2011-09-27, 02:15
Medlem
Hej!

Av någon anledning blir jag röd och irriterad vid sidan av näsan, båda sidorna. Jag har märkt detta förut och undrar om det kan ha med solariumet att göra? Att jag typ bränner mig så att området just under ögonen blir röda/irriterade? Jag använde mene&moy cleanser för 1 och halv veckan sedan men sluta för att jag fick fler finnar. Just nu för tillfället känner jag hur det typ "bränner" vid sidan om näsan och det är jobbigt som fan (om man kollar noggrant ser det rött och prickigt ut)

Ibland undrar jag också varför min hud blir röd och konstig efter en dusch. Den blir röd och delar av huden kan flagna av också (haka).

Någon som kan hjälpa mig? =/
Citera
2011-09-27, 02:24
Medlem
Evilyns avatar
Fixa en bra fuktkräm, rent spontant låter det som att du är jättetorr.
Citera
2011-09-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Fixa en bra fuktkräm, rent spontant låter det som att du är jättetorr.

Det är också något jag tänkt på. Jag är inte oljig/fet i huden heller när jag känner efter.
Ska träffa en hudterapeut om ca 2 veckor. Jag vågar inte köpa hem något förrän jag vet vilken fuktkräm borde köpa. Dessutom gymmar jag väldigt mycket och svettas...kan hända att det också ger en uttorkande effekt?

Nåja, tack för ditt svar, Evilyn! <3
Citera
2011-09-27, 02:49
Medlem
p0wnis avatar
seborréisk eksem?
Citera
2011-09-27, 05:06
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
Det är också något jag tänkt på. Jag är inte oljig/fet i huden heller när jag känner efter.
Ska träffa en hudterapeut om ca 2 veckor. Jag vågar inte köpa hem något förrän jag vet vilken fuktkräm borde köpa. Dessutom gymmar jag väldigt mycket och svettas...kan hända att det också ger en uttorkande effekt?

Nåja, tack för ditt svar, Evilyn! <3
Någon form av eksem som nämns ovan kan vara en orsak. Dock även att du gymmar mycket och svettas. Inte för att du svettas i sig, utan för att du antagligen som en följd därav duschar ofta och länge och förmodligen varmt. Det är väldigt uttorkande för huden.
Citera
2011-09-27, 12:07
Medlem
houdsson5s avatar
Runt ögonen och näsan har det tunnast lagret hud på ansiktet även hakan har tunn hud, Du måste smörja dig med nån fet kräm efter att du duschat då du verkar ha väldig torr och känslig hud, det är därför du flagnar och får en brännande känsla.
Testa och att duscha i lite kallare/ljummet vatten samt försök att inte stå i duschen förlägne det hjälper.
Solarium tror jag inte det är, tvärtom sol och solarium är bra för folk med hud problem.
Citera
2011-09-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
seborréisk eksem?

Du hade rätt. Det är seborroiskt eksem eller mjälleksem som det kallas för. Du skulle passa som doktor! =)

Ifall någon annan känner sig osäker så var det rodnad, fjällning och en "brännande känsla" i form av röd prickighet vid sidan om näsan (typ som efter att man varit mycket ute i solen). Andra vanliga ställen är hakan eller ögonbrynen. Behandlar med Daktacort och har redan blivit märkbart bättre!

Jag älskar er! <3
Ciao!
Citera
2011-09-27, 14:42
Medlem
dankoreliuss avatar
Grattis du har just vunnit en kronisk och dryg sjukdom!

Var ungefär så där min psoriasis kom krypande till en början.
Gå till en hälsocentral och be att få prova Elocon eller liknande salva mot psoriasis, och hoppas att det inte blir värre än vad du har nu.
Citera
2011-09-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dankorelius
Grattis du har just vunnit en kronisk och dryg sjukdom!

Var ungefär så där min psoriasis kom krypande till en början.
Gå till en hälsocentral och be att få prova Elocon eller liknande salva mot psoriasis, och hoppas att det inte blir värre än vad du har nu.

Använd inte elocon alldeles för stark för ansiktet som är ett väldigt känsligt område, jag har själv någon svagare kortison som jag dock inte kan namnet på utantill.
Citera
2011-09-27, 18:01
Medlem
Lider av samma själv. Blir typ helt röd på kinderna precis under ögonen, dock inget på näsan vad jag märkt. Detta är något som alltid kommer krypande på höstkanten och stannar till temperaturen stigit igen nästa vår/sommar. Det är iaf eksem av något slag (vill minnas att min läkare kallade det för köldeksem), botas snabbt och lätt av att man smörjer in det drabbade området med daktacort precis som någon innan mig skrev. Det trista med just den smörjan är dock att den är mot fotsvamp, så du kommer känna dig fett osexig när du sitter där nyinsmord
Citera
2011-09-27, 18:48
Medlem
ascHacks avatar
Har exakt samma problem på höst/vintertiderna. Kliar som fan när tröttheten infinner sig också. Sol och solarium hjälper dock väldigt mycket. Detta problemet uppkommer inte om somrarna, eller hur? Det är ingen bra idé att förlita sig alldeles för mycket på krämer och dylikt, när det enda du behöver är en generös dos av solljus.
Citera
2011-09-27, 19:39
Medlem
itworkss avatar
Har det du beskriver runt näsan och har haft det i säkert 10 år, dock mycket mindre nu än när jag var yngre, syns knappt nu.
Funkar cremen du fick bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in