2011-09-26, 11:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upptagetnickname
SKALL bära handbojor och batong i tjänsten

Men vänta nu..

Det är väl upp till platskontorets avdelningschef som bedömer detta?
Citera
2011-09-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men vänta nu..

Det är väl upp till platskontorets avdelningschef som bedömer detta?
Nej, absolut INTE. En väktare i tjänst SKALL ovillkorligen bära handfängsel

Enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter FAP 579-2 7 kap. 7 § framgår att "Den som fått sina yrkeskvalifikationer erkända och som utför bevakning som normalt kan föranleda frihetsberövande ska vara utrustad med handfängsel om han eller hon

- med godkänt resultat har genomgått ämnena Konflikthantering och självskydd samt Handfängsel enligt bilaga 1 eller

- har genomgått lämplighetsprov med godkänt resultat.

Handfängslen ska vara av metall och av samma typ som poliser får använda."
Citera
2011-09-26, 12:14
Medlem
Citat:
= grip, pucko

en polis griper under fem år ca 3-5 pers. En polisman tar inga egna beslut, det gör stationsbefälet, en polisman övertar ett grip En väktare (beroende på tjänst) gör 3-5 grip i veckan.

Dvs det är väktaren som gör jobbet, och polisen utreder.

Nu är du ute och cyklar. Om det inte är specifikt snatterier du pratar om(för det finns inga poliser som jobbar mot det). Beslutet av ett gripande tas dessutom per definition av den polisman som är på plats, alternativet är ett häfö från åklagare.
Citera
2011-09-26, 12:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Nu glider vi ifrån trådens rubrik. Men fortfarande så är det upp till avdelningschefen om detta ska bäras eller inte.

Ex: Om nu Kalle jobbar som distriktsväktare i ett samhälle med ca 30 - 50 000 invånare så ska han bära detta?

Jag säger inte emot om Kalle jobbar som utryckningsväktare eller fastighetsväktare i te.x StorSthlm.
Citera
2011-09-26, 13:07
Medlem
hacks avatar
Citat:
= grip, pucko

en polis griper under fem år ca 3-5 pers. En polisman tar inga egna beslut, det gör stationsbefälet, en polisman övertar ett grip En väktare (beroende på tjänst) gör 3-5 grip i veckan.

En väktare har exakt samma befogenheter som en privatperson, hur många privatpersoner griper någon varje år?

Definition av "gripen":
är ett snabbt beslut som fattas av en enskild polis. Beslutet gäller fram tills att polisen tar kontakt med åklagare, vilket måste ske inom några timmar, alternativt tills att polisen själv beslutar att frige den misstänkte.

Det är ett begrepp som faktiskt har en innebörd inom rättsväsendet.

Edit: Hittade det här nu så jag får ta tillbaka det jag sa.

Får någon annan än polis gripa någon?
Även allmänheten får gripa en person om brottet som personen är skyldig till kan ge fängelsestraff, om personen tas på bar gärning eller flyr från brottsplatsen. Allmänheten får också gripa en person som är efterlyst för brott. Den gripne ska så fort som möjligt överlämnas till polis.
Senast redigerad av hack 2011-09-26 kl. 13:22.
Citera
2011-09-26, 17:16
Medlem
brynarns avatar
Citat:
= grip, pucko

Haha, det var den sämsta skröna jag har hört. Poliser på ordningen griper bra mycket mer än 3-5 personer per år kan jag lova dig.

Väktare griper snattare inte så glamouröst kan tyckas men ack så nödvändigt.

Sedan tar en polis en jäkla massa beslut. Inget stationsbefäl behöver tillfrågas om ett gripande. Var får du allt trams ifrån?
Citera
2011-09-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
En ordningsvakt har oftast väktarutbildning i grunden, samt andra säkerhetsutbildningar. Naturligtvis så finns det undantag där någon bara utbildas till ordningsvakt.

Ordningsvakter är direkt underställd av polismyndigheten med begränsade polisiära befogenheter och skyldigheter. Om det behövs för att upprätthålla ordningen så får ordningsvakten använda våld enligt polislagen.

En väktare får inte använda våld enligt polislagen, inte utrustas med handfängsel, skjutvapen, batong eller expanderbar batong.
Så bra att du upplyser mig om det. Jag ska meddela detta till hela bevakningsbranschen som gör fel enligt T.H.G. Tur att vi har dig. Visste inte att vi har brutit mot lagen under en så lång tid.

Sen till frågan TS ställer.

Det är precis så som Whooo skriver. Vi har ibland en jävla tidspress och trycker någon på överfallslarmet så stampar jag med gott samvete plattan i mattan.
Senast redigerad av dcom87 2011-09-26 kl. 18:49.
Citera
2011-09-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil.plans
För dom äger inte bilarna?
samt dom tror att dom är så jävla viktiga..

Citat:
Ursprungligen postat av Evil.plans
Väktare a la grindvakt får inte gripa en person, det finns inte mycket dom kan göra
Du har ju väldigt stor koll på detta hör jag. Vi är inte jävla viktiga. Dock är vi måna om våra jobb och försöker göra allt i tid. Ibland trycker folk på överfallslarm, då går det fort.
Väktare får gripa som envar, du får gripa som envar. Jag får efter mitt pass gripa som envar.
Citera
2011-09-26, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
Så bra att du upplyser mig om det. Jag ska meddela detta till hela bevakningsbranschen som gör fel enligt T.H.G. Tur att vi har dig. Visste inte att vi har brutit mot lagen under en så lång tid.

Vad är det för vits med batong om du inte får bruka våld?
Citera
2011-09-26, 19:11
Medlem
Citat:
Vad är det för vits med batong om du inte får bruka våld?
Det är ju det vi får din pajas!
Citera
2011-09-26, 19:11
Medlem
Citat:
Blir så less på folk som INTE vet, men skriver SOM OM de vet. Nu är det så att jag är väktare själv och en väktare SKALL bära handbojor och batong i tjänsten (lägg märke till "SKALL"). Kommer arbetsmiljöverket på besök när man INTE bär handbojor kan det bli tråkigheter för föreståndaren för bolaget. Och en väktare FÅR ANVÄNDA VÅLD ENLIGT POLISLAGEN LÄR DIG DET NÅGON GÅNG DIN DUMMA FAN. Jag känner endast ett fåtal OV med väktarutbildning (eftersom väktarutbildningen är MYCKET längre än OV, så undviker folk den). Dessutom är det helt olika jobb. En väktare jobbar med säkerhet, en OV jobbar med muskler.

Det är du själv som är ett spån, väktaren måste måste ha ett förordnande för att få utöva våld.

Vågar du kalla mig för en dum fan i verkligheten? I så fall skicka ett PM till mig om en mötesplats vart som helst i vörlden. Vågar du inte det, så är du en JÄVLA FITTA som bara ska hålla igen käften!!!
Citera
2011-09-26, 19:19
Medlem
Citat:
Det är du själv som är ett spån, väktaren måste måste ha ett förordnande för att få utöva våld.

Vågar du kalla mig för en dum fan i verkligheten? I så fall skicka ett PM till mig om en mötesplats vart som helst i vörlden. Vågar du inte det, så är du en JÄVLA FITTA som bara ska hålla igen käften!!!
http://polisen.se/Stockholms_lan/sv/...ktare/Vaktare/ lite om väktare
https://lagen.nu/1942:740#K24P7 envars gripande §7
https://lagen.nu/1984:387 läs § 10 om våldsanvändning

ge dig nu
Senast redigerad av dcom87 2011-09-26 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in