2011-09-26, 23:25
Medlem
Necroghuls avatar
Hej!
först och främst vill jag säga att jag är väldigt grön när de kommer till just detta område med stereo etc.

Jag köpte en begagnad Kenwood KR-A56R

till mina Andersson EX-700

Problemet är att jag får inte ljud i båda högtalarna allt ska va kopplat rätt. Är det jag som gjort en blunder och köpt en förstärkare som inte pallar mina högtalare eller hur ska jag felsöka detta?
kan ju va så att han som sålde skiten inte va så pålitlig när han sa att allt funkade fint. Själv har jag ingen aning. Jag som ville få igång min ariston q-deck skivspelare.
Citera
2011-09-26, 23:50
Bannlyst
De där två märkena är verkligen skit. Bland det sämsta jag vet iaf. Ingen som har förvarnat dig?
Citera
2011-09-26, 23:54
Medlem
Necroghuls avatar
Jag är en fattig student som vill lyssna på lite vinyl dessutom dödsmetallfreak jag bryr mig mest om att få ljud och helst i båda högtalarna. Jag kan inte försvara mig med något annat än att jag har extremt tajt budget.
Citera
2011-09-27, 18:45
Medlem
Xindaks avatar
Börja med att skifta höger och vänster på kontakterna från skivspelare till förstärkare. Låter det nu helt plötsligt ur den andra högtalaren så ligger ju felet i skivspelaren. Blir det ingen ändring, prova att skifta högtalarna. Låter det fortfarande ur samma kanal ligger ju felet antingen i sladden eller i förstärkaren, låter det däremot ur den andra kanalen så är det ju en högtalare som är kass.

Du får helt enkelt testa lite olika kombinationer tills du får fram felkällan.
Citera
2011-09-27, 21:40
Medlem
Necroghuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Börja med att skifta höger och vänster på kontakterna från skivspelare till förstärkare. Låter det nu helt plötsligt ur den andra högtalaren så ligger ju felet i skivspelaren. Blir det ingen ändring, prova att skifta högtalarna. Låter det fortfarande ur samma kanal ligger ju felet antingen i sladden eller i förstärkaren, låter det däremot ur den andra kanalen så är det ju en högtalare som är kass.

Du får helt enkelt testa lite olika kombinationer tills du får fram felkällan.
Tack för svaret
Nu har jag fixat och donat och bytt sladdar, testat höger och vänster och nu får jag ljud i båda högtalarna men man får pressa den till max och ljudet låter väldigt distat och diskantigt. Inte som ljudet lät går när de bara lät ut ena högtalare då lät de bra (om man nu kan kalla de bra ur dessa budget grejer)
Citera
2011-09-27, 22:06
Medlem
Xindaks avatar
Var har du kopplat skivspelaren? Utnivån från en vinylspelare är mycket lägre än från en cd spelare eller ett kassettdäck så den kan endast kopplas på en ingång som är märkt Phono. Sätter man spelaren på en annan ingång blir resultatet som du beskriver.

Jag googlade men lyckades inte hitta en enda bild på baksidan på en sådan förstärkare du har, tänkte jag skulle kunna se så den verkligen har en Phono ingång.
Citera
2011-09-27, 22:14
Medlem
Necroghuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
Var har du kopplat skivspelaren? Utnivån från en vinylspelare är mycket lägre än från en cd spelare eller ett kassettdäck så den kan endast kopplas på en ingång som är märkt Phono. Sätter man spelaren på en annan ingång blir resultatet som du beskriver.

Jag googlade men lyckades inte hitta en enda bild på baksidan på en sådan förstärkare du har, tänkte jag skulle kunna se så den verkligen har en Phono ingång.
Den har en phono mycket riktigt och där är den inkopplad
vet att en förstärkare måste ha ngt som heter RIAA eller ngt i den stilen men de skulle denn förstärkare ha
Citera
2011-09-28, 22:46
Medlem
Xindaks avatar
Då är jag desvärre slut på idéer om vad problemet kan vara.
Citera
2011-09-29, 19:22
Medlem
8051arbasts avatar
Om du kopplar på radion, låter det fortfarande skit? Om du vrider på balanskontrollen, kan du då flytta ljudet till bara ena eller andra högtalaren, och låter det fortfarande skit hela tiden?
Citera
2011-10-02, 16:56
Medlem
Necroghuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Om du kopplar på radion, låter det fortfarande skit? Om du vrider på balanskontrollen, kan du då flytta ljudet till bara ena eller andra högtalaren, och låter det fortfarande skit hela tiden?
låter fortfarande tyst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in