår(!), björn, utter, varg och örn. Har man anmält så är det bara att åka vidare.

Det gäller väl mest om man kommer med fart. Då ska man inte bara kasta sig på bromsen utan först titta i backspegeln osv. Om man står still finns väl inget krav på att man startar färd bara för att det råkar vara en katt ivägen?
Citera
2011-09-27, 14:47
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Splatt, platt katt!

Darwinism at work

Jämför tråden där två tjejer körde över en katt med sin moped.
https://www.flashback.org/t944939

Om det ens blev ett åtal är oklart, men av tråden framgår att polisen var aktiv i fallet.

Vad sedan gäller att köra på ankor, så får jag anta att din lärare menade att det inte var gott om tid att fatta ett annat beslut. Du hade alltså inte redan stannat bilen i lugn och ro på grund av ankorna, för att sedan starta den igen och köra över dem.

Men om det är ont om tid, hur hinner man fatta ett beslut av typen 'jag har nu med säkerhet fastställt att det inte är en liten homo sapiens utan snarare en meles meles, varför jag fattar beslutet att inte inbromsa eller göra någon form av undanmanöver"? Om man utifrån tumregeln ibland kör över människor, är det ursäktligt med att man tyckte att de såg ut som ankor, igelkottar eller var ovanligt hönsartade?
Senast redigerad av BaalZeBub 2011-09-27 kl. 14:51.
Citera
2011-09-27, 15:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
http://gt.expressen.se/nyheter/1.257...-over-kattunge

Någon släpper ut en katt från en taxi (!!??). Katten springer in under en spårvagn. Kvinna ber spårvagnsföraren vänta, men han kör över kattungen.

Är det lagligt? Om det inte är lagligt, är det ett brott? Kan det ge böter eller fängelse? Om inte, är det fritt fram att köra över även andra djur?

Och vad är det för sjuka omständigheter bakom det där med taxin?

Ja, föraren har begått två brott. Dels djurplågeri, och dels smitning från olycksplats (han är skyldig att kontakta polis och får inte lämna platsen innan anmälan är gjord (kan göras via radio/telefon).

Det hela beror dock på om nån gör en polisanmälan eller ej. Föraren kommer sannolikt att få ett bötesstraff på omkring 8000 kr.
Citera
2011-09-27, 15:40
Medlem
StatusBros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Jag fick minsann lära mig att gränsen går vid rådjur, mest eftersom att det är mer värt att få ett rådjur på motorhuven än en biljävel i arslet.

Nu om detta är sant eller inte vet jag ej.
Citera
2011-09-27, 16:05
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, föraren har begått två brott. Dels djurplågeri, och dels smitning från olycksplats (han är skyldig att kontakta polis och får inte lämna platsen innan anmälan är gjord (kan göras via radio/telefon).

Det hela beror dock på om nån gör en polisanmälan eller ej. Föraren kommer sannolikt att få ett bötesstraff på omkring 8000 kr.

1) Att bli mosad av ett spårvagnshjul går så fort att det knappast kan rubriceras som plågeri
2) En överkörd kattunge är knappast av sån dignitet att polis behöver kontaktas

Jag anser inte att han handlade rätt men agerandet är inte en fråga för polis och åklagare
Citera
2011-09-27, 16:07
Medlem
Brumelbryns avatar
Sambons bror var där och bevittnade det. Helt sjutk att köra över en liten kattunge med flit!
Citera
2011-09-27, 16:09
Medlem
Enligt polisens hemsida är det så som theodor.busse säger:
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Viltolyckor/
I just detta fallet så tycker jag att spårvagnsföraren gjorde fel.
Han hade ju helt klart möjligheten att INTE köra över kattungen.
Han hade stannat vagnen, men sedan VALDE han att köra över den!
Senast redigerad av zal_zal 2011-09-27 kl. 16:13.
Citera
2011-09-27, 16:32
Medlem
GasGlads avatar
Citat:

Djurplågeri kan jag hålla med om men inte smitning från olycksplats, det krävs antagligen större djur för det än en kringstrykande katt, eller??
Citera
2011-09-27, 16:52
Medlem
cavaliers avatar
Citat:

Du vet inte vad du pratar om. Anmälningsskyldighet föreligger bara om du kör på älg, hjort, rådjur, vildsvin, lodjur, järv, mufflonfår, björn, utter, varg eller örn (som påpekat tidigare). Punkt. Sedan tvivlar jag om det räknas som djurplågeri om djuret dör direkt vid påkörningen. Och var får du det fiktiva bötesbeloppet ifrån - vet du hur mycket spårvagnschauffören tjänar, inklusive hans eventuellt andra inkomster? "8000 kr" - phhht.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in