Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Splatt, platt katt!
Darwinism at work
Oetiskt och arrogant, javisst, men vad skulle brottsrubriceringen vara?
När jag tog körkort, nån gång på stenåldern, fick jag för övrigt bannor av läraren efter att jag tvärbromsat för ett par ankor på vägen. Tydligen ska man hellre köra på dom än att tvärbromsa, trots att jag visste att det inte var någon annan bil bakom.
Jämför tråden där två tjejer körde över en katt med sin moped.
https://www.flashback.org/t944939
Om det ens blev ett åtal är oklart, men av tråden framgår att polisen var aktiv i fallet.
Vad sedan gäller att köra på ankor, så får jag anta att din lärare menade att det inte var gott om tid att fatta ett annat beslut. Du hade alltså inte redan stannat bilen i lugn och ro på grund av ankorna, för att sedan starta den igen och köra över dem.
Men om det är ont om tid, hur hinner man fatta ett beslut av typen 'jag har nu med säkerhet fastställt att det inte är en liten homo sapiens utan snarare en meles meles, varför jag fattar beslutet att inte inbromsa eller göra någon form av undanmanöver"? Om man utifrån tumregeln ibland kör över människor, är det ursäktligt med att man tyckte att de såg ut som ankor, igelkottar eller var ovanligt hönsartade?