• 3
  • 4
2011-10-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skulleintetrodet
Att binda upp sitt kapital är inte riskfritt, riskfri ränta är rörlig ränta.
Det är riskfritt. Spararen i exemplet tar ingen risk med sitt kapital. Vad realräntan blir är en annan sak (men Bluestep har förmodligen bäst villkor... svensk subprimeverksamhet, smaka på det).
Citera
2011-10-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är riskfritt. Spararen i exemplet tar ingen risk med sitt kapital. Vad realräntan blir är en annan sak (men Bluestep har förmodligen bäst villkor... svensk subprimeverksamhet, smaka på det).

Nej det är inte riskfritt alls, jag förstår vad du säger men du har fel. Riskfri ränta är rörlig ränta, ja man är garanterad räntan under bindningstiden, men det är inte riskfritt. Risken man tar i detta fallet är om räntan höjs under bindningstiden, då har man låst sitt kapital, och får inte marknadsmässig ränta på sitt kapital, därför kan den riskfria räntan aldrig vara bunden.

Risken finns alltså att man förlorar på att binda upp sig, så nej det är inte riskfritt.
Citera
2011-10-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Till att börja med så betalar du ju 30% skatt på de där 5% bankränta, så i själva verket får du bara 3,5%.

Sen är det nog tyvärr så att om du binder på 5 år för att få 5% ränta, så har institutet som ger den räntan naturligtvis räknat med att inflationen under tidsperioden kommer att stiga. Visst, man kan ha tur och inflationen vänder ned, men oddsen för det är dåliga.

Man får vara glad om man gör så liten förlust som möjligt varje år på kapitalet, om man kräver helsäkra investeringar.

En som fattat hur det funkar
Citera
2011-10-29, 14:43
Medlem
Scampis avatar
Att betala av bolånen är sällan en bra idé. Möjligen om man är överbelånad, men inte annars. Så länge balansräkningen inte tippar över är det lugnt. Bätte låta inflationen tugga ned lånen och sätta pengarna på konto. Det ger ränta på räntan.

En mille är egentligen ingenting idag. Visst, skönt med lite (falsk) trygghet, men vill man investera ska man göra det i en eftertraktad utbildning, i familj och i sin hälsa. Sen kommer resten!

Eller som nån sa: fick jag en miljon skulle jag supa, knarka och köpa horor. Resten skulle jag slösa bort :-)
Citera
2011-10-29, 14:46
Bannlyst
Citat:
Vart får man 5% ränta utan krav på minsta insättning och utan bindningstid med statlig insättningsgaranti? Svar: Det finns inte.

Om det skulle finnas är det bruttoränta du pratar om, så 5% som inte finns blir då 3,5%. Inflationen är brutto, och den är inte inte 3% snarare 2%.

Ingenting av det du säger stämmer.

Utan bindningstid har jag inte sagt någonting om. Det var det du som gjorde nu, och du svarade så bra på din egna fråga. Det finns inte.

Hur skulle du placerat pengarna om ett räntekonto är uteslutet?
Citera
2011-10-29, 19:02
Medlem
Citat:
Nej det är inte riskfritt alls, jag förstår vad du säger men du har fel. Riskfri ränta är rörlig ränta, ja man är garanterad räntan under bindningstiden, men det är inte riskfritt. Risken man tar i detta fallet är om räntan höjs under bindningstiden, då har man låst sitt kapital, och får inte marknadsmässig ränta på sitt kapital, därför kan den riskfria räntan aldrig vara bunden.

Risken finns alltså att man förlorar på att binda upp sig, så nej det är inte riskfritt.
Det finns lite olika definitioner på riskfri ränta. Kanske du likställer begreppet risk med garanterad avkastning. En rörlig ränta är ju också en risk om sparräntan går ner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riskfri_r%C3%A4nta
Citera
2011-12-09, 22:37
Medlem
Citat:
Det finns lite olika definitioner på riskfri ränta. Kanske du likställer begreppet risk med garanterad avkastning. En rörlig ränta är ju också en risk om sparräntan går ner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riskfri_r%C3%A4nta

Jag likställer risk med risken att inte behålla mitt värde på mina pengar, inflationen. Om jag inte behåller mitt värde är det en risk, om jag tar en risk vill jag ha avkastning för risken jag tar.
Citera
2011-12-09, 23:01
Medlem
Citat:
Jag likställer risk med risken att inte behålla mitt värde på mina pengar, inflationen. Om jag inte behåller mitt värde är det en risk, om jag tar en risk vill jag ha avkastning för risken jag tar.
Och vill du ha avkastning får du vara beredd att ta risk (förlora pengar).
Citera
2011-12-09, 23:27
Medlem
Citat:
Och vill du ha avkastning får du vara beredd att ta risk (förlora pengar).

Precis, men i detta fallet var det tal om riskfriavkastning
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in