Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-26, 13:54
  #1
Medlem
Hej! Jag har funderat lite på att köpa mig något som jag kan ta mig upp i luften med, alltså en helikopter eller ett flygplan.. Jag är ute efter att kunna ta med mig några kompisar i fordonet, tanken är att alltså inte att jag skall använda det för att flyga utomlands utan flyga runt och kika lite i sverige! Att jag måste ha certifikat för att flyga har jag förstått och det är heller inte min fråga så det behöver ej påpekas!

Själv tycker jag att en helikopter skulle vara både häftigare och antagligen enklare att landa med på platser som inte är en flygplats eller landningsbana?

Jag har flera frågor kring ämnet och dom är:

Vad skulle ni köpt, helikopter eller flygplan och varför skulle ni köpa just det?

Och om ni skulle köpt ett av fordonen, vilken modell och prisklass skulle ni välja om man är ute efter mina behov?

Om ni har eller har haft något av dessa fordon så tar jag gärna del av er erfarenhet av dem! Berätta gärna om för- och nackdelar som ni märkte av under tiden ni hade fordonet!

Tanken med det att köpa en egen helikopter slog mig när jag själv tänkte hyra en under helgen och dom tog ca 15 000:-/h (en firma i stockholm)! När jag hade pratat med piloten ett tag kom vi fram till ett pris på 90 000:- för att åka 6h och då skulle jag bara få åka 5h av de timmarna eftersom han skulle ta sig till den stad jag bor och självklart sedan tillbaka!
Det är ju helt självklart att han måste ha betalt för det och det skulle ju inte vara några problem om man bara vill göra det en gång! Men i längden borde du väl tjäna på att köpa en egen om man säger att man åtminstone ska flyga 100h? Vilket skulle resultera i att jag får betala 1.5 miljoner och då börjar man få en känsla av att man kastar pengarna i sjön! Jag menar för de pengarna lär du ju kunna köpa en egen?

Jag hoppas på att få många intressanta svar kring ämnet,

Tack på förhand!
Citera
2011-09-26, 14:25
  #2
Medlem
About7Beggarss avatar
Skaffa Boeing 747 (jumbojet)! Det får du plats med ca 500 personer. Då får du plats med hela familjen och alla dina vänner!

Och ifall du vill tjäna pengar på den så kan du ju ta 15k/h för en person och ifall du då får in 500 personer tjänar du 7 500 000/h vilket inte är så illa.

Det kanske är lite osmidigt men det löser du!
Citera
2011-09-26, 14:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av About7Beggars
Skaffa Boeing 747 (jumbojet)! Det får du plats med ca 500 personer. Då får du plats med hela familjen och alla dina vänner!

Och ifall du vill tjäna pengar på den så kan du ju ta 15k/h för en person och ifall du då får in 500 personer tjänar du 7 500 000/h vilket inte är så illa.

Det kanske är lite osmidigt men det löser du!


Förhoppningsvis så skämtar du nu! Syftet med fordonet är att jag skall kunna landa enkelt på öppna platser som t.ex en åker eller en större strand.. Om det är ett flygplan så finns ju t.ex varianter som man kan landa på vattnet. Jag är heller inte ute efter att "tjäna" pengar utan att "spara" på det i längden istället för att hyra något av slagen vilket antagligen blir dyrare! När jag menar att jag vill ta med några polare så är det ju självklart mellan 5-10 passagerare jag menar och ingen jumbojet på 500.. Får ursäkta om det var otydligt i mitt första inlägg!

Men tack för förslaget!
Citera
2011-09-26, 15:12
  #4
Medlem
About7Beggarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonassonalex
Förhoppningsvis så skämtar du nu! Syftet med fordonet är att jag skall kunna landa enkelt på öppna platser som t.ex en åker eller en större strand.. Om det är ett flygplan så finns ju t.ex varianter som man kan landa på vattnet. Jag är heller inte ute efter att "tjäna" pengar utan att "spara" på det i längden istället för att hyra något av slagen vilket antagligen blir dyrare! När jag menar att jag vill ta med några polare så är det ju självklart mellan 5-10 passagerare jag menar och ingen jumbojet på 500.. Får ursäkta om det var otydligt i mitt första inlägg!

Men tack för förslaget!

Hehe okej om jag ska vara lite mer realistisk och seriös så måste jag hålla med dig om att helikopter är smidigast och häftigare! Jag har själv aldrig åkt med någon i helikopter men har åkt flygplan vilket inte är så roligt precis.

Dock blir det väl lite roligare med ett mindre plan men om jag hade pengarna så skulle jag köpt en helikopter!
Citera
2011-09-26, 15:23
  #5
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Vad har du för budget? Flygcert kostar väl några hundra tusen, helikoptercert uppåt en halv miljon. Att sedan köpa ett beggat flygplan är f n skitbilligt, en gammal Piper Cub eller Cessna 172 hittar du för ett par hundra tusen, i värsta fall, sedan kostar det ju lite grann att hålla den igång, försäkra etc.

Flygklubbar tar i regel över en tusenlapp i timmen när de hyr ut sina gamla 70-talskärror, men du kanske kan hamna kring 900 per timme om du flyger mycket med ett eget flygplan. En begagnad helikopter får du nog för 1,5 miljoner och uppåt, och den kostar betydligt mer i rörliga kostnader (1500-2000 spänn i timmen och uppåt).

Ska du sedan landa på en åker någonstans så är förstås helikopter bättre, om du har råd. Glöm inte att skaffa tillstånd från markägaren först, och stör inte grannarna.
Citera
2011-09-27, 20:55
  #6
Medlem
Det är ju väldigt få som köper flygplan och helikoptrar privat eftersom de är dyra. Man går tillsammans några som har samma intresse och delar på ägandet, när det gäller flygplan är flygklubbar vanliga. Om du ska köpa något som tar 10 passagerare får du förmodligen räkna med någon miljon för ett flygplan och kanske omkring 10 miljoner för en sådan helikopter.

Jag har ägt både segelflygplan, motorflygplan och motorseglare. Det enklaste rådet om du har mycket frågro är att du kontaktar din närmaste flygklubb så får du säkert många fågetecken uträtade. Lite generellt kan jag väl säga att vi brukar räkna med att ett motorflygcertifikat (PPL) kostar omkring 100.000 kr och ett ultralättcertifikat för tvåsitsiga flygplan ungefär en tredjedel. Ska man köpa ett eget flygplan bör man kalkylera med minst 1000 kr i timmen för ett flygplan och ungefär hälften för ett ultralätt.

Det finns många olika modeller så när du kommit så långt så du börjar fundera på vad som passar dig bäst har du troligen fått mer insikt i om du verkligen ska ha något eget. Men har du mer specifika frågor kan jag säkert ge en hint.
Citera
2017-01-09, 23:57
  #7
Medlem
Hade köpt mig en helikopter tveklöst! Va på gång för X antal år sedan att ta HK cert men det rann ut i sanden tyvärr, annars hade man säkert flugit som bara den nu 😀 hade en polare som hade egen HK, riktig flashigt faktiskt och man får många nya polare och sen är det rätt kaxigt att komma inflygandes till en fest el nåt,hämta upp en date el liknande! Dock en dyr leksak, men det går även att tjäna en hel del plus att man kan flyga vart som helst när som helst! Slipper flyga med massa andra tjommar! Får nog slå till på en egen HK snart känner jag!
__________________
Senast redigerad av Kimson941 2017-01-09 kl. 23:59.
Citera
2017-01-12, 09:03
  #8
Medlem
anjoh66s avatar
Hobby --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2017-01-13, 20:31
  #9
Medlem
lasternassummas avatar
"Real pilots don't need runways"
Jag tolkar din fråga som att det är en helikopter du vill ha.

Hur mycket tid kan du ägna åt denna "hobby"?
Hur mycket får det kosta?

Här finns lite info om cert:
http://flygutbildare.se/bli-helikopterpilot/

Om du har gott om tid kan det vara intressant att ta cert i USA.

Här finns lite helikoptrar:
https://www.aerotrader.com/helicopte...sc&radius=150&

Fler:
http://www.heliair.com/product-categ...d-helicopters/

Du måste flyga för att få behålla ditt cert.
Underhållet av en helikopter kostar en slant.

Den billigaste helikopter man kan lära sig flyga med är nog Mosquito.

Nästa steg är kanske Robinson R22 eller Sikorsky S-300 (Schweizer 300).
Ganska små, ca 2-3 personer, inklusive pilot.

Vill du upp i storlek till 3-4 passagerare så drar ju priset iväg lite. Robinson R44 eller Bell (Jet Ranger eller Long Ranger) kan vara alternativ.

Eurocopter EC135 är en mer modern och säkrare maskin. Två motorer, fler passagerare, kostar lite mer.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback