Som rubriken lyder så söker jag recept på något gott som man kan laga av antingen grönkål eller pumpa. Provade att få en låda grönsaker hemlevererade från Ekolådan och nu är det bara grönkål och Hokkaidopumpa kvar.
Har faktiskt aldrig lagat någonting med nämnda grönsaker så nu får jag konsultera Flashbacks matlagningselit, har ni några tips?
En variant av curry massaman där du har pumpa istället för potatis kanske? Det fungerar riktigt bra och jag åt det själv förra veckan. Vill du inte göra från grunden finns det halvfabrikat och bara att slänga ned pumpa och kyckling, fläsk eller vad du vill.
Pumpa är riktigt gott! Går att laga till på alla möjliga sätt. Masaman alternativet som gavs ovan är ett bra tipps. Pumpa används till många Asiatiska rätter. Den något söta smaken passar perfekt till stark mat.
Skiva upp i bitar, smörj in med soya/vitlök och chilli. Stek eller ös in den i ugnen.
Brukar även steka pumpaskivor (ca 1.5cm tjocka) med ostronsås och basilika.
Gillar du inte den asiatiska touchen så funkar det bra att bara salta och peppra!
jag brukar riva pumpa och koka den med ris for att goras en lite mer matig jollof som kan atas utan ngt till.
exempel: stek en lok, vitlok, och lite ingefara om du har i olja i kastrull, nar det ar mjukt ror i ris, vatska (halften vatten / halften krossade tomater) och den rivna pumpan + salt och peppar, och koka klart riset som vanligt. gronkalen kan du stimla och woka upp med lite olivolja och rora i nar riset ar klart.
Satte en grönsaksfond som jag sedan kokade lök och pumpa i. Mixade sedan ihop det och hällde i en rejäl skvätt grädde och kryddade med salt, peppar och chili. Hade i lite rivna morötter och tärnad squash som jag hade över så att det lite bitar i och därmed kändes det lite matigare.
Grönkål är suveränt. Som grönkålssoppa eller halländsk långkål. För pumpan föreslår jag pumpasoppa med creme fraiche och lite vitt vin för syrlighetens skull.
Kan uppdatera och berätta vad jag gjorde med grönkålen:
Fräste på den med rödlök i smör, slog på grädde och lite mjölk och lite stark senap och lät det koka ihop. Tillsatte knaperstekt bacon, lite salt och en generös nypa svartpeppar. Serverade som tillbehöver till stekt fläsk, blev kalasgott. Jag kan även tänka mig att lite vitlök och eventuellt lite soltorkade tomater i hade smakat gott.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!