2011-09-26, 00:09
Medlem
Voortrekkers avatar
Hur lång tid efter en bostadsförsäljning kan köparen hålla säljaren ansvarig för bostadens skick? Om köparen t.ex. har klagomål på flyttstädningen och menar att den var undermålig, hur lång tid efter kan han klaga och få rätt till ersättning? Spontant känns det som att ett sådant klagomål måste komma i direkt anslutning till köpet för att det ska gå att lägga skulden på säljaren men jag kanske har fel?
Citera
2011-09-26, 00:59
Medlem
Vad har ni avtalat om städning?
Citera
2011-09-26, 10:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker
Hur lång tid efter en bostadsförsäljning kan köparen hålla säljaren ansvarig för bostadens skick? Om köparen t.ex. har klagomål på flyttstädningen och menar att den var undermålig, hur lång tid efter kan han klaga och få rätt till ersättning? Spontant känns det som att ett sådant klagomål måste komma i direkt anslutning till köpet för att det ska gå att lägga skulden på säljaren men jag kanske har fel?

Jag skulle vilja säga intill inflyttning påbörjats. Om felen är maskerade eller svåra att se kan det bli fråga om senare tidpunkt. Vem som får rätt är dock en annan fråga. Köparen ligger alltid sämre till om den inte gjort en riktig besiktning.
Citera
2011-09-26, 14:53
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
Vad har ni avtalat om städning?

Flyttstädning skulle vara genomförd. Mer än så är det inte avtalat om.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle vilja säga intill inflyttning påbörjats. Om felen är maskerade eller svåra att se kan det bli fråga om senare tidpunkt. Vem som får rätt är dock en annan fråga. Köparen ligger alltid sämre till om den inte gjort en riktig besiktning.

Någon besiktning gjordes aldrig. Köparen var inte ens på visningen.
Citera
2011-09-26, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker
Flyttstädning skulle vara genomförd. Mer än så är det inte avtalat om.

Någon besiktning gjordes aldrig. Köparen var inte ens på visningen.

Det går ju att vara missnöjd med vad som helst. Ett grundförutsättning för en god affär av dyrare objekt, är att parterna är överens om vad objektet är och vilket skick det är i. För tydlighetens skull bör alla överenskommelser och undantag skrivas in i avtalet för bådas bästa.

En flyttstädning kan visserligen vara genomförd, men det betyder inte att den är bra utförd.
Citera
2011-09-26, 17:10
Medlem
ormanoffs avatar
Så länge den klagande kan styrka att städningen var undermålig ser jag inte att kravet måste framföras inom någon särskild tid. Det blir däremot svårare att bevisa saken ju längre tiden går.

Det torde därmed gå att framföra kravet innan preskription inträder, dvs inom tio år.
Citera
2011-09-26, 17:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Så länge den klagande kan styrka att städningen var undermålig ser jag inte att kravet måste framföras inom någon särskild tid. Det blir däremot svårare att bevisa saken ju längre tiden går.

Det torde därmed gå att framföra kravet innan preskription inträder, dvs inom tio år.

Det torde i det närmaste kunna betraktas som praxis att synpunkter på städningen ska meddelas senast i samband med inflyttning.
Citera
2011-09-26, 17:21
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Det torde i det närmaste kunna betraktas som praxis att synpunkter på städningen ska meddelas senast i samband med inflyttning.

Mig veterligen är praxis inte en grund för preskription. Det torde dessutom inte finnas någon partspraxis när det gäller bostadsaffärer.

Kanske att det finns något avtalas om hur sent efter krav kan framställas, TS?
Citera
2011-09-26, 17:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Mig veterligen är praxis inte en grund för preskription. Det torde dessutom inte finnas någon partspraxis när det gäller bostadsaffärer.

Kanske att det finns något avtalas om hur sent efter krav kan framställas, TS?

Det är naturligtvis så, men som sagt att klaga på en flyttstädning ett år efter inflyttning kommer nog att stöta på patrull. En flyttstädning är ju i sig själv en flyktig företeelse. Jag har ingen koll, men upplever att det borde vara få juridiska tvister av det slaget mellan privatpersoner.
Citera
2011-09-26, 17:27
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Det är naturligtvis så, men som sagt att klaga på en flyttstädning ett år efter inflyttning kommer nog att stöta på patrull. En flyttstädning är ju i sig själv en flyktig företeelse. Jag har ingen koll, men upplever att det borde vara få juridiska tvister av det slaget mellan privatpersoner.

Bevisningen blir svårare att föra ja, där är vi överens. Men har man exempelvis lite foton och sånt ska det väl vara möjligt.
Citera
2011-09-26, 18:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Bevisningen blir svårare att föra ja, där är vi överens. Men har man exempelvis lite foton och sånt ska det väl vara möjligt.

Vittne och foto, men som sagt varför vänta med stöd av preskriptionstiden? Det torde dessutom röra sig om ringa värde om det nu inte handlar om ett slott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in